ΓΔ: 2100.46 0.81% Τζίρος: 264.28 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Πρατήριο καυσίμων
Φώτο: Πρατήριο υγρών καυσίμων, Credit: Shutterstock

Λουκέτα στα πρατήρια της επαρχίας φέρνει το νέο σύστημα Εισροών-Εκροών

H αναβάθμιση του Συστήματος Εισροών - Εκροών της ΑΑΔΕ απειλεί την επιβίωση των πρατηρίων σε απομακρυσμένα νησιά και χωριά της χώρας. H υποχρεωτική αναβάθμιση του συστήματος κοστίζει έως 5.000 ευρώ ετησίως.

Με «λουκέτο» απειλούνται τα πρατήρια καυσίμων στην επαρχία, καθώς η αναβάθμιση του συστήματος Εισροών-Εκροών, που ανακοίνωσε τον Ιούνιο η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, επιβαρύνει το κάθε πρατήριο με περίπου 5.000 ευρώ ετησίως, οδηγώντας ολοένα και περισσότερα στο κλείσιμο.

Μάλιστα, όπως έχουν διαμηνύσει οι αρμόδιες αρχές, όποιο πρατήριο δεν έχει εγκαταστήσει το νέο σύστημα εντός του πρώτου δεκαημέρου της νέας χρονιάς θα σφραγίζεται.

Σύμφωνα με όσα μεταφέρει στο BD ο Νίκος Παπαγεωργίου, πρόεδρος των Πρατηριούχων-Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, το 95% των πρατηρίων δεν το έχει εγκαταστήσει ακόμη, καθώς δεν έχει τη δυνατότητα να το κάνει. Πέραν αυτού, ούτε οι εγκαταστάτες είναι έτοιμοι να προχωρήσουν στην τοποθέτηση των νέων συστημάτων.

Αβάσταχτο το κόστος της αναβάθμισης του συστήματος

«Η νέα νομοθεσία για το Σύστημα Εισροών-Εκροών δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα, καθώς τα πρατήρια επιβαρύνονται με ένα υπέρογκο κόστος, κατά μέσο όρο 5.000 ευρώ ανά πρατήριο.

Ήδη υπάρχει σημαντική επιβάρυνση από το προηγούμενο σύστημα, τα συστήματα πληροφορικής, τους υπολογιστές, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια κ.λπ. Ωστόσο, όλα αυτά απαιτούν και συντήρηση, για την οποία πληρώνουμε πολλά χρήματα κάθε χρόνο», αναφέρει.

«Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, μιλάμε για ένα κόστος που αγγίζει τις 15.000 ευρώ ετησίως για κάθε πρατήριο, για την αλλαγή και την υποστήριξη των συστημάτων, αλλά και εξαιτίας όλων των υπόλοιπων επιβαρύνσεων που έχουν επιβληθεί τόσο από το Υπουργείο Οικονομικών όσο και από τα συναρμόδια υπουργεία που ελέγχουν και αδειοδοτούν τα πρατήρια».

Όπως επισημαίνει, οι πρατηριούχοι έχουν ζητήσει από το Υπουργείο Οικονομικών να επιδοτήσει την εγκατάσταση των συστημάτων, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχουν λάβει απάντηση.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, η νέα αυτή επιβάρυνση θα δυσκολέψει ακόμη περισσότερο τα απομακρυσμένα πρατήρια σε χωριά και στη νησιωτική χώρα, τα οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν οικονομικά σε όλες αυτές τις απαιτήσεις.

«Τα απομακρυσμένα πρατήρια σε χωριά και νησιά, που δεν έχουν μεγάλη κίνηση, είναι προφανές ότι θα κλείσουν. Ήδη με έχουν ενημερώσει ότι στην ορεινή Φωκίδα κάποιος μπορεί να χρειαστεί να διανύσει ακόμη και 75 χιλιόμετρα χωρίς να βρει πρατήριο υγρών καυσίμων.

Στην ελληνική επικράτεια λειτουργούσαν 9.500 πρατήρια πριν από τα μνημόνια, ενώ έχουν ήδη κλείσει 3.000 σε όλη τη χώρα. Αν κλείσουν άλλα 2.000 πρατήρια, είναι προφανές ότι θα προκύψει σοβαρό πρόβλημα τροφοδοσίας», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Αξίζει να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο ότι από 1η Ιανουαρίου 2026 τίθεται σε ισχύ μειωμένος ΦΠΑ κατά 30% για 19 νησιά του Αιγαίου με πληθυσμό έως 20.000 κατοίκους, γεγονός που θα οδηγήσει σε μείωση έως και 7 λεπτών ανά λίτρο.

Τι είναι το Σύστημα Εισροών- Εκροών και τι άλλαξε με την αναβάθμιση

Το σύστημα Εισροών - Εκροών είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου της λειτουργίας των πρατηρίων υγρών καυσίμων, το οποίο ελέγχει και καταγράφει όλες τις κινήσεις των καυσίμων και τις συναλλαγές του πρατηρίου.

Το λογισμικό του συστήματος  προσφέρει τον πλήρη έλεγχο στον χρήστη για τις πωλήσεις, τα αποθέματα καυσίμων, τα ημερήσια έσοδα και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Συνδέεται με όλα τα περιφερειακά του πρατηρίου και τα ελέγχει, εκτυπώνει αποδείξεις, συνδέεται με φορολογικό μηχανισμό και στέλνει τα στοιχεία στο υπουργείο, όπως ορίζεται από τον νόμο.

Το σύστημα αυτό προσφέρει αδιάλειπτη μέτρηση στάθμης –όγκου καυσίμου, μέσα σε κάθε δεξαμενή, παρακολούθηση –καταγραφή όλων των κινήσεων των αντλιών, σύγκριση με τις αντίστοιχες μεταβολές των δεξαμενών, υποσύστημα εισροών –παραλαβή καυσίμου και ανίχνευση διαρροών, συλλογή και διασφάλιση δεδομένων μετρήσεων, αλλά και απενεργοποίηση δεξαμενών σε περίπτωση ανίχνευσης νερού.

Ωστόσο, η ΑΑΔΕ προχώρησε τον Ιούνιο του 2025 στην αναβάθμιση του συστήματος Εισροών-Εκροών (ΚΥΑ Α.1176/2024).

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της ΑΑΔΕ στόχος είναι η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και η ανάγκη παρακολούθησης των καυσίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.

«Η αναβάθμιση αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη διασφάλιση της πλήρους διαφάνειας στη διακίνηση των καυσίμων, παρέχοντας στην ΑΑΔΕ ένα ισχυρό και αξιόπιστο εργαλείο για την παρακολούθηση και αξιολόγηση της λειτουργίας των πρατηρίων σε όλη τη χώρα», αναφερόταν χαρακτηριστικά.

Τι αλλάζει με τη νέα ΚΥΑ:

  • Αυτόματος Μηχανισμός Μέτρησης Στάθμης (ΑΜΜΣ):

Πλέον, θα υπάρχει αυτόματη και ακριβής καταμέτρηση της ποσότητας και της θερμοκρασίας του καυσίμου σε κάθε δεξαμενή, για μεγαλύτερη διαφάνεια και ελαχιστοποίηση τυχόν ποσοτικών αστοχιών.

  • Πιστοποιημένοι ογκομετρικοί πίνακες:

Οι ογκομετρικοί πίνακες θα καταρτίζονται αποκλειστικά από φορείς διαπιστευμένους από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) ή ευρωπαϊκούς φορείς (ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17025), για μέγιστη ακρίβεια και εγκυρότητα στις μετρήσεις.

  • Συγκεντρωτικό Ισοζύγιο πολλών ημερών (ΣΙ):

Θεσπίζεται ένα συγκεντρωτικό ισοζύγιο για περισσότερες ημέρες, το οποίο επιτρέπει τον άμεσο εντοπισμό τυχόν «μη φυσιολογικής συμπεριφοράς», για την πραγματοποίηση στοχευμένων ελέγχων.

  • Πιστοποίηση εγκαταστατών:

Όσοι δραστηριοποιούνται ως εγκαταστάτες του συστήματος εισροών-εκροών θα πρέπει πλέον να είναι πιστοποιημένοι για την τεχνική τους επάρκεια.

  • Άμεση διαβίβαση σημάτων συναγερμού (Alarms):

Όλα τα προειδοποιητικά σήματα (alarms) από τις κρίσιμες λειτουργίες του συστήματος θα διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ, επιτρέποντας την άμεση αντίδραση.

  • Διαλειτουργικότητα:

Το νέο σύστημα εισροών-εκροών θα διαλειτουργεί με το Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα Εισροών Εκροών και άλλες εφαρμογές της ΑΑΔΕ, για την άμεση διαβίβαση δεδομένων ποσοτήτων και αξιών.

Μάλιστα, για να διασφαλιστεί η έγκαιρη και ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα, η ΑΑΔΕ είχε αποστείλει τότε υπενθυμιστικά μηνύματα μέσω e-mail σε 1165 πρατηριούχους και σε 65 κατασκευαστές λογισμικού και εγκαταστάτες, σχετικά με την υποχρέωση προσαρμογής των συστημάτων τους στις νέες προδιαγραφές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανεφοδιασμός αυτοκινήτου βενζίνη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λαθρεμπόριο καυσίμων: Στη μάχη ο «ψηφιακός ανιχνευτής», υψηλά πρόστιμα

Τα νέα ψηφιακά μέσα, θα λειτουργήσουν συνδυαστικά με τις νέες αυστηρότερες ποινές, όπως κλείσιμο έως 2 έτη, αφαίρεση αδειών και διοικητικά πρόστιμα έως και 150.000 ευρώ σε ορισμένες περιπτώσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δόθηκε η ενίσχυση 200 ευρώ για αγορά καυσίμων στους οδηγούς ταξί

Όσοι επαγγελματίες οδηγοί ταξί δεν είχαν υποβάλλει αίτηση μέχρι τις 15 Απριλίου, το υπουργείο Οικονομικών ενημερώνει πως θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση μέχρι τις 29 Απριλίου καθώς θα ανοίξει άμεσα και πάλι η ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Ελληνικό Κοινοβούλιο συνεδρίαση
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μηταράκης: Αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία στο νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ

Ο Νότης Μηταράκης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, κατέθεσε επίσημα αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία σε όλα τα άρθρα και τις τροπολογίες του νομοσχεδίου του ΥΠΟΙΚ, όπως είχε προαναγγείλει ο πρωθυπουργός.