ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Ανθεκτικά αλλά... πανάκριβα τα έργα στον σιδηρόδρομο της Θεσσαλίας

Ακόμη και υπερύψωση γραμμής στο 1,5 μέτρο προβλέπεται για να αντέχουν οι υποδομές σε κακοκαιρία. Πάνω από 450 εκατ. το κόστος, αναζητούνται πρόσθετοι πόροι. «Κλειστοί» διαγωνισμοί μόνο για μεγάλες κατασκευαστικές.

Σε τέσσερα μέτωπα θα κινηθούν τα έργα για την αποκατάσταση του σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία μετά τη μεγάλη καταστροφή εξαιτίας του Daniel. Με τον προϋπολογισμό να έχει εκτοξευθεί άνω των 450 εκατ. ευρώ, και να αναμένεται να ανέβει περαιτέρω, στόχος είναι οι συμβάσεις για τα τέσσερα έργα να υπογραφούν ως τα τέλη Ιουνίου.

Η απαίτηση της ανθεκτικότητας απέναντι στην κλιματική αλλαγή έβαλε στο κάδρο, εκτός από την πλήρη αποκατάσταση της υποδομής στο επίμαχο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, και την ανάταξη των γραμμών στα τμήματα Λάρισα - Βόλος και Καλαμπάκα - Παλαιοφάρσαλος. Στόχος είναι να θωρακιστεί τόσο ο κεντρικός σιδηροδρομικός άξονας της χώρας, όσο και οι περιφερειακές υποδομές απέναντι στα ακραία φαινόμενα. Ας μην ξεχνάμε ότι τα τελευταία χρόνια έχει χτυπηθεί από τρία κύματα κακοκαιρίας: Ιανός, Daniel και Elias.

Αυτός ήταν και ο κύριος λόγος εκτόξευσης του κόστους των σιδηροδρομικών έργων. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τον Δομοκό, στο τμήμα Λάρισα- Βόλος, η γραμμή θα πρέπει να υπερυψωθεί ακόμα και κατά 1,5 μέτρο σε σχέση με σήμερα, ώστε εάν στο μέλλον συμβεί αντίστοιχο πλημμυρικό φαινόμενο να μπορεί να βρει διόδους εκτόνωσης το νερό. Σε πάρα πολλά σημεία, επίσης, θα πρέπει να προστεθούν υδραυλικά έργα στην επιδομή για να αποφευχθούν τέτοιες καταστροφές.

Οι τέσσερις διαγωνισμοί

Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι τα τεύχη δημοπράτησης για τους διαγωνισμούς που θα τρέξει ο ΟΣΕ να είναι έτοιμα εντός Μαρτίου, ώστε οι υπογραφές με τους εργολάβους να μπορούν να μπουν ως τα τέλη Ιουνίου. Πρόκειται για τέσσερις διαγωνισμούς, με τον πρώτο να αφορά στην αποκατάσταση της κατεστραμμένης υποδομής και επιδομής στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, με εκτιμώμενο κόστος 140 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Ως προς το χρονοδιάγραμμα, η διάρκεια των έργων αποκατάστασης του κεντρικού άξονα είναι 21 μήνες. Πρώτη θα αποκατασταθεί εντός 11 μηνών η γραμμή ανόδου, αφού η γραμμή καθόδου χρησιμοποιείται για κυκλοφορία τρένων μετά την προσωρινή αποκατάσταση, ενώ για τη γραμμή καθόδου εκτιμάται πως θα χρειαστούν 10 μήνες. Μόνο με την ολοκλήρωση της εργολαβίας οι ταχύτητες θα επανέλθουν ως τα 160 χλμ/ώρα.

Σε αυτή τη γραμμή, μήκους 40 χλμ., θα πρέπει να αναταχθούν και τα συστήματα ασφαλείας, που καταστράφηκαν μόλις είχαν ολοκληρωθεί, με δεύτερη εργολαβία, ύψους περίπου 35 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για συστήματα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS.

Στο επίπεδο των ανατάξεων περιφερειακών γραμμών της Θεσσαλίας, ετοιμάζονται δύο διαγωνισμοί. Ο πρώτος για την αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα Λάρισα - Βόλος, με κόστος περίπου 105 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το κομμάτι η υποδομή θα πρέπει να ανυψωθεί και να τοποθετηθούν νέες σιδηροτροχιές. Παράλληλα, θα ανυψωθεί και η σιδηροδρομική γέφυρα του Κραυσίδωνα, η οποία αποδείχθηκε ότι είναι πολύ χαμηλά, άρα είναι ευάλωτη στις πλημμύρες.

Το τέταρτο έργο αφορά στην αναβάθμιση της γραμμής Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα, με εκτιμώμενο κόστος περί τα 45 εκατ. ευρώ. Περιλαμβάνει, επίσης, κατά τόπους ανύψωση. Σημειώνεται ότι σε αυτά τα δύο τμήματα, από την ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται σε εξέλιξη εργολαβίες για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, συνολικού ύψους 127 εκατ. ευρώ. Αυτές έχουν πατήσει «παύση», δεδομένου ότι υπέστησαν επίσης ζημιές, και θα συνεχιστούν μετά την ολοκλήρωση των έργων στην υποδομή.

Αναζήτηση χρημάτων ως το 2035

Βεβαίως το κόστος έχει σκαρφαλώσει πολύ ψηλότερα από την αρχική πρόβλεψη των 185 εκατ. ευρώ, που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για τα τέσσερα έργα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εξασφαλισθούν οι πόροι από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επί του παρόντος, αυτή την άσκηση «τρέχει» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, ώστε να καλυφθούν τα έργα που πρέπει να δρομολογηθούν από το 2024 με ορίζοντα ως το 2035, με προτεραιότητα την αποκατάσταση της Θεσσαλίας.

Ως προς τις διαγωνιστικές διαδικασίες, βάσει του πλαισίου που θεσπίστηκε μετά τις μεγάλες καταστροφές (ν. 5049/2023), προκειμένου να επιταχυνθούν οι ρυθμοί, καθώς οι διαγωνισμοί θα γίνουν με πρόσκληση των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγαλύτερο logistics hub της Ν.Α. Ευρώπης και ο... χορός παρατάσεων

Το Θριάσιο ΙΙ περιμένει έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέσα στο καλοκαίρι για να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η περιπέτεια ενός μεγάλου έργου που άρχισε να συζητείται από τη δεκαετία του... 1970.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μπλόκο του ΣτΕ στο Flyover και τα σενάρια για την τύχη του έργου

Επείγουσα συνεδρίαση του ΣτΕ στις 16 Απριλίου για να ληφθεί η τελική απόφαση. Οι ελλείψεις μελετών και ο κίνδυνος επιβάρυνσης του Δημοσίου με υψηλές αποζημιώσεις στους αναδόχους για τις καθυστερήσεις.
oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα θα γίνουν για τους χρήστες τα έργα που προχωρούν με ΣΔΙΤ

Νέο μοντέλο για συμπράξεις δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν εξαντλήσει το δημοσιονομικό περιθώριο ως το 2029. Τέσσερα κτηριακά ΣΔΙΤ που ξεπερνούν τα 650 εκατ. ευρώ υπογράφονται μέσα στο 2024.
OLP, Perama, naupigoepiskeuastiki - zwni
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βυθίζεται» η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας ύστερα από 12 χρόνια αναμονής

Βήματα πίσω για το ταλαιπωρημένο έργο. Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012 και έχει συναντήσει πλείστα εμπόδια και αντιδράσεις. Αγνοείται από το 2021 η τύχη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πράσινο» στα νέα διόδια της Εγνατίας, ανοίγει ο δρόμος για τη σύμβαση

Πέφτουν αύριο οι υπογραφές για την Εγνατία Οδό, αφού δρομολογήθηκε η αύξηση της χρέωσης των διοδίων στα 4 λεπτά το χιλιόμετρο. Η καταβολή του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ αναμένεται στο τέλος του 2024.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Αιμορραγία» 92 εκατ. για το Δημόσιο από τα «χαμένα» διόδια στην Εθνική

Τα ηλεκτρονικά διόδια δεν μπήκαν και το Δημόσιο πληρώνει ετησίως πάνω από 20 εκατ. ως αποζημίωση για τους «άφαντους» σταθμούς σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και Χαλκίδα. Σχεδιασμός για αντικατάσταση της γέφυρας Βαρυμπόμπης.