ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: ΑΔΜΗΕ

Το κυπριακό άγχος του ΑΔΜΗΕ, το μέρισμα της Aegean, Τέμπη και ανθρώπινα λάθη

Οι επιφυλάξεις στη Λευκωσία για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου - Ισραήλ, ο... κρυφός χορηγός του σούπερ μερίσματος της Aegean, το λουκέτο για νοθεία στα καύσιμα, οι γκρίνιες μικροεπενδυτών για Πειραιώς, τα ανθρώπινα λάθη στα Τέμπη και οι πολιτικές ευθύνες.

Αμείωτο παραμένει το άγχος των στελεχών του ΑΔΜΗΕ για το ζήτημα της συμμετοχής της Κύπρου στη χρηματοδότηση του μεγάλου project της ενεργειακής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου - Ισραήλ, ακόμη και μετά τις επαφές που είχε, την περασμένη εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μάνος Μανουσάκης με τον υπουργό Οικονομικών, Μάκη Κεραυνό. Ως γνωστόν, η χρηματοδότηση του έργου απορρίφθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τώρα γίνεται νέα προσπάθεια για την έγκρισή του, ενώ αναζητούνται ιδιωτικά κεφάλαια. Η Λευκωσία έχει αποφασίσει κατ’ αρχήν τη συμμετοχή με ένα ποσό 100 εκατ. στο χρηματοδοτικό σχήμα, μια συμμετοχή που είναι εξαιρετικά σημαντική για να δοθεί ένα «σύνθημα» στην ΕΤΕπ και σε ιδιώτες για να δουν με καλό μάτι τη δική τους συμβολή. Το άγχος στον ΑΔΜΗΕ προκαλείται από το γεγονός ότι οι Κύπριοι έχουν θέσει αιρέσεις για τη χρηματοδότηση. Πρώτα από όλα, θα πρέπει να ολοκληρωθεί μελέτη βιωσιμότητας και κόστους – οφέλους (η αντίστοιχη από την ΕΤΕπ ήταν αρνητική), ενώ θέτουν και ζητήματα για τη μετοχική δομή του σχήματος που θα το υλοποιήσει, όπως μας μεταφέρουν από Κύπρο.

-- Με άλλα λόγια, ο ΑΔΜΗΕ θέλει το έργο να τρέξει… χθες, ενώ οι Κύπριοι κινούνται με ρυθμούς αύριο. Ή πιο σωστά μεθαύριο, δεδομένου ότι δεν έχουν καν ανατεθεί οι μελέτες για τη βιωσιμότητα του έργου, από τις οποίες θα κριθεί η χρηματοδότηση.

-- Εν ολίγοις, το φιλόδοξο σχέδιο παραμένει ακόμη εξαιρετικά αμφίβολο αν μπορεί να χρηματοδοτηθεί, ακόμη και από τους Κύπριους αδελφούς -πολύ περισσότερο από τους «σκληρούς» διαχειριστές επενδυτικών κεφαλαίων…


Τέμπη, ανθρώπινα λάθη και πολιτικές ευθύνες

Τον ανθρώπινο παράγοντα ως μια από τις αιτίες της τραγωδίας στα Τέμπη υπογράμμισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του χθες στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ. «Στη χώρα μας δεν έχουμε αυτά τα συστήματα ακόμα. Αλλά δεν σημαίνει αυτό ότι επειδή δεν έχουμε τα υπερσύγχρονα συστήματα, τα τρένα τρακάρουν μεταξύ τους. Γι’ αυτό υπάρχει ο κανονισμός. Και θέλω να σας θυμίσω ότι τρένα υπάρχουν από τον 19ο αιώνα. Προφανώς η τεχνολογία μάς βοηθάει συνέχεια να είμαστε πιο ασφαλείς. Αλλά πρώτα και πάνω από όλα πρέπει να δούμε, τονίζω, και τον ανθρώπινο παράγοντα. Αυτή τελικά είναι η δουλειά της Δικαιοσύνης», τόνισε.

-- Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τη μοιραία εκείνη νύχτα έγιναν πολλά ανθρώπινα λάθη. Ωστόσο, ακόμα και για τα λάθη αυτά, τα ανθρώπινα, υπάρχουν σοβαρές πολιτικές ευθύνες -φυσικά και της κυβέρνησης που έχει τις τύχες της χώρας στα χέρια της. Διότι με πολιτικές παρεμβάσεις, πολιτικά ρουσφέτια, τοποθετούνται σε καίρια πόστα ακατάλληλα άτομα, με πολιτικά ρουσφέτια έχουμε φτάσει δημόσιοι υπάλληλοι να μην κάνουν στοιχειωδώς τη δουλειά τους και να μην υπάρχει καμία επίπτωση, με πολιτικά ρουσφέτια συνδικαλιστές συνδιοικούν σε κάποιες περιπτώσεις και καλύπτουν και τις πιο ακραίες συμπεριφορές συναδέλφων τους, με πολιτικά ρουσφέτια υπάρχουν υπεύθυνοι που θεωρούν περιττούς τους κανονισμούς ασφαλείας και πάει λέγοντας. Εκείνο το μοιραίο βράδυ ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε 7 φορές! 

-- Περιττό να υπενθυμίσουμε ότι ένα μεγάλο κομμάτι των ψηφοφόρων ψήφισαν Μητσοτάκη, ελπίζοντας να γίνουν επιτέλους όλα αυτά τα αυτονόητα, τα οποία δυστυχώς εξακολουθούν να μην γίνονται. 


Τι έχασε το κράτος από την Aegean

Τον τελικό λογαριασμό για την ενίσχυσή της από το Δημόσιο στη διάρκεια της πανδημίας και το ποσό που επέστρεψε τελικά στο κράτος κάνει η Aegean στη χθεσινή ανακοίνωση αποτελεσμάτων. Θυμίζουμε ότι η Aegean είχε λάβει ενίσχυση 120 εκατ. ευρώ ως μια αποζημίωση για τις ζημιές που της προκάλεσαν τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία. Τι επέστρεψε στο κράτος; Αντιγράφουμε από την ανακοίνωση: «Με δεδομένο ότι η απόφαση για άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης απόκτησης των τίτλων έλαβε χώρα στη χρήση του 2023, το σύνολο του ποσού της αγοραίας αξίας των τίτλων μείωσε σαν πρόβλεψη τα Ίδια Κεφάλαια της 31/12/2023 κατά €85,4 εκατ. με ισόποση αύξηση των Λοιπών βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων. Κατόπιν η ταμειακή εκροή πραγματοποιήθηκε την 2/1/2024 μειώνοντας αντίστοιχα τα ταμειακά διαθέσιμα κατά την ημερομηνία αυτή». Για να το πούμε απλά, έλαβε 120 εκατ. και επέστρεψε 85,4 εκατ., ήτοι 34,6 εκατ. ευρώ λιγότερα. Το υπουργείο Οικονομικών έχει παρουσιάσει σαν μεγάλη επιτυχία την επιστροφή αυτού του ποσού. Όμως, είναι βέβαιο ότι, αν δεν βιαζόταν να ασκήσει τα δικαιώματά του για την έκδοση μετοχών από το 2023, ενώ είχε περιθώριο να το κάνει ως το 2026, θα μπορούσε να εισπράξει πολύ μεγαλύτερο ποσό, ίσως και πάνω από τα αρχικά 120 εκατ. ευρώ που είχε διαθέσει στον αερομεταφορέα.

-- Αυτή η βιασύνη είχε μια παράπλευρη συνέπεια, πολύ ευχάριστη για τους μετόχους της Aegean: Η εταιρεία έχει τη δυνατότητα πλέον να μοιράσει ένα μεγάλο μέρισμα: 0,75 ευρώ ανά μετοχή, ή συνολικά 67,6 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 40% των καθαρών κερδών για το 2023. Καθόλου άσχημα για τους μετόχους. Ίσως όχι όμως και για το Δημόσιο -αλλά μπροστά στα δισ. του χρέους τι να μας κάνουν λίγα εκατομμύρια.


ΑΑΔΕ vs Greek Mafia

Ενώ έχει προηγηθεί ένα όργιο νοθείας καυσίμων με διαλύτες από τη Βουλγαρία και αφού οι άνθρωποι της Greek Mafia έκαναν μια αιματηρή αναδιανομή μεριδίων αγοράς, η ΑΑΔΕ προχώρησε χθες στην πρώτη επιβολή της εσχάτης των ποινών σε πρατήριο για νοθεία καυσίμων: σφράγισμα για δύο χρόνια. Όπως ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ, σε επιτόπιο έλεγχο διαπιστώθηκε ότι βυτιοφόρο έριχνε καύσιμα σε δεξαμενή πρατηρίου, χωρίς όμως η… βελόνα του συστήματος εισροών – εκροών να κουνιέται στο ελάχιστο. Η απάντηση στο εύλογο ερώτημα, πώς γίνεται σε εφοδιασμό καυσίμων να μην φαίνεται το παραμικρό στο σύστημα εισροών – εκροών, εν προκειμένω είναι απλή: τα καύσιμα έπεφταν σε παράνομη δεξαμενή, που δεν ήταν συνδεδεμένη με το σύστημα. Όλα καλά ως εδώ, όμως αλλού είναι το μεγάλο πρόβλημα και η ΑΑΔΕ δεν είναι εύκολο να το εντοπίσει: οι επιτήδειοι παρακάμπτουν με ηλεκτρονικά μέσα (στικάκια με ειδικό software) τα συστήματα εισροών – εκροών και καταφέρνουν να ρίχνουν ακόμη και στις νόμιμες δεξαμενές ό,τι θέλουν, ώστε να πουλάνε ανενόχλητοι νοθευμένη βενζίνη με διαλύτες. Προφανές είναι ότι, αν δεν υπήρχε αυτή η ασφαλής μέθοδος για να αχρηστεύονται τα συστήματα εισροών εκροών, δεν θα είχε πάρει τέτοια έκταση η νοθεία με τους διαλύτες, που είναι σήμερα η πιο επικερδής παράνομη δραστηριότητα του οργανωμένου εγκλήματος. Καλή προσπάθεια, λοιπόν, από την ΑΑΔΕ, αλλά είμαστε μόνο στην αρχή.


Οι γκρίνιες των μικροεπενδυτών

Γκρίνιες στην εγχώρια επενδυτική κοινότητα προκάλεσε η εκδήλωση του Χρηματιστηρίου Αθηνών προχθές Δευτέρα, με αφορμή την επιτυχή ολοκλήρωση του placement των μετοχών της Τράπεζας Πειραιώς σε ξένους και εγχώριους επενδυτές. Ο λόγος είναι ότι το καμπανάκι χτύπησε, οι ξένοι επενδυτές είχαν τις μετοχές που απέκτησαν μέσω της δημόσιας διάθεσης ενώ οι Έλληνες περίμεναν να νυχτώσει προκειμένου να πιστωθούν στους λογαριασμούς τους. Δηλαδή δεν μπορούσαν να προχωρήσουν σε πωλήσεις των μετοχών που αγόρασαν μέσω του placement, την ώρα που οι ξένοι έκαναν κανονικά συναλλαγές. Αυτό που ρωτούν πολλοί επαγγελματίες της αγοράς είναι για ποιον χτύπησε τη Δευτέρα το καμπανάκι του χρηματιστηρίου στην Αθήνα, όταν οι Έλληνες δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στις μετοχές που απέκτησαν, σε αντίθεση με τους ξένους.

-- Ωστόσο  αυτό που έγινε με τις μετοχές της Τράπεζας Πειραιώς είναι η συνήθης πρακτική. Νωρίτερα είχαν πιστωθεί στους ξένους επενδυτές και οι μετοχές της Εθνικής Τράπεζας στο placement της ΕΤΕ, απλά εκεί η άνοδος της μετοχής μετά την ολοκλήρωση του placement δεν άφησε περιθώρια για.. γκρίνιες. Αντίθετα η μετοχή της Πειραιώς βρέθηκε υπο πίεση και τη Δευτέρα και χθες Τρίτη αν και τελικά η μετοχή ανέκτησε το μεγαλύτερο μέρος των απωλειών. Το γιατί δεν πιστώνονται ταυτόχρονα οι μετοχές και σε ξένους και σε Έλληνες μάλλον πρέπει να αναζητηθεί στους εδώ θεματοφύλακες, που φαίνεται ότι στην Ελλάδα δεν προλαβαίνουν να διεκπεραιώσουν το έργο σε μια ημέρα.


Τα παράπονα των παρόχων για την πειρατεία

Μπορεί τα χτυπήματα κατά της πειρατείας στη συνδρομητική τηλεόραση να συνεχίζονται με νέες συλλήψεις, όπως του 60χρονου Έλληνα στην Αττική ή με την τριετή φυλάκιση που επιβλήθηκε σε ηγετικό μέλος πειρατικών συνδρομών στη Λάρισα, ωστόσο η κατάσταση δεν βελτιώνεται ουσιαστικά, όπως παραπονούνται οι πάροχοι. Υπογραμμίζουν πως η πειρατεία παραμένει ισχυρή στη χώρα, τονίζοντας πως είναι επιτακτική όσο ποτέ άλλοτε η υιοθέτηση προληπτικών νομοθετικών μέτρων από την πολιτεία προκειμένου να ενισχυθεί η αντιμετώπιση του εγκλήματος.  Όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν, το νομοσχέδιο κατά της πειρατείας ακόμα δεν έχει μπει σε διαβούλευση, ενώ υποτίθεται αυτό θα γινόταν από τον Ιανουάριο. «Βρισκόμαστε στον Μάρτιο και ακόμα τίποτα δεν έχει γίνει», λένε, επισημαίνοντας πως πρέπει να υπάρξουν άμεσα μέτρα για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο που έχει λάβει διαστάσεις «λερναίας ύδρας», στοιχίζοντας σε Δημόσιο και παρόχους αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ετησίως.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Xristos Megalou, Trapeza Peiraios
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Έκρηξη αισιοδοξίας Χρ. Μεγάλου, «βουτιά» τιμών στο ρεύμα και ο καφές Κασσελάκη

Το λίαν αισιόδοξο μήνυμα του επικεφαλής της Τρ. Πειραιώς σε πελάτες της τράπεζας στη Θεσσαλονίκη, οι τιμές στο ρεύμα, ο μοναχικός καφές του Στ. Κασσελάκη, το ρουσφέτι του Π. Παππά, ουρές επενδυτών στο Παρίσι και η δολιοφθορά στον ΑΔΜΗΕ.
Γιώργος Ζαββός
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τα 10.000 νέα στεγαστικά, η λυπητερή του Ηρακλή και τα σχέδια Γ. Κοντόπουλου

Τι σημαίνει για τις τράπεζες το φιλόδοξο στεγαστικό πρόγραμμα για νέους, πώς το σχέδιο Ηρακλής αφήνει βάρη στο δημόσιο χρέος, η πρώτη εμφάνιση Κοντόπουλου στους δημοσιογράφους, οι αποδόσεις των μετοχών από το 2012 και η διάκριση της Τρ. Πειραιώς.
Patelis_Bloomberg
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το αθόρυβο ράλι, ο Πατέλης για τα εργασιακά και τα αποτελέσματα της Τρ. Πειραιώς

Η άνοδος τιμών - συναλλαγών στο ΧΑ και οι προσδοκίες για τη συνέχεια, γιατί ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού ζητά αυξήσεις μισθών, η ματαίωση της ΓΣ της Μπλε Κέδρος, τι «είδαν» οι αναλυτές στα μεγέθη της Πειραιώς, το Aegean Travel Packages και οι καλοκαιρινές διακοπές της στήλης.
Trapeza, trapeza peiraios
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το ομόλογο της Πειραιώς και ποια είναι η εταιρεία που κατέθεσε αίτηση εισαγωγής στο ΧΑ

Το timing της έκδοσης ομολόγου Tier1 από την Τρ. Πειραιώς, η δυναμική εταιρεία πληροφορικής που θέλει να εισέλθει στην Εναλλακτική Αγορά και τα περιθώρια ανόδου για τη μετοχή των ΕΛΠΕ.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η αφωνία της Aegean για Λασκαρίδη, οι γκρίνιες στην ΕΥΔΑΠ και η χαμηλή πτήση ΑΔΜΗΕ

Οι απαξιωτικές δηλώσεις του αντιπροέδρου της Aegean για την κυβέρνηση, όταν η εταιρεία επιβιώνει χάρη σε κρατικές ενισχύσεις, οι αναθέσεις έργων της ΕΥΔΑΠ και η πτωτική πορεία της μετοχής του ΑΔΜΗΕ.