ΓΔ: 886.72 -0.85% Τζίρος: 91.93 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Οι μισοί Έλληνες «βλέπουν» ότι θα χάσουν πάνω από 20% των εισοδημάτων

Οι πολίτες κόβουν κατά προτεραιότητα δαπάνες για ταξίδια, διακοπές, διασκέδαση. Οι μισοί δανειολήπτες λένε ότι θα ζητήσουν ρυθμίσεις. Αποκαλυπτική έρευνα για την SYNERGON Partners.

Ανασφάλεια και απαισιοδοξία εκφράζει το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελλήνων για τις επιπτώσεις της κρίσης της πανδημίας στην οικονομία και στα προσωπικά τους εισοδήματα. Σύμφωνα με την έρευνα της εταιρείας συμβούλων SYNERGON Partners, «Co-Live with Covid-19: Από την κρίση στην ευκαιρία», περίπου το 50% περιμένει να δει μείωση εσόδων άνω του 20%, με τα ποσοστά να είναι μεγαλύτερα σε όλες τις ηλικιακές ομάδες άνω των 35 ετών.

Συνολικά ο δείκτης αισιοδοξίας για το μέλλον κλίνει προς το αρνητικό, με τους νέους 18-24 ετών και όσους δεν έχουν παιδιά να είναι πιο αισιόδοξοι. Ακόμα και όταν γίνεται σύγκριση με την οικονομική κρίση που πέρασε η χώρα τα τελευταία χρόνια, η αίσθηση του κόσμου είναι ότι αυτή που περνάμε τώρα είναι χειρότερη, με τις γυναίκες να δείχνουν μεγαλύτερη απαισιοδοξία.

Όσον αφορά το μέλλον ως προς την εργασία, οι προβλέψεις είναι ότι θα επέλθει περιορισμός των θέσεων εργασίας και εδραίωση της εργασίας από το σπίτι. Αρκετοί φαίνεται επίσης να πιστεύουν θα μειωθούν τα ταξίδια και οι διακοπές, ενώ συνολικά θα υιοθετηθούν νέες συνήθειες. Για τις καταναλωτικές συνήθειες, περιορισμό των αγορών προβλέπουν οι ηλικίες 35+ και οι γονείς.

Ενώ η υγεία φαίνεται να ανεβαίνει ακόμη πιο ψηλά στις προτεραιότητες των πολιτών μετά την πανδημία, οι ανησυχίες τους περιστρέφονται πιο έντονα γύρω από την οικονομία, τόσο της χώρας όσο και της δικής τους, με την υγεία να ακολουθεί. Επίσης, υπάρχει ανησυχία για την επανεμφάνιση του ιού και ό,τι αυτό συνεπάγεται: επιβολή νέων μέτρων, απαγόρευση κυκλοφορίας, μη επαφή με κοντινούς ανθρώπους και απώλεια δουλειάς/ επιχείρησης. Συνολικά, εμφανώς πιο ανήσυχες για το μέλλον είναι οι γυναίκες.

Μάλιστα, σχεδόν όλοι πιστεύουν ότι αυτή η κρίση θα επηρεάσει την οικονομία, ενώ μεγαλύτερο μέρος του κόσμου πιστεύει ότι οι επιπτώσεις θα είναι μακροχρόνιες στην οικονομία της χώρας πάρα στην δική τους, με τις ηλικίες 35+ ετών να νιώθουν μεγαλύτερη απαισιοδοξία για το προσωπικό τους εισόδημα.

Περίπου ο μισός πληθυσμός αναμένει μείωση των προσωπικών του εσόδων πάνω από 20%, ενώ όσον αφορά τις δαπάνες οι τομείς που επηρεάζονται περισσότερο είναι ταξίδια/διακοπές και διασκέδαση, ακολουθούμενοι από τα δάνεια (με πολύ χαμηλή πρόθεση απόκτησης), ένδυση/ υπόδηση και ασφαλιστικά προϊόντα. Παρότι τα ταξίδια φαίνεται να επηρεάζονται περισσότερο συγκριτικά με τους άλλους τομείς, η μείωση αυτή μάλλον προέρχεται περισσότερο από τα ταξίδια στο εξωτερικό καθώς υπάρχει ακόμα αρκετός κόσμος που θέλει να κάνει διακοπές στην Ελλάδα και κυρίως οι νεότερες ηλικίες 18-24 ετών.

Παρά, όμως, τη γενικότερη απαισιοδοξία, για τα διαρκή αγαθά τα νέα είναι αρκετά καλά, καθώς περίπου 5 στους 10 φαίνονται πρόθυμοι να κάνουν κάποια αγορά στο άμεσο μέλλον με κυρίαρχες τις μικρές οικιακές ηλεκτρικές συσκευές, τα τεχνολογικά προϊόντα και τις ηλεκτρονικές συσκευές. Ενώ, όσον αφορά τα τραπεζικά προϊόντα, η αποταμίευση είναι το κυρίαρχο μέλημα του κόσμου αυτή την περίοδο. Και, ως προς τα ασφαλιστικά προγράμματα, η ασφάλεια υγείας.

Άγχος και ανασφάλεια

Άλλα ευρήματα της έρευνας είναι ο συνδυασμός ψηφιακής τεχνολογίας για τα απλά ασφαλιστικά προϊόντα και φυσικής επαφής για τα πιο εξειδικευμένα και πολύπλοκα.

Τα ευρήματα έρευνας που σχεδίασε για να αξιολογήσει τις στάσεις και συμπεριφορές πολιτών και καταναλωτών μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας παρουσίασε η εταιρεία συμβούλων SYNERGON Partners, σε διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε την Τετάρτη, 10 Ιουνίου.

Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος Κώστας Τσαούσης, ενώ στο panel συμμετείχαν οι Μπέττυ Γιαϊλόγλου (ψυχίατρος), Νίκος Δελένδας (ΓΔ της Eurolife FFH), Δρ. Γεωργία Ζούνη (Τουριστικό Marketing, ΠΑΠΕΙ), Φωτεινή Ιωάννου (ΓΔ της ΕΤΕ), Νικολέτα Καραΐσκου (senior manager EY) και Αλέξανδρος Ρούστας (CEO της IQbility, Ομίλου Quest).

Τόσο η έρευνα όσο και οι ομιλητές ξεχώρισαν ως πιο σημαντικά ευρήματα τα ισχυρά συναισθήματα ανασφάλειας και άγχους στους πολίτες σχετικά με το διάστημα των επόμενων 3-6 μηνών, την ισχυρή πρόθεση (πάνω από 60%) για μερική απασχόληση από το σπίτι, και τη διάθεση μόνιμης υιοθέτησης συνηθειών που αποκτήθηκαν εν μέσω των περιοριστικών μέτρων.

Σημαντικό κομμάτι της έρευνας εξειδικεύτηκε στις αγορές Τραπεζών και Ασφαλιστικών εταιρειών, για τα προϊόντα των οποίων εκδηλώνεται χαμηλή τάση αγοράς τους επόμενους μήνες με εξαίρεση αποταμιευτικά προγράμματα Τραπεζών και ασφαλίσεις Υγείας. Πολύ σημαντικό στοιχείο για την επόμενη μέρα στον Τραπεζικό κλάδο αποτελεί ότι το 50% όσων έχουν ήδη δάνεια εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα τους οδηγήσει να αιτηθούν ρυθμίσεις και διευκολύνσεις.

Και για τους δύο κλάδους, πάντως, σημαντικό εύρημα αποτελεί η στάση των πελατών απέναντι στα μέχρι τώρα συστήματα εξυπηρέτησης και η στροφή σε ηλεκτρονικά μέσα. Ενδεικτικά, μόλις το 10% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα επιλέγουν αποκλειστικά το τραπεζικό κατάστημα στο μέλλον, ενώ ο συνδυασμός ψηφιακής τεχνολογίας για τα απλά προϊόντα και φυσικής επαφής για τα πιο εξειδικευμένα και πολύπλοκα, φαίνεται να είναι η κυρίαρχη τάση στην οποία θα κληθούν να προσαρμοστούν οι Ασφαλιστικές εταιρίες.

Εξέχουσας σημασίας, όπως χαρακτηριστικά τονίστηκε από όλους, είναι η ταχύτητα λήψης και υλοποίησης των αποφάσεων για την διοχέτευση των μεγάλων πακέτων στήριξης της οικονομίας καθώς και αυτές των επιχειρήσεων για ενσωμάτωση νέων λειτουργικών μοντέλων που θα απορροφήσουν τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Όπως δήλωσε ο Μίνος Μωυσής, συνιδρυτής της SYNERGON Partners, «η συνεπής και έγκαιρη ανάγνωση των επιπτώσεων της πανδημίας στην Οικονομία και την Αγορά, είναι απολύτως αναγκαία για την ασφαλή οργάνωση της επόμενης μέρας και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τις επιχειρήσεις. Επιδίωξη της SYNERGON Partners είναι να φέρει σε επαφή τα αποτελέσματα των ερευνών με την Αγορά και με τον τρόπο αυτό να συμβάλει στη συλλογική προσπάθεια αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας».

Την έρευνα υλοποίησε σε αντιπροσωπευτικό πανελλαδικό δείγμα 803 ατόμων, μέσω online συνεντεύξεων, η εταιρία Ipsos-Opinion.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εμποριο, Καταστηματα, Μαγαζια
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΕΛΚΑ: Πώς ο εμβολιασμός επηρεάζει τις καταναλωτικές συνήθειες

Βάσει της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, η μεγαλύτερη ανησυχία του εμβολιασμένου κοινού αποτυπώνεται και στο ότι το 47% των εμβολιασμένων προσπαθεί να κάνει γρήγορα τις αγορές του στο σούπερ μάρκετ, έναντι μόλις 19% του μη εμβολιασμένου.
super market-trofima-ielka-prosfores-xristougenna
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΕΛΠΕ: Επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος το τελευταίο εξάμηνο

Σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος το 90% των καταναλωτών θεωρούν ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2021.
super market, trofima, emporio, prosfores
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι αλλάζει από τη Δευτέρα στο ωράριο super market και καταστημάτων

Αλλαγές θα υπάρχουν και για τις αποστάσεις που θα πρέπει να τηρούνται εντός των καταστημάτων. Για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που παρέχουν υπηρεσίες εστίασης εξακολουθούν να λειτουργούν αποκλειστικά σε ανοικτό υπαίθριο χώρο