ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

Το μπλόκο του ΣτΕ στο Flyover και τα σενάρια για την τύχη του έργου

Επείγουσα συνεδρίαση του ΣτΕ στις 16 Απριλίου για να ληφθεί η τελική απόφαση. Οι ελλείψεις μελετών και ο κίνδυνος επιβάρυνσης του Δημοσίου με υψηλές αποζημιώσεις στους αναδόχους για τις καθυστερήσεις.

Απροσδιόριστης έκτασης αναταράξεις έχει φέρει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για προσωρινή παύση των έργων του Flyover, βαραίνοντας το κλίμα μεταξύ των «αντιμαχόμενων» πλευρών. Η τροπή που μπορούν να πάρουν τα πράγματα σε μια πιθανή «κόκκινη κάρτα» του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου στο έργο εντείνει τις πιέσεις εκατέρωθεν. Με το κλίμα στην πόλη να έχει οξυνθεί, η επιτάχυνση της συζήτησης επί της αίτησης αναστολής, που ορίσθηκε για την Τρίτη 16 Απριλίου, φέρνει την τελική κρίση πιο κοντά.

Χθες, μετά τη σύσκεψη του συντονιστικού οργάνου που έχει επιφορτιστεί από το καλοκαίρι με την παρακολούθηση των συνεπειών του έργου, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος, έβαλε στο τραπέζι τις συνέπειες που θα έχει ένα «χειρόφρενο» στο έργο, που όχι μόνο έχει υπογραφεί, αλλά και οι πρόδρομες εργασίες βαίνουν προς ολοκλήρωση. «Αυτό σημαίνει ότι, αν σήμερα σταματούσαμε το έργο, θα έπρεπε να λυθεί μια Σύμβαση Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα, ένα ΣΔΙΤ, το οποίο δεν είναι μια εύκολη υπόθεση», είπε αρχικά, φωτογραφίζοντας προφανώς και τα αιτήματα αποζημιώσεων που θα εγείρει ο ανάδοχος.

Εν συνεχεία, όπως σημείωσε, θα πρέπει να προκηρυχθεί μια νέα εργολαβία, προκειμένου να αναστρέψει τα αποτελέσματα των μέχρι σήμερα εργασιών, που έχουν δώσει μία διαφορετική μορφή στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή. Χαρακτήρισε, βέβαια, την κατάσταση στο έργο ως «μη αναστρέψιμη», δεδομένου ότι το 80% της υφιστάμενης οδού έχει μετατραπεί σε εργοτάξιο. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσής του πριν το μπλόκο του ΣτΕ ήταν το τέλος Απριλίου. Βεβαίως, το να αποδοθεί ο δρόμος στην προτέρα κατάσταση θα επέσυρε επιπλέον κόστος για το Δημόσιο, ενώ είναι αμφίβολο κατά πόσο είναι εφικτό.

Όμως, ακόμα και αν η απόφαση του ΣτΕ δικαιώσει τελικώς το έργο, το οποίο θα συνεχίσει από εκεί βάσει του χρονοδιαγράμματός του, το οποίο έχει ήδη παραταθεί κατά 5 μήνες με υπαιτιότητα του Δημοσίου ως τις 14 Μαΐου 2027, οι αποζημιώσεις μένουν στο τραπέζι. Οι μέχρι σήμερα καθυστερήσεις -και όσες ίσως σημειωθούν ως την τελική απόφαση- αφήνουν στην ανάδοχο κοινοπραξία Άβαξ – ΜΕΤΚΑ ανοιχτό παράθυρο για διεκδικήσεις.

Σίριαλ με το ΥΠΕΝ

Αυτό που θα πρέπει να γίνει ως την ημέρα της συζήτησης, που συνιστά και τον λόγο που μπήκε φρένο στις εν εξελίξει πρόδρομες εργασίες, είναι να κατατεθεί ο πλήρης φάκελος της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του Flyover από τη διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι ελλείψεις οδήγησαν το ανώτατο δικαστήριο στην αναστολή του έργου έως ότου λάβει πλήρη φάκελο.

Εφόσον, όμως, ο πλήρης φάκελος δεν κατατεθεί εμπρόθεσμα, τότε η συζήτηση θα αναβληθεί και θα πρέπει να αποφασιστεί εάν μπορούν να ξεκινήσουν εκ νέου οι εργασίες ή όχι. Μάλιστα, χθες, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν οι φορείς που έχουν προσφύγει κατά του έργου, επισημάνθηκε ότι το Δημόσιο είχε στη διάθεσή του από τον περασμένο Δεκέμβριο προκειμένου να καταθέσει το υπόμνημά του.

Κουβάρι οι κυκλοφοριακές μελέτες

Μεγάλος γρίφος πάντως συνοδεύει τις μελέτες του έργου που έχουν βρεθεί στο στόχαστρο της κριτικής. Κάτοικοι και σύλλογοι που αντιδρούν στην κατασκευή του Flyover εγείρουν ζητήματα ασφάλειας για όσους κινούνται στην περιφερειακή εξαιτίας του υπό κατασκευή εργοταξίου. Επικαλούνται μάλιστα την απουσία τριών βασικών μελετών (μελέτη οδοποιίας, οριστική κυκλοφοριακή μελέτη και στατική μελέτη).

Δεδομένου πάντως ότι πρόκειται για ένα έργο ΣΔΙΤ, που εκτελείται με τη μέθοδο μελέτης - κατασκευής, οι οριστικές μελέτες και μελέτες εφαρμογής εκτελούνται από τον ανάδοχο, προκειμένου αυτός να ξεκινήσει την κατασκευή του κυρίως έργου. Σε αυτή τη φάση, οι εργασίες που εκτελούνταν ήταν για την προετοιμασία του εργοταξίου.

Στη φάση, όμως, της ωρίμανσης του διαγωνισμού, το Δημόσιο για να προχωρήσει στην προκήρυξη πρέπει να έχει υλοποιήσει τις προμελέτες του έργου, καθώς και μελέτη σκοπιμότητας, επί τη βάσει των οποίων γίνεται και η περιβαλλοντική αδειοδότηση, που συνοδεύεται από κυκλοφοριακή μελέτη. Όπως είπε χαρακτηριστικά, χθες, ο κ. Ταχιάος, στη διάρκεια της συνεδρίασης του συντονιστικού, το έργο προφανώς έχει κυκλοφοριακή μελέτη η οποία πιστοποιούσε τη σκοπιμότητά του, καθώς και προμελέτη στατικότητας. Την πληρότητά τους θα κρίνει ουσιαστικά το ΣτΕ σε συνάρτηση με τα αντεπιχειρήματα όσων έχουν προσφύγει εναντίον του έργου.

Εκεί που περιπλέκεται πάντως το κουβάρι είναι οι μελέτες που θα τρέξει από την πλευρά του το συντονιστικό όργανο, που καμία σχέση δεν έχουν με τις μελέτες αυτού καθ’ αυτού του έργου, αλλά με τις κυκλοφοριακές συνέπειες κατά τη διάρκεια της υλοποίησής του. Όπως εξηγείται σε απάντηση στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, δρομολογείται η εκπόνηση μελετών για την άμβλυνση των επιπτώσεων στον γενικότερο πολεοδομικό ιστό της πόλης.

Με βάση τη συμφωνηθείσα διαδικασία, η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα συγκεντρώνει τις προτάσεις των εμπλεκόμενων φορέων (τροχαία, ΟΑΣΘ, περιφέρεια, δήμοι κλπ.) και σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) θα τις αξιολογεί και θα συνδιαμορφώνει τα τελικά προτεινόμενα μέτρα.

Τα μέτρα αυτά θα κατατίθενται προς διαβούλευση στο συντονιστικό υπό τον υφυπουργό Μακεδονίας – Θράκης, όπου και θα οριστικοποιούνται. Αυτά θα υποβάλλονται με τη μορφή κυκλοφοριακής μελέτης εφαρμογής στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προς έλεγχο και έγκριση από την αρμόδια Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα θα γίνουν για τους χρήστες τα έργα που προχωρούν με ΣΔΙΤ

Νέο μοντέλο για συμπράξεις δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν εξαντλήσει το δημοσιονομικό περιθώριο ως το 2029. Τέσσερα κτηριακά ΣΔΙΤ που ξεπερνούν τα 650 εκατ. ευρώ υπογράφονται μέσα στο 2024.
OLP, Perama, naupigoepiskeuastiki - zwni
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βυθίζεται» η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας ύστερα από 12 χρόνια αναμονής

Βήματα πίσω για το ταλαιπωρημένο έργο. Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012 και έχει συναντήσει πλείστα εμπόδια και αντιδράσεις. Αγνοείται από το 2021 η τύχη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πράσινο» στα νέα διόδια της Εγνατίας, ανοίγει ο δρόμος για τη σύμβαση

Πέφτουν αύριο οι υπογραφές για την Εγνατία Οδό, αφού δρομολογήθηκε η αύξηση της χρέωσης των διοδίων στα 4 λεπτά το χιλιόμετρο. Η καταβολή του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ αναμένεται στο τέλος του 2024.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγαλύτερο logistics hub της Ν.Α. Ευρώπης και ο... χορός παρατάσεων

Το Θριάσιο ΙΙ περιμένει έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέσα στο καλοκαίρι για να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η περιπέτεια ενός μεγάλου έργου που άρχισε να συζητείται από τη δεκαετία του... 1970.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Αιμορραγία» 92 εκατ. για το Δημόσιο από τα «χαμένα» διόδια στην Εθνική

Τα ηλεκτρονικά διόδια δεν μπήκαν και το Δημόσιο πληρώνει ετησίως πάνω από 20 εκατ. ως αποζημίωση για τους «άφαντους» σταθμούς σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και Χαλκίδα. Σχεδιασμός για αντικατάσταση της γέφυρας Βαρυμπόμπης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διόδια μέσα στην Αθήνα: Τα δύο σχέδια για το κυκλοφοριακό πρόβλημα

Δύο πρότυπα σχέδια για μεγάλα οδικά έργα, με στόχο να περιοριστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα, κρατά στα συρτάρια το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Προβληματίζει η ανάγκη για διόδια μέσα στην πόλη.