Φωτο: Aegean

Πώς έγιναν τα αυτοκίνητα (Autohellas) πιο ακριβά από τα αεροπλάνα (Aegean)

Η μεγάλη ημέρα για το Galaxy της Alpha Bank και η ενημέρωση του ΔΣ, το Δ.Σ. της Εθνικής για την Ασφαλιστική, η «σφαλιάρα» της αγοράς, η «βύθιση» των τραπεζών και η ανησυχία για την bad bank.
  • Σήμερα είναι η μεγάλη ημέρα, θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το project Galaxy της Alpha Bank, μέσω του οποίου η διοίκηση Ψάλτη φιλοδοξεί να οδηγήσει την τράπεζα στη μετά την κρίση εποχή. Είναι προφανές ότι η συγκυρία δεν είναι ιδανική. Το αντίθετο: η έξαρση της πανδημίας στην Ευρώπη, και τις ΗΠΑ, δεν βοηθά τη συναλλαγή. Όπως φυσικά δεν βοηθά η ένταση στις σχέσεις Ελλάδας - Τουρκίας.
  • Παρ' όλα αυτά, στις τάξεις της Alpha Bank επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία. Pimco, Cerved, Elliot μαζί με Credito Fondiario και Davidson Kempner εκδήλωσαν ενδιαφέρον και μένει να δούμε τα ψιλά γράμματα των δεσμευτικών προσφορών προκειμένου να δούμε ποιοι πραγματικά "mean business". Πολλοί θεωρούν την Pimco ως φαβορί, ωστόσο... Κυριακή κοντή γιορτή. 
  • Η αισιοδοξία πάντως δεν εδράζεται σε ελπίδες, αλλά στην επίπονη δουλειά που έχει πραγματοποιηθεί: η Alpha Bank προχώρησε σε προσαρμογές του Galaxy, ώστε να θωρακιστεί η συναλλαγή έναντι της συγκυρίας.
  • Σε κάθε περίπτωση το ότι σήμερα είναι η προθεσμία για την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών δεν σημαίνει ότι αύριο θα έχουμε τα μεγάλα νέα. Είναι απίθανο να βγει κάτι πριν την αναλυτική ενημέρωση του Δ.Σ. της Alpha Bank, κάτι που φαίνεται ότι θα γίνει στο τέλος της επόμενης εβδομάδας: την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου. Υπενθυμίζω ότι χθες το Υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι η τράπεζα κατέθεσε την τρίτη αίτηση (Galaxy IV) για τη λήψη κρατικών εγγυήσεων.
  • Στο τέλος του 2019 η Aegean είχε διπλάσια χρηματιστηριακή αξία από την Autohellas, τη συγγενική εταιρία ενοικιάσεως αυτοκινήτων. Τα φτερά της Aegean είχαν αποτίμηση 600 εκατ. ευρώ έναντι 357 εκατ. της Autohellas, διαφορά απολύτως δικαιολογημένη, καθώς η απόσταση στα μεγέθη των δύο εταιριών ήταν ακόμα μεγαλύτερη. Στο τέλος της περασμένης χρονιάς ο κύκλος εργασιών της Aegean άγγιξε το 1,3 δισ. ευρώ, ενώ της Autohellas ήταν στα 555 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα κέρδη ανήλθαν στα 78,3 εκατ. ευρώ για την Aegean και στα 46,6 εκατ. ευρώ για την Autohellas.
  • Όλα αυτά τα ανέτρεψε ωστόσο η πανδημία, που έφερε τα πάνω κάτω. Σήμερα η κεφαλαιοποίηση των δυο εταιριών είναι σχεδόν στο ίδιο επίπεδο, στα 199,9 εκατ. ευρώ για την Aegean και στα 195 εκατ. ευρώ για την Autohellas. Διότι μπορεί η αεροπορική εταιρεία του Ευτύχη Βασιλάκη να παραμένει κατά πολύ μεγαλύτερη της εταιρίας ενοικιάσεως αυτοκινήτων, επίσης του κ. Βασιλάκη, ωστόσο κατά πολύ μεγαλύτερα είναι και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει.
  • Η εικόνα του πρώτου εξαμήνου είναι χαρακτηριστική. Ο κύκλος εργασιών της Aegean βυθίστηκε στα 187,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας πτώση -64%, ενώ οι συνολικές ζημιές σε ενοποιημένο επίπεδο ανήλθαν στα -158 εκατ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά ο κύκλος της Autohellas ανήλθε στα 258 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μικρότερη πτώση -18,3%, ενώ (παρά τη σημαντική μείωση) το εξάμηνο έκλεισε με κέρδη 1 εκατ. ευρώ.
  • Και δυστυχώς το δεύτερο κύμα της πανδημίας δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το δεύτερο εξάμηνο της Aegean εγείροντας ένα κρίσιμο ερώτημα: πόσο αντέχει ακόμα να «καίει» κεφάλαια και πιο είναι το όριο που θα σημάνει συναγερμός; Χθες, η μετοχή της Aegean έκλεισε με απώλειες -3,11% υποχωρώντας σε νέο χαμηλό 52 εβδομάδων. 
  • Πραγματοποιήθηκε χθες το Δ.Σ. της Εθνικής Τράπεζας, το οποίο εξέτασε αναλυτικά το «αγκάθι» της Εθνικής Ασφαλιστικής. Κύκλοι της τράπεζας μεταδίδουν ότι δεν υπήρξαν τελικές αποφάσεις και ούτε ήταν προγραμματισμένο να ληφθούν οριστικές αποφάσεις. Το βέβαιο είναι ότι η διαδικασία προχωρά, οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται εντατικά και διάθεση όλων είναι το θέμα να κλείσει. Ωστόσο φαίνεται ότι θα χρειαστούν αρκετές εβδομάδες ακόμα, διαψεύδοντας τις σχετικές προσδοκίες ότι μέσα στον Οκτώβριο θα κλείσει το θέμα είτε προς την μία κατεύθυνση (CVC) είτε προς την άλλη (plan b με εισαγωγή των μετοχών της ασφαλιστικής στο Χρηματιστήριο. 
  • Στα παλιά δοκιμασμένα λημέρια φαίνεται ότι επιστρέφει ο Αλέξης Τσίπρας καταθέτοντας πρόταση μομφής κατά του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα. Με τη μόνη διαφορά ότι από εκείνες της ηρωικές ημέρες του 2013 και 2014 έχει κυλήσει πολύ νερό κάτω από τη γέφυρα.
  • Με μια ελαφρά ζαλάδα εγκατέλειψαν τα γραφεία τους χθες το απόγευμα πολλοί επαγγελματίες της αγοράς, μετά τη «βύθιση - σφαλιάρα» που σημειώθηκε στο Χρηματιστήριο μετά τις 16.00. Η συνεδρίαση είχε ξεκινήσει πτωτικά, ωστόσο σταδιακά η προσφορά απορροφήθηκε και για λίγο φάνηκε ότι ίσως περάσει και στο συν. Οι προσδοκίες γκρεμίστηκαν κατά τις 16.00 καθώς βγήκε ισχυρή προσφορά και απουσία αγοραστικής αντίδρασης οι τιμές κατέρρευσαν προς τα χαμηλά ημέρας. 
  • Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ ήταν η μόνη μετοχή υψηλής κεφαλαιοποίησης που έκλεισε με κέρδη (+0,66%) ενώ κατάφεραν να διασωθούν μάλλον οι ...συνήθεις ύποπτοι: Coca Cola HPC (-0,23%), ΔΕΗ (-0,77%), Mytilineos (-0,73%) και Τέρνα Ενεργειακή (-0,17%).
  • Πάνω που πήγαν κάτι να κάνουν τις προηγούμενες ημέρες οι τραπεζικές μετοχές, ακολουθώντας από απόσταση την βελτίωση των αποτιμήσεων των ευρωπαϊκών τραπεζών, ήρθε το -3,51% χθες να κόψει την όρεξη: -5,58% η Τράπεζα Πειραιώς, -4,47% η Εθνική Τράπεζα, -3,85% η Alpha Bank και -1,83% η Eurobank.
  • Δεν είναι η πρώτη φορά που οι τράπεζες υποχωρούν με ένταση, ωστόσο ορισμένοι αναλυτές βάζουν μια νέα διάσταση: την ανησυχία για τις κεφαλαιακές επιπτώσεις από τη δημιουργία bad bank. Όλες οι πληροφορίες υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση έχει δώσει το πράσινο φως στην προώθηση του σχεδίου της Τράπεζας της Ελλάδος, ωστόσο η αγορά βρίσκεται στο σκοτάδι σε ό,τι αφορά τις τεχνικές λεπτομέρειες του σχεδίου και το κόστος που θα επιβαρύνει τις τράπεζες. Η ΤτΕ έχει πολλές φορές καθησυχάσει για το κόστος, ωστόσο ο προσδιορισμός του κόστους εξαρτάται από την κυβέρνηση. Σε κάθε περίπτωση, η αγορά αποστρέφεται το σκοτάδι και απουσία δεδομένων δεν είναι παράλογο να φοβάται για τα χειρότερα.
  • Οι υπουργοί συνήθως δέχονται επικρίσεις από την αντιπολίτευση ή από τον Τύπο. Ο Άδωνις Γεωργιάδης, όμως, κατάφερε με την προτεινόμενη ρύθμισή του για τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας να βρει απέναντί του και έναν άλλο, μάλλον ασυνήθιστο -και δριμύτατο, στην προκειμένη περίπτωση- επικριτή: το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής. Δεν θα επιχειρήσουμε να συνοψίσουμε εδώ τις άρτια διατυπωμένες νομικές αιτιάσεις της έκθεσης του Συμβουλίου. Θα αναφέρουμε μόνο ένα ενδιαφέρον στατιστικό στοιχείο: για μια πρόταση νομοθετικής ρύθμισης 498 λέξεων, το Επιστημονικό Συμβούλιο αφιέρωσε σχόλια 3.134 λέξεων! Τελικά, ο υπουργός υποχρεώθηκε σε αναδίπλωση και «μάζεψε» τα πιο ακραία στοιχεία της προτεινόμενης ρύθμισης, αν και πολλοί λένε ότι εξακολουθεί να είναι προβληματική, στο βαθμό που επιτρέπει αρκετούς βαθμούς αυθαιρεσίας στις αυξήσεις ασφαλίστρων.
Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Stournaras, Stoyrnaras, Trapeza Ellados
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το operational risk της Εθνικής και το «κατηγορώ» Στουρνάρα για τα μνημόνια

Ο «πονοκέφαλος» της κυβέρνησης για τα επιθετικά funds, η αδυναμία της Εθνικής να εντοπίσει ένα λάθος εκατομμυρίων και η σκληρή κριτική του διοικητή της ΤτΕ για τα λάθη της εποχής των μνημονίων.