Ούτε οι εκθέσεις της Οικονομικής Αστυνομίας επεκτείνουν την παραγραφή πέραν της πενταετίας 5ετίας, όπως έκρινε με νέα απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας, κλειδώνοντας οριστικά τον χρόνο παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων.
Δεν αποτελεί «συμπληρωματικό στοιχείο» έγγραφο άλλης δημόσιας υπηρεσίας, ακόμη και αν από το έγγραφο αυτό αποδεικνύεται η εικονικότητα φορολογικού στοιχείου, εφόσον αφορά περίοδο κατά την οποία όφειλε η εφορία να το ελέγξει εντός της πενταετίας, αναφέρει μεταξύ άλλων η απόφαση του ΣτΕ.
Παλαιότερα είχε εκδικάσει και παλαιότερη υπόθεση, στην οποία η εφορία επικαλέστηκε έγγραφο του ΣΔΟΕ, προκειμένου να επεκτείνει την παραγραφή, τα από 5 στα 10 έτη, αλλά το ΣτΕ δικαίωσε τον φορολογούμενο, με επιχειρηματολογία.
Τονίζεται πως οι αποφάσεις του ΣτΕ δημιουργούν δεδικασμένο και πλέον έχουν ευρύτερη εφαρμογή σε ανάλογες υποθέσεις.
Αφορμή για την έκδοση της νέας απόφασης ήταν η διενέργεια του φορολογικού ελέγχου από το ΣΔΟΕ και την Οικονομική Αστυνομία σε επιχειρηματία, το έτος 2013, για τη χρήση 2008.
Ωστόσο, η έκθεση πεπραγμένων - διαπιστώσεων και τα Υπηρεσιακά Σημειώματα Ελέγχου της Περιφερειακής Διεύθυνσης Κρήτης του ΣΔΟΕ που εκδόθηκαν στις 28 Νοεμβρίου 2013, διαβιβάστηκαν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Ρεθύμνου, τον Μάρτιο του 2019.
Οι ελεγκτές της εφορίας απέρριψαν τους ισχυρισμούς του φορολογούμενου πως η υπόθεσή του έχει παραγραφεί, επειδή όπως ισχυρίστηκαν, παρέλαβαν το σημείωμα της Οικονομικής Αστυνομίας το 2019, το οποίο αποτελεί «συμπληρωματικό στοιχείο» και άρα ο χρόνος της παραγραφής επεκτείνεται από τα 5 στα 10 χρόνια. Την ίδια άποψη είχαν τόσο η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών όσο και το Διοικητικό Εφετείο Χανίων.
Η ανατροπή από το ΣτΕ
Διαφορετική γνώμη είχε όμως το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο με την υπ. αρ. 1519/2025 απόφαση του Β τμήματος ανέτρεπε τις προηγούμενες αποφάσεις, τονίζοντας, πως η υπόθεση του έτους 2018 παραγράφηκε την 31 Δεκεμβρίου 2014 και πως η έκθεση του ΣΔΟΕ που συντάχθηκε το 2013, αλλά κοινοποιήθηκε στην εφορία από την Οικονομική αστυνομία το 2019 δεν αποτελεί «συμπληρωματικό στοιχείο».
Όπως σημειώνει το ΣτΕ, επειδή, όπως έχει παγίως κριθεί, σύμφωνα με τις διατάξεις το δικαίωμα του Δημοσίου, κατόπιν διενέργειας ελέγχου, για έκδοση και κοινοποίηση πράξης διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ, καθώς και επιβολή πρόσθετου φόρου, λόγω ανακρίβειας της οικείας δήλωσης, παραγράφεται, καταρχήν, με την πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους εντός του οποίου έληξε η προθεσμία για την υποβολή της οικείας εκκαθαριστικής δήλωσης.
Κατά παρέκκλιση του κανόνα αυτού, η παραγραφή καθίσταται δεκαετής, μεταξύ άλλων, αν από συμπληρωματικά στοιχεία που περιήλθαν με οποιονδήποτε τρόπο σε γνώση του Προϊσταμένου ΔΟΥ, μετά την ως άνω πενταετία, εξακριβώνεται ότι ο φόρος που προκύπτει είναι μεγαλύτερος απ’ αυτόν που προσδιορίζεται με την αρχική πράξη ή αν η δήλωση ή τα έντυπα ή οι καταστάσεις που τη συνοδεύουν αποδεικνύονται ανακριβή, εφόσον τα εν λόγω στοιχεία δεν είχε υπόψη της δικαιολογημένα η φορολογική αρχή κατά την ανωτέρω πενταετία.
Δεν αποτελούν, επομένως, «συμπληρωματικά στοιχεία» εκείνα τα οποία είτε είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της προβλεπόμενης πενταετίας και αγνοήθηκαν ή δεν ελήφθησαν προσηκόντως υπόψη από αυτήν είτε η φορολογική αρχή όφειλε να έχει λάβει γνώση τους, εντός της ίδιας πενταετίας.
Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, δεν αποτελεί «συμπληρωματικό στοιχείο» έγγραφο άλλης δημόσιας υπηρεσίας, ακόμη και αν από το έγγραφο αυτό αποδεικνύεται η εικονικότητα φορολογικού στοιχείου, στην περίπτωση κατά την οποία η αρμόδια φορολογική αρχή μπορούσε ευχερώς να διαπιστώσει την εικονικότητα του επίμαχου φορολογικού στοιχείου σε προγενέστερο χρόνο, εάν είχε επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια, ήτοι εάν είχε λάβει τα προσήκοντα μέτρα ελέγχου και έρευνας, που προβλέπονται στο νόμο, ιδίως ενόψει επαρκών ενδείξεων ως προς την ύπαρξη της φορολογικής παράβασης, οι οποίες οδηγούν σε εντοπισμένο έλεγχο.
Τέλος, σημειώνει πως, σε περίπτωση που εντός της πενταετούς προθεσμίας παραγραφής, υπηρεσία αρμόδια για να διενεργήσει φορολογικό έλεγχο σε φορολογούμενο, διαπιστώνει κατά τον έλεγχο του φορολογουμένου αυτού ότι έχει προβεί στην έκδοση εικονικών τιμολογίων και, κατ’ ακολουθία, συντάσσει σχετικά Υπηρεσιακά Σημειώματα Ελέγχου, είναι υποχρεωμένη, επιδεικνύοντας τη δέουσα επιμέλεια, είτε να εκδώσει και να κοινοποιήσει η ίδια τις οικείες καταλογιστικές πράξεις, είτε, εφόσον δεν είναι προς τούτο αρμόδια, να ενημερώσει εντός της πενταετούς προθεσμίας παραγραφής την αρμόδια για την έκδοση και κοινοποίηση των οικείων καταλογιστικών πράξεων υπηρεσία.