Απορρίπτονται σωρηδόν από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ οι προσφυγές των ελευθέρων επαγγελματιών κατά του τεκμαρτού τρόπου φορολόγησης, καθώς, όπως σημειώνει η ΔΕΔ, οι προσφεύγοντες, εφόσον αμφισβητούν τον φόρο που καταλογίστηκε, όφειλαν να υποβάλουν αίτημα για τη διενέργεια ελέγχου.
Αυτοαπασχολούμενοι υπέβαλαν προσφυγές στη ΔΕΔ, Ιούλιο και Αύγουστο, αμέσως μετά την έκδοση των εκκαθαριστικών σημειωμάτων, με τα οποία καταλογίστηκε φόρος εισοδήματος υψηλότερος αναλογικά με το καθαρό εισόδημα που δήλωσαν, καθώς το τελικό φορολογηθέν εισόδημα προσδιορίστηκε με βάση τα τεκμήρια που καθιέρωσε το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Οι προσφεύγοντες επικαλούνται συνταγματικούς λόγους, καθώς και ότι το πραγματικό τους εισόδημα ήταν, είτε πολύ μικρότερο του τεκμαρτού είτε και μηδενικό.
Ήδη η ΔΕΔ έχει εκδώσει πέντε (5) αποφάσεις, οι οποίες είναι όλες απορριπτικές, ενώ εκκρεμεί προς εξέταση πλήθος άλλων προσφυγών που θα συζητηθούν εντός των ημερών.
Κοντολογίς η ΔΕΔ υποστηρίζει ότι αυτός είναι ο νόμος που ισχύει, για τον προσδιορισμό του ελάχιστου φορολογητέου εισοδήματος, ενώ για τα περί συνταγματικότητας που επικαλούνται οι επαγγελματίες δηλώνει πως δεν είναι δική της αρμοδιότητα να τα κρίνει, αλλά των αρμοδίων δικαστηρίων.
Παράλληλα, σημειώνει πως οι προσφεύγοντες, εφόσον αμφισβητούν τον τεκμαρτό τρόπου φορολόγησης όφειλαν να συμπληρώσουν τον κωδικό 443 του εντύπου Ε1, δηλαδή να υποβάλλουν αίτημα για τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου από την ΑΑΔΕ, αλλά δεν το έπραξαν.
Πρόκειται για τη διαδικασία εξονυχιστικού φορολογικού ελέγχου που προβλέπεται για τους αμφισβητίες του ελάχιστου εισοδήματος και προβλέπει έλεγχο όλων των δαπανών τους, ακόμη και τα έξοδα διακοπών, τους τραπεζικούς λογαριασμούς, τις θυρίδες, μετρητά, κρυπτονομίσματα, άλλες χρηματοοικονομικές επενδύσεις και ακίνητα των ιδίων και των προσώπων του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος (συζύγων, παιδιών).
Ωστόσο ο νόμος προβλέπει προθεσμία 60 ημερών από την έκδοση του εκκαθαριστικού σημειώματος για την υποβολή αιτήματος φορολογικού ελέγχου με τη συμπλήρωση ειδικού ερωτηματολογίου. Λόγω της αυστηρότητας που προβλέπει το πλαίσιο, ελάχιστοι έχουν υποβάλει το εν λόγω αίτημα.
Τι υποστηρίζουν οι επαγγελματίες
Από το περιεχόμενο των προσφυγών που υποβλήθηκαν στη ΔΕΔ, προκύπτει πως η συνέχεια θα δοθεί στις δικαστικές αίθουσες, καθώς η Συντονιστική Επιτροπή Ελευθέρων Επαγγελματιών -Επιστημόνων – Επαγγελματοβιοτεχνών και Εμπόρων έχει ήδη καταθέσει προσφυγή στο ΣτΕ κατά του φορολογικού νόμου 5073/2023.
Οι αυτοαπασχολούμενοι που προσέφυγαν στη ΔΕΔ κατά του τεκμαρτού τρόπου φορολόγησης, επικαλούνται, μεταξύ άλλων, τους ακόλουθους λόγους:
- Αντίθεση του τεκμηρίου που θεσπίζουν οι διατάξεις των άρθρων 28Α επ. του ν.4172/2013 στις συνταγματικές αρχές της ισότητας των πολιτών ενώπιον των δημόσιων βαρών, της αναλογικότητας και της παροχής πλήρους και αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας.
- Υπέρβαση των ορίων της νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 28Α παρ. 5 του ν.4172/2023 από την Α.1055/2024 του Διοικητή της ΑΑΔΕ, η οποία ουσιαστικά επεκτείνει τον έλεγχο και σε προηγούμενα φορολογικά έτη και σε άλλα φορολογικά αντικείμενα πέραν της φορολογίας εισοδήματος.
- Το τεκμήριο του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος του άρθρου 28Α του ν. 4172/2013 δεν είναι συνταγματικά ανεκτό, καθόσον δεν αφορά εξωτερικές ενδείξεις ή στοιχεία άμεσα συναρτώμενα με το τεκμαιρόμενο συμπέρασμα, όπως απαιτεί η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά βασίζεται στη σύγκριση με τον κατώτατο μισθό των απασχολουμένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι οποίοι τελούν υπό διαφορετικές επαγγελματικές και εισοδηματικές συνθήκες σε σχέση με τους ασκούντες ατομική επιχείρηση.
- Αμφισβήτηση του τεκμαρτού ετήσιου ελάχιστου εισοδήματος του άρθρου 28Α του ν. 4172/2013.
- Νομική πλημμέλεια ένεκα αντισυνταγματικότητας, λόγω παράβασης των αρχών της καθολικότητας του φόρου και της φορολογικής ισότητας (άρθρο 4 § 1, 5 Συντ.)
- Νομική πλημμέλεια ένεκα ασυμβατότητας προς την ΕΣΔΑ, λόγω παραβίασης του δικαιώματος στην περιουσία (άρθρο 1 1ου Π.Π. Ε.Σ.Δ.Α.).
- Νομική πλημμέλεια ένεκα αντισυνταγματικότητας, λόγω παράβασης των αρχών της καθολικότητας του φόρου και της φορολογικής ισότητας (άρθρο 4 § 1, 5 Συντ.), της προστασίας της ανθρώπινης αξιοπρέπειας (άρθρο 2 παρ. 1 Συντ. ) και της αρχής του κοινωνικού κράτους δικαίου (άρθρο 25 παρ. 1 Συντ. ).
- Νομική πλημμέλεια ένεκα αντισυνταγματικότητας της επιβολής φορολογίας σύμφωνα με τον μέσο όρο εισοδήματος ενός κλάδου στα άρθρα 4 παρ. 5 του Συντάγματος, που μετατρέπει τη φορολογία εισοδήματος από προοδευτική σε αναλογική και μάλιστα υψηλή για τα μεσαία εισοδήματα και ως τέτοια δηλαδή υπέρμετρη φορολόγηση δεν αφήνει στα χαμηλά εισοδήματα ένα ελάχιστο εισόδημα συντήρησης με συνέπεια την στέρηση αναγκαίων αγαθών, ειδικά όταν το εναπομένον εισόδημα ή είναι ανύπαρκτο ή στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι κάτω του ορίου της φτώχειας.
Φόρος 3.000,07 ευρώ για μηδενικό εισόδημα
Επίσης, μία φορολογούμενη, δικηγόρος, δηλώνει πως το φορολογικό έτος 2023, από την άσκηση του δικηγορικού της λειτουργήματος, η ίδια ουδεμία εργασία έκανε και ουδεμία αμοιβή εισέπραξε και το εισόδημά της από αυτήν την δραστηριότητα είναι μηδενικό. Προσκομίζει δε και σχετική βεβαίωση του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, με βάση την οποία, δεν υπάρχουν καταχωρημένα γραμμάτια προείσπραξης στο όνομά της.
Παρόλα αυτά, με βάση τον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης, το ελάχιστο καθαρό εισόδημά της από επιχειρηματική δραστηριότητα προσδιορίστηκε σε 14.534,52 ευρώ και της καταλογίστηκε φόρος εισοδήματος ύψους 3.008,07 ευρώ.
Οι απορριπτικές αποφάσεις της ΔΕΔ Αθηνών, επί των προσφυγών για τον τεκμαρτό τρόπο φορολόγησης, όπου καταγράφεται ολόκληρη η επιχειρηματολογία της φορολογικής αρχής, είναι οι ακόλουθες: 2918/2024, 2019/2024, 2020/2024, 3048/2024 και 3047/2024.
Πάντως, οι ανωτέρω επαγγελματίες, έχουν τη δυνατότητα εντός 30 ημερών από την έκδοση των απορριπτικών αποφάσεων, να προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια, ανεξάρτητα από τη μαζική προσφυγή στο ΣτΕ που υπέβαλε η Συντονιστική Επιτροπή Ελευθέρων Επαγγελματιών -Επιστημόνων – Επαγγελματοβιοτεχνών και Εμπόρων.