Φωτο: ΑΠΕ

Ευ. Μυτιληναίος: Ευκαιρία η κρίση για νέο παραγωγικό μοντέλο

Πρέπει να ξεφύγει η οικονομία από τη μονοκλαδική ανάπτυξη με βάση τον τουρισμό, αλλά και από τον κρατισμό, υπογραμμίζει ο Ευ. Μυτιληναίος. Στήριξη από τις τράπεζες στις επιχειρήσεις ζητά ο Ευ. Βενιζέλος.

Την ανάγκη να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας με αφορμή την κρίση της πανδημίας, αλλά όχι σε κατεύθυνση κρατισμού, υπογράμμισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Μυτιληναίος, Ευάγγελος Μυτιληναίος, μιλώντας σε συζήτηση που οργάνωσε το Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών. Ο πρώην Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και πρώην υπουργός Οικονομικών, Ευάγγελος Βενιζέλος, τόνισε τη σημασία της χορήγησης ρευστότητας στις επιχειρήσεις από το τραπεζικό σύστημα.

«Ελπίζω αυτή η κρίση να είναι μία αφορμή φιλελευθεροποίησης της οικονομίας και υποστήριξης των επιχειρήσεων», είπε ο Ευ. Μυτιληναίος και πρόσθεσε: «Πρέπει να καταλάβουμε επιτέλους ότι και η εργασία εξαρτάται από την ύπαρξη των επιχειρήσεων, ότι αυτά τα πράγματα πηγαίνουν μαζί. Ένα από τα βασικά αιτήματα του ΣΕΒ δεν είναι οι φοροαπαλλαγές αυτή τη στιγμή, είναι η υποστήριξη της ίδιας της εργασίας και μάλιστα προφανώς της άσπρης εργασίας, όχι της μαύρης.

Ελπίζω με αφορμή το φοβερό συμβάν και τη φοβερή εξέλιξη της πανδημίας, να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο, να υποστηρίξει τομείς και επιχειρήσεις οι οποίες προσφέρουν πραγματικά στην ελληνική οικονομία, με όλους τους τρόπους της προσφοράς, συμπεριλαμβανομένης και της κοινωνικής ευθύνης, η οποία τώρα επίσης αναδεικνύεται πάρα πολύ και να μην αφήσουμε τις σειρήνες του κρατισμού να επικρατήσουν.

Διότι στην Ελλάδα ο κρατισμός δεν είναι ότι σώζουμε μία πάρα πολύ καλή εταιρία, επειδή θέλουμε ως Γερμανία να έχουμε ένα ρόλο παγκοσμίως στις αερομεταφορές. Στην Ελλάδα το μοντέλο  είναι σώζουμε μία εταιρία για να διορίσουμε μερικούς εκατοντάδες χιλιάδες δικούς μας, αυτό είναι το μοντέλο. Είναι διαφορετικό το μοντέλο».

Όπως εξήγησε ο κ. Μυτιληναίος  «στην Ελλάδα είδαμε ότι έχουμε ήλιο και θάλασσα και χτίσαμε ένα μονοκλαδικό μοντέλο ανάπτυξης, το οποίο όμως έχει ρίσκα και πρέπει να αλλάξει». Όπως είπε, η κρίση του κορονοϊού κατέδειξε αυτή ακριβώς την ανάγκη. Ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι «πρέπει να διασώσουμε και να αναδιαρθρώσουμε το παραγωγικό μας μοντέλο, που έχει στρεβλώσεις και μειωμένη παραγωγή».

Με δεδομένη την ύφεση που έρχεται για φέτος, ο κ. Βενιζέλος εξέφρασε την εκτίμηση ότι το ερώτημα είναι αν πρέπει να λάβουμε όσο γίνεται και ταχύτερα μέτρα για την ανάσχεση της ύφεσης ή αν θα περιμένουμε και το 2021, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να μην έχουν απορροφηθεί ακόμα οι συνέπειες της ύφεσης ή να έχουμε νέα υγειονομικά δεδομένα.

Μεγάλο μέρος της συζήτησης αφιερώθηκε και στη χρηματοδότηση της οικονομίας, με τον κ. Βενιζέλο να τονίζει ότι παρά τις προσπάθειες που έγιναν για να αντιμετωπιστεί το θέμα των κόκκινων δανείων «η ρευστότητα από τις τράπεζες δύσκολα περνά στην πραγματική οικονομία και κυρίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις», κάτι που όπως εκτίμησε διευρύνει τις ανισότητες.  

«Υπάρχουν κάποιες μεγάλες εταιρίες, κάποιοι όμιλοι, που μπορούν να συνάψουν ομολογιακά δάνεια ή δανεισμό στο εξωτερικό ανταγωνιστικά, αλλά για τη μεγάλη μάζα των επιχειρήσεων, για τον κορμό, η λύση πρέπει να δοθεί από τις ελληνικές τράπεζες», υπογράμμισε ο Ευ. Βενιζέλος. «Οι τράπεζες πρέπει να δώσουν ρευστότητα στην οικονομία και να στηρίξουν τις επιχειρήσεις. Όχι μόνο τις μεγάλες, αλλά και αυτές που μπορούν να διασωθούν και να αναπτυχθούν», πρόσθεσε. Όπως είπε, την επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης είναι καθοριστικός ο ρόλος των τραπεζών, καθώς η στήριξη που έρχεται από την ΕΚΤ είναι πολύ σημαντική και μπορεί να βοηθήσει.

Από την πλευρά του, ο Ευάγγελος Μυτιληναίος ανέλυσε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εταιρείες σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στο εξωτερικό, ειδικά τώρα που «πολλές πλούσιες χώρες βοηθούν τις επιχειρήσεις τους, επειδή έχουν τη δυνατότητα να βοηθήσουν, ενώ οι ελληνικές παλεύουν να επιβιώσουν».

Τέλος, έγινε αναφορά και στην αγορά Ενέργειας, με τον Ευάγγελο Μυτιληναίο να εξηγεί ότι η αγορά αλλάζει, ακόμα και η ΔΕΗ αλλάζει και να εκτιμά ότι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας είναι το μέλλον. Έθεσε θέμα στήριξης των εταιρειών Ενέργειας – κάτι που κάνουν πολλές χώρες και η Γερμανία – ενώ είπε χαρακτηριστικά ότι «τα ορυκτά καύσιμα στο βυθό της Μεσογείου χάνουν την αξία τους».

Από την πλευρά του, ο Ευάγγελος Βενιζέλος εκτίμησε ότι η Τουρκία δεν θέλει να κάνει έρευνες για ορυκτά καύσιμα για επιχειρηματικούς λόγους, αλλά θέλει να κάνει «πολιτικού χαρακτήρα έρευνες» για λόγους συμβολισμού και εντυπώσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε τελική ευθεία η κατασκευή του οδικού άξονα Άκτιο - Αμβρακία

Το έργο περιλαμβάνει την πλήρη κατασκευή της κεντρικής αρτηρίας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, για την απ’ ευθείας σύνδεση του άξονα «Άκτιο - Αμβρακία» με την Ιόνια Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Ριβίου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δημόσια διαδικτυακή συζήτηση για την ελληνική οικονομία από τον «Κύκλο Ιδεών»

Ο Κύκλος Ιδεών διοργανώνει σήμερα διαδικτυακή δημόσια συζήτηση με θέμα «Η πανδημία και οι αντοχές της ελληνικής οικονομίας- Η επόμενη ημέρα», με τη συμμετοχή σπουδαίων προσωπικοτήτων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εννέα μέτρα ανακούφισης των πληγέντων από τον «Ιανό»

O υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας ανακοίνωσε μία δέσμη εννέα μέτρων για την στήριξη φυσικών και νομικών προσώπων, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, που επλήγησαν και πλήττονται από την κακοκαιρία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σαββάκης: Τι θα γινόταν αν η συνεισφορά της βιομηχανίας στο ΑΕΠ έφτανε στο 12% από 8%;

«Βάσει των εκτιμήσεων του ΣΒΕ, αν ο στόχος αυτός για αύξηση από το 8% στο 12% του ΑΕΠ επιτευχθεί, οι άμεσες θέσεις εργασίας στη βιομηχανία και τη μεταποίηση θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 10%.» τόνισε ο πρόεδρος του ΣΒΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εντός χρονοδιαγραμμάτων οι επενδύσεις στη Θεσσαλονίκη σε αεροδρόμια, λιμάνι και σιδηρόδρομο

«Το επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport συνεχίζεται κανονικά παρά την πανδημία του κορονοϊού», επισήμανε ο επικεφαλής της, A. Zinell, σημειώνοντας πως στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης υλοποιήθηκαν έργα 90 εκατ. ευρώ, που ολοκληρώνονται τέλος του 2020.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καραμανλής: Ευκαιρία το Ταμείο Ανάκαμψης για έργα υποδομών και μεταφορών

Εντός του 2021 ξεκινάει η διαγωνιστική διαδικασία για να συνδεθούν και τα υπολειπόμενα τρία χιλιόμετρα σιδηροδρομικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.