Πλήγμα αναμένεται να δεχθεί, τουλάχιστον κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, ως αποτέλεσμα του εμπορικού «εμφράγματος», που έχει υποστεί η Κίνα, λόγω της προσπάθειας περιορισμού των κρουσμάτων του κορωναϊού. Ήδη τα πρώτα δείγματα είναι απαισιόδοξα, καθώς αρκετά πλοία έχουν μειώσει τα δρομολόγιά τους από και προς την Κίνα, με αποτέλεσμα σε πληθώρα λιμανιών, που αποτελούν προορισμούς για το κινεζικό εμπόριο, να καταγράφονται μειώσεις.
Τον φετινό Ιανουάριο, από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά διακινήθηκαν 423.000 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν υψηλότερος κατά 7,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Ωστόσο, είναι σαφές ότι ο ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνθηκε, καθώς κατά το σύνολο του 2019 σημειώθηκε αύξηση του αριθμού των κοντέινερ κατά 28,4% σε συνολικά 5,65 εκατ.
Μάλιστα, φέτος ο αρχικός στόχος ήταν ο αριθμός αυτός να αυξηθεί σε τουλάχιστον 6,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, μια αύξηση της τάξεως του 15%. Επί του παρόντος, φαίνεται δύσκολο να επιτευχθεί, δεδομένου ότι τον Φεβρουάριο, όταν δηλαδή οι συνέπειες του κορωνοϊού έγιναν πολύ περισσότερο αντιληπτές στο παγκόσμιο εμπόριο, πιθανώς να καταγραφούν ακόμα και απώλειες.
Σημειωτέον ότι σε πρόσφατη ανάλυσή του την προηγούμενη εβδομάδα, ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Fitch Ratings, προειδοποίησε ότι αν η βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα αργήσει να ανακάμψει στο επίπεδο που βρισκόταν πριν ξεσπάσει η κρίση, τότε τα μεγάλα λιμάνια ανά την υφήλιο, αναμένεται να καταγράψουν μειωμένο όγκο εμπορευμάτων.
Σε πρώτη φάση, η μειωμένη παραγωγή θα πλήξει τις εισαγωγές και εξαγωγές της Κίνας κατά το πρώτο τρίμηνο, αλλά αν η υφιστάμενη κατάσταση συνεχιστεί για μεγάλο διάστημα, εκτιμάται ότι θα προκύψουν ζητήματα ακόμα και για λιμάνια, τα οποία έχουν διευρύνει σημαντικά την προέλευση των εσόδων τους, δηλαδή ακόμα και για εκείνα, που δεν εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα.
Στην περίπτωση του Πειραιά, ο οποίος αποτελεί βασικό κόμβο για το κινεζικό εμπόριο, είναι σαφές ότι είναι πιθανό να επιβραδυνθεί σημαντικά η σχετική δραστηριότητα τους επόμενους μήνες, εφόσον διατηρηθεί η σημερινή κατάσταση. Όπως τονίζει η Fitch, τα περισσότερα λιμάνια στην Ευρώπη και την Μ. Ανατολή έχουν σημαντική έκθεση στην Κίνα, με αποτέλεσμα τα έσοδά τους να επηρεαστούν αρνητικά, αν συνεχιστεί ο χαμηλός όγκος εμπορευμάτων και τον Μάρτιο, ή και ακόμα πιο μετά.
Όπως ανέφεραν την Παρασκευή φορείς της ναυτιλίας, το τελευταίο διάστημα διακινούνται πολύ λιγότερα φορτία ανάμεσα στην Κίνα και τον υπόλοιπο κόσμο. Όπως ανέφερε σε σχετικό δημοσίευμά της η Wall Street Journal, την προηγούμενη εβδομάδα ακυρώθηκαν τουλάχιστον 30 δρομολόγια πλοίων, εκ των οποίων περίπου το 1/3 αφορούσε τις αγορές της Ευρώπης.
Συνολικά, τις τελευταίες δύο εβδομάδες, από το τέλος Ιανουαρίου και μετά, έχουν ακυρωθεί περίπου 50 δρομολόγια. Ακόμα όμως και όσα πλοία αναχωρούν τελικά από την Κίνα, μεταφέρουν ελάχιστα κοντέινερ. Ένας ναυλομεσίτης από την Σαγκάη, ανέφερε πρόσφατα ότι ένα πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 20.000 εμπορευματοκιβωτίων, αναχώρησε από την κινεζική μεγαλούπολη, με προορισμό την Βόρεια Ευρώπη, μεταφέροντας μόλις 2.000 γεμάτα κοντέινερ.
Στο πλαίσιο αυτό, ήδη, πέντε ευρωπαϊκές και ασιατικές ναυτιλιακές εταιρείες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων διαρρέουν ότι ετοιμάζονται να προβούν σε προειδοποιήσεις για την πορεία της κερδοφορίας τους, τόσο κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, όσο και για το σύνολο του 2020. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα δυσάρεστη κατάσταση, καθώς είχαν αναπτυχθεί προσδοκίες για ανάκαμψη του παγκοσμίου εμπορίου, μετά την πρόσφατη επίτευξη συμφωνίας για το εμπόριο, ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα.