Φωτο: Shutterstock

Η «βόμβα» της Thomas Cook στον ελληνικό τουρισμό

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Περίπου 1.000 οι τουριστικές μονάδες θύματα της χρεοκοπίας, πάνω από 250 εκατ. ευρώ το «φέσι». Εκατοντάδες μονάδες τερματίζουν πρόωρα τη σεζόν, χιλιάδες εργαζόμενοι στο ταμείο ανεργίας, ακριβότερες οι πτήσεις. Ποιες είναι οι επιπτώσεις για το 2019 και το 2020

Με το χειρότερο δυνατό τρόπο ολοκληρώνεται, πρόωρα, η εφετινή τουριστική σεζόν, καθώς η κατάρρευση της Thomas Cook ανέτρεψε βίαια μια εξαιρετική πορεία με έσοδα ρεκόρ για το 2019. Όπως σημειώνουν στο Business Daily παράγοντες της αγοράς, ειδικά το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου προοιωνίζονταν εξαιρετικό, υπερκαλύπτοντας τις μικρές απώλειες λόγω της σχετικά «χλιαρής» εκκίνησης της εφετινής χρονιάς.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι τουριστικές μονάδες που θα υποστούν πλήγμα εξαιτίας της Thomas Cook είναι περίπου 1.000 σε όλη την Ελλάδα. Από αυτές, κάποιες εκατοντάδες, κυρίως στην Ρόδο, την Κω και την Κρήτη, που λειτουργούσαν έχοντας προνομιακή σχέση με την Thomas Cook, σχέση που τους εξασφάλιζε το μεγαλύτερο μέρος των κρατήσεων, υποχρεώθηκαν να τερματίσουν πρόωρα τη λειτουργία τους, ολοκληρώνοντας άδοξα την εφετινή σεζόν, ενώ πολλές εκατοντάδες εργαζόμενοι κατευθύνονται, επίσης πρόωρα, στο ταμείο ανεργίας.

Ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, με την αποχώρηση των τουριστών – πελατών της Thomas Cook, υποχρεώθηκαν σε αναστολή λειτουργίας, αντί του τέλους Οκτωβρίου που ήταν προγραμματισμένο, καθώς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.

Το δράμα εργαζομένων - προμηθευτών

Οι μονάδες αυτές μένουν ουσιαστικά απλήρωτες μετά το τέλος της Thomas Cook και στην συντριπτική τους πλειοψηφία εντελώς ανίκανες να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς εργαζόμενους και προμηθευτές. Σημειώνεται ότι τον Οκτώβριο, με την ολοκλήρωση της τουριστικής σεζόν, το μισθολογικό κόστος είναι πολύ αυξημένο καθώς οι επιχειρήσεις πρέπει να πληρώσουν, εκτός του μισθού, το επίδομα αδείας, καθώς και το επίδομα Χριστουγέννων που αντιστοιχεί στους μήνες εργασίας. Οι εργαζόμενοι αυτοί κινδυνεύουν να μην λάβουν ούτε ευρώ για το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου και τα δεδουλευμένα, εξού και το αίτημα για την πρόωρη καταβολή του επιδόματος ανεργίας από 1ης Οκτωβρίου. Αίτημα που φαίνεται ότι ικανοποιείται από τη δέσμη μέτρων που ανακοίνωσε χθες ο ΟΑΕΔ.

Το δικό τους δράμα ζουν χιλιάδες προμηθευτές, μικροί και μεγάλοι, οι οποίοι προμήθευαν τις μονάδες αυτές  τρόφιμα, ποτά και διάφορα άλλα είδη απολύτως απαραίτητα για την εξυπηρέτηση των πελατών των ξενοδοχείων. Για πολλούς το φέσι αποτελεί ένα δύσκολα αντιμετωπίσιμο πλήγμα.

Εκτός από τις μονάδες που ήταν πλήρως εξαρτημένες από την Thomas Cook, και οι οποίες βρίσκονται σε εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση, μεγάλο είναι το πλήγμα και για εκατοντάδες ακόμα τουριστικές επιχειρήσεις που είχαν στενή σχέση με το αγγλικό ταξιδιωτικό πρακτορείο, από το οποίο προέρχονταν περίπου το 30% της πελατείας τους.

Αεροσκάφος της Thomas Cook προσγειώνεται στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας

 

Και αυτές αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με υποχρεώσεις προς εργαζόμενους και προμηθευτές, ωστόσο, στην περίπτωσή τους πρόκειται για προβλήματα ρευστότητας τα οποία προσπαθούν να αντιμετωπίσουν με τη βοήθεια των τραπεζών, ενώ «ανάσα» αποτελούν και τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση με βασικότερη την αναστολή πληρωμής  του ΦΠΑ.

Σε κατάσταση συναγερμού βρίσκονται και οι τράπεζες, με την Moody's να χαρακτηρίζει αρνητικό πιστωτικό γεγονός την χρεοκοπία της Thomas Cook για τις εγχώριες τράπεζες και με συνεχείς συσκέψεις ακόμα και χθες Σάββατο να προσπαθούν να κατανοήσουν τις διαστάσεις του προβλήματος, τις επιπτώσεις στους πελάτες τους και το δυσκολότερο να διακρίνουν ποιες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας, τις οποίες πρέπει να βοηθήσουν, και ποιες πρόβλημα βιωσιμότητας.

Τα απόνερα της χρεοκοπίας

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), η ζημιά που θα προκληθεί στις τουριστικές επιχειρήσεις από την πτώχευση της Thomas Cook αναμένεται να κυμανθεί από 250 εκατ. ευρώ έως 500 εκατ. ευρώ, ενώ τραπεζικά στελέχη επισημαίνουν ότι είναι πολύ δύσκολο ακόμα να προσδιοριστεί το ύψος της ζημίας.

Ωστόσο πέραν των άμεσων επιπτώσεων υπάρχει και μια σειρά δευτερογενών συνεπειών, με πρώτη την αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων. Η Thomas Cook διέθετε αεροπορική εταιρία με στόλο 100 αεροσκαφών, τα οποία έχουν καθηλωθεί στο έδαφος. Αποτέλεσμα η ζήτηση να μην μπορεί να καλυφθεί και να σημειώνεται σημαντική αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων για ελληνικούς προορισμούς. Έτσι ακόμα και οι τουρίστες που αναζητούν εναλλακτικό τρόπο, μετά το αδιέξοδο της Thomas Cook, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις φθινοπωρινές διακοπές τους στην Ελλάδα βρίσκονται αντιμέτωποι με ιδιαίτερα αυξημένα μεταφορικά έξοδα, που καθιστά για πολλούς την Ελλάδα μη ανταγωνιστικό προορισμό.

Αβεβαιότητα για το 2020

Κατήφεια και αβεβαιότητα επικρατεί για τις επιπτώσεις του 2020. Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι υπάρχει χρόνος ώστε μεγάλο μέρος των συνεπειών της πτώσης της Thomas Cook να καλυφθούν από τις δυνάμεις της αγοράς και την ενίσχυση άλλων tour operators. Επίσης, θετικό στοιχείο για τη χώρα μας αποτελεί ότι το σκανδιναβικό σκέλος της Thomas Cook παρέμεινε ανέπαφο και φαίνεται ότι θα συνεχίσει κανονικά τη λειτουργία του.

Ωστόσο, όπως εκτιμούν άνθρωποι της αγοράς είναι σχεδόν βέβαιο ότι το 2020 θα σημειωθούν σημαντικές πιέσεις στις τιμές των ξενοδοχείων, λόγω της εξόδου από την αγορά ενός τόσο μεγάλου ταξιδιωτικού γραφείου, ενώ ερωτηματικό παραμένει αν η σημαντική άνοδος που καταγράφεται στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων εξομαλυνθεί τους επόμενους μήνες.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξενοδοχεία σε τιμή ευκαιρίας θέλουν οι επίδοξοι αγοραστές

Ενισχύει την πίεση για εκπτώσεις στις τιμές πώλησης των ξενοδοχειακών μονάδων η απογοητευτική πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν. Πρόβλημα βιωσιμότητας πολλών μονάδων «βλέπει» η Τράπεζα της Ελλάδος.