Αφετηρία εμβληματικών πρότζεκτ του Υπερταμείου θα είναι το 2025, με στόχο στο κλείσιμο του 2027 να καταγράφεται αύξηση κατά 35% στο EBITDA του ομίλου, φτάνοντας στα 114 εκατομμύρια ευρώ. Η απόδοση των περιουσιακών στοιχείων όλων των θυγατρικών του επιδιώκεται να φτάσει στο 3,4% από 2,5%, ενώ το ενεργητικό αναμένεται να αγγίξει τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 5,9 δισεκατομμυρίων που είναι σήμερα.
Τα παραπάνω αποτελούν τους κεντρικούς στόχους του νέου Στρατηγικού Σχεδίου για τα έτη 2025-2027, το οποίο παρουσιάστηκε, εχθές, σε εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης από τη διοίκηση του Υπερταμείου|Growthfund. Επί του παρόντος, βρίσκεται στην τελική φάση έγκρισης από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αναμένεται να δημοσιευθεί την ερχόμενη εβδομάδα.
Έχοντας ως αποστολή τριετίας να επιταχύνει τις επενδύσεις και την εξορθολογισμό των θυγατρικών του, το Υπερταμείο εισέρχεται σε μια νέα φάση, καθώς ως το τέλος του έτους απορροφά το ΤΑΙΠΕΔ και το ΤΧΣ, που ολοκληρώνουν την αποστολή τους.
Παράλληλα, προχωρά η μετεξέλιξή του σε sovereign wealth fund. Ξεκινώντας με κεφάλαια 303 εκατ. ευρώ, το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο, που ως τον Μάιο αναμένεται να έχει το δικό του διοικητικό συμβούλιο, ώστε το δεύτερο εξάμηνο του 2025 να λειτουργεί κανονικά, θα έχει προχωρήσει, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Υπερταμείου, Γρηγόρη Δημητριάδη, σε 7 με 10 συν-επενδύσεις με διεθνή επενδυτικά ταμεία και φορείς.
Ο κ. Δημητριάδης επισήμανε πως πρωταρχικός στόχος του νέου εθνικού fund είναι η κατάκτηση αξιοπιστίας, ώστε στη συνέχεια να αυξηθούν και τα υπό διαχείριση κεφάλαια, ξεκαθαρίζοντας πως αυτό δεν θα γίνει σηκώνοντας χρήματα από την αγορά, αλλά θα παραμείνει ένα κρατικό επενδυτικό ταμείο, με στόχο να έχει όχι μόνο οικονομικό αλλά και κοινωνικό αποτύπωμα.
Η ΕΤΑΔ, τα ΕΛΤΑ και οι Αλυκές
Τα δύο μεγάλα στοιχήματα της τριετίας είναι ο μετασχηματισμός της ΕΤΑΔ σε μία real estate εταιρεία, με την αξία των ακινήτων της να έχει διπλασιαστεί στα 2,2 δισ. ευρώ ως το 2027, αλλά και η βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ. Όπως είπαν τα στελέχη του Υπερταμείου, σήμερα ο όμιλος ΕΛΤΑ είναι κοντά στο break even, με τη θεαματική αλλαγή να έχει συντελεστεί στο κομμάτι της ΕΛΤΑ Courier, που σημείωσε 3-4 εκατ. ευρώ κέρδη το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Εκτιμάται ότι όσο γυρίζει σε θετικό έδαφος το EBITDA, σταδιακά θα βελτιώνονται τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας, που είναι εδώ και χρόνια αρνητικά. Όσον αφορά στην ακίνητη περιουσία των ΕΛΤΑ που έχει αποτιμηθεί σε 120 εκατ. ευρώ, με μια υπεραξία της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ, υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλάνο αξιοποίησης, προκειμένου να συμβάλλουν στη βελτίωση της ρευστότητας.
Εντωμεταξύ, μέσα στους πρώτους 4-6 μήνες του 2025, θα ξεκινήσει ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για τη διάθεση του 51% της εταιρείας Ελληνικές Αλυκές, σε στρατηγικό επενδυτή. Μάλιστα, κατά την διερεύνηση της αγοράς, που έχει ήδη τρέξει το Υπερταμείο, έχει εκφραστεί ενδιαφέρον όχι μόνο εγχώριο, αλλά και από Αυστρία, Κύπρο και Σκανδιναβία.
Με τα έσοδα να κυμαίνονται σε ετήσια βάση στα 6-9 εκατ. ευρώ από 2 εκατ. ευρώ που ήταν προτού περάσουν στα χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, φέτος η εταιρεία εκτιμάται πως θα κλείσει με τζίρο κοντά στα 10 εκατ. ευρώ. Αυτό χάρη στην παραγωγή - ρεκόρ των 250 χιλιάδων τόνων έναντι των μόλις 170 χιλιάδων τόνων που περιορίστηκε το 2023 εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Δημητριάδης, το Υπερταμείο θα παραμείνει ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος με 29%, προκειμένου να εποπτεύει την τήρηση του πλάνου επενδύσεων. «Εμείς έχουμε ίσως φτάσει ένα ταβάνι ως προς το τι μπορούμε να κάνουμε. Ένας στρατηγικός επενδυτής, χωρίς τους περιορισμούς μίας δημόσιας εταιρείας ως προς την εμπορική πολιτική και τις εξαγωγές, θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη», επισήμανε. Στόχος είναι η αναδιοργάνωση της εταιρείας να προχωρήσει σύντομα ώστε ο στρατηγικός επενδυτής να αναλάβει εντός διετίας.
Συγχωνεύονται οι κεντρικές αγορές
Με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη, που μπορεί να φτάσει ακόμα και σε είσοδο στο Χρηματιστήριο, η διοίκηση του Υπερταμείου βάζει σε προτεραιότητα τη συγχώνευση των κεντρικών αγορών Αθήνας και Θεσσαλονίκης (ΟΚΑΑ και ΚΑΘ) σε έναν συντονισμένο φορέα. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη μελέτη για τη μετεγκατάσταση ή την ανάπλαση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, κατά τα πρότυπα πχ. της αγοράς του Λονδίνου.
Ειδικότερα για την κεντρική αγορά της Αθήνας εξετάζεται και το σενάριο μεταφοράς της στη Φυλή, όπου προχωρά ήδη η μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων και υπάρχει η δυνατότητα για δημιουργία ενός hub, ενώ αξιολογείται και ο υπάρχων χώρος. «Αυτές οι εγκαταστάσεις, όμως, αδικούν τους ίδιους που είναι εγκατεστημένοι μέσα, διότι δεν μπορούν να αναπτυχθούν», σχολίασε ο κ. Δημητριάδης, τονίζοντας ότι επιδιώκεται η συνεργασία με τους εμπόρους.
Όσο για την αγορά της Θεσσαλονίκης, εκεί εξετάζεται και εάν επαρκεί ο επιπλέον χώρος που υπάρχει σήμερα και εάν είναι προς το συμφέρον των επιχειρήσεων, ή εάν θα είναι δυνατή η μεταφορά στο στρατόπεδο Γκόνου ως μέρος της επένδυσης που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία.
Cluster περιφερειακών αεροδρομίων
Επιπλέον, εντός του 2025, εκτιμάται ότι μπορούν να ανάψουν οι μηχανές για την αξιοποίηση σε ένα ενιαίο cluster των 22 μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Επί του παρόντος, οι σύμβουλοι του Υπερταμείου, που έχουν την πρότερη εμπειρία των 14 περιφερειακών αερολιμένων, έχουν ολοκληρώσει τις απαραίτητες αυτοψίες. Από αυτές προκύπτουν οι ανάγκες, ώστε να εκπονήσουν το χρηματοοικονομικό μοντέλο του διαγωνισμού.
«Περιμένουμε ακόμα στοιχεία από Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που διαχειρίζεται αυτούς τους αερολιμένες. Ελπίζουμε να ανταποκριθεί άμεσα», επισήμανε ο επικεφαλής του Υπερταμείου. Δεδομένου ότι οι εν λόγω αερολιμένες είναι χαμηλής επιβατικής κίνησης, δεν αποκλείεται να χρειαστεί κάποια επιδότηση, η οποία και θα συμφωνηθεί με την κυβέρνηση. Ακόμη, εξετάζεται η δυνατότητα της δημιουργίας εντός του cluster ενός cargo αεροδρομίου, που πιθανώς να είναι η Νέα Αγχίαλος αν και εξετάζονται ακόμα δύο, καθώς δεν υπάρχει άλλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.