ΓΔ: 915.99 0.06% Τζίρος: 44.35 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:04 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
eshop, e-commerce, online agores, ilektroniko emporio
Φώτο: Shutterstock

SOS από τον κόσμο του εμπορίου, αναγκαία η λήξη του lockdown

Πολύ μικρή η συνεισφορά του click away στη λειτουργία του εμπορίου. Προειδοποίηση των εμπόρων για «τσουνάμι» λουκέτων αν δεν ανοίξει η αγορά από τις 8 Ιανουαρίου.

Μικρή τόνωση της αγοραστικής κίνησης παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στα εμπορικά καταστήματα, καθώς οι καταναλωτές εξοικειώνονται με τη μέθοδο της «παράδοσης εκτός» (click away), προκειμένου να κάνουν τις αγορές της τελευταίας στιγμής. Ωστόσο, ο εμπορικός κόσμος στο σύνολο του εκφράζει την έντονη ανησυχία του για την επόμενη ημέρα καθώς και τη δυσαρέσκειά του για τα περιοριστικά μέτρα του τελευταίου διμήνου του έτους, που έχουν προκαλέσει βαρύτατες απώλειες στην αγορά.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο τζίρος των φετινών γιορτών δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 30% του αντίστοιχου περσινού για κάποιες λίγες κατηγορίες προϊόντων, ενώ εκτιμάται σε μόλις 10% περίπου η συνεισφορά της πρακτικής «παράδοσης εκτός» στον φετινό εορταστικό κύκλο εργασιών. Τα εποχιακά είδη, μαζί με τα είδη τεχνολογίας και τα καλλυντικά, δείχνουν να έχουν κρατήσει τη ζήτηση σε ενθαρρυντικά επίπεδα, με σημαντικές όμως εκπτώσεις ειδικά σε ό,τι αφορά τα τελευταία. Στον αντίποδα, είδη ένδυσης, υπόδησης και κοσμήματα έχουν δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σημειώνει ότι δεν υπάρχει περιθώριο μετάθεσης της ημερομηνίας επανέναρξης λειτουργίας του εμπορίου, πέραν της 8ης Ιανουαρίου 2021, προειδοποιώντας για τσουνάμι λουκέτων και αδυναμίας των εμπορικών επιχειρήσεων να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους το επόμενο διάστημα. «Το εμπόριο πρέπει και μπορεί να επαναλειτουργήσει με ασφάλεια», είναι η βασική επωδός των επιχειρηματιών, οι οποίοι σε σημαντικό βαθμό εμφανίζονται διατεθειμένοι να λειτουργήσουν έστω και με περιορισμένο ωράριο ή και κάποιες ημέρες την εβδομάδα, και με μικρότερο αριθμό πελατών ανά τ.μ., προκειμένου να υπάρξει τόνωση του αγοραστικού ενδιαφέροντος, αύξηση του τζίρου και ορθότερη διαχείριση των αυξημένων αποθεμάτων.

Σημειώνεται ότι οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις είχαν προπαραγγείλει εμπορεύματα, εκτιμώντας ότι, μετά την καραντίνα του Νοεμβρίου, θα μπορούσαν να επανέλθουν σε ομαλή λειτουργία τον Δεκέμβριο, σενάριο που τελικά δεν επιβεβαιώθηκε.

Πλέον, με τη λογική της «παράδοσης εκτός» κινούνται μόνο όσες επιχειρήσεις μπορούν να στηρίξουν τις τηλεφωνικές παραγγελίες ή διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ποσοστό που αποτιμάται σε μόλις 17% από τις 750.000 εγγεγραμμένες επιχειρήσεις της ΓΣΕΒΕΕ. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του εκπτωτικού χωριού της McArthur Glen, στους χώρους του οποίου στα Σπάτα, μόλις το 40% των καταστημάτων έχει επιλέξει να λειτουργήσει με την μέθοδο του click away.

Το στοιχείο πάντως που θα μείνει ως παρακαταθήκη του 2020 σε ό,τι αφορά το ελληνικό εμπόριο, είναι ο τριπλασιασμός του όγκου παραγγελιών που το ηλεκτρονικό εμπόριο φαίνεται να μπορεί να εξυπηρετήσει. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A.), τα ελληνικά e-shops, που υπό κανονικές συνθήκες αποτελούν το 17% της κίνησης, κλήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες να ανταπεξέλθουν στον όγκο του υπολοίπου 83%, καταφέρνοντάς το σε μεγάλο ποσοστό. Το ΔΣ του GRECA σημειώνει περαιτέρω ότι από το ξεκίνημα του πρώτου lockdown έγιναν σημαντικές επενδύσεις, τόσο σε υποδομές όσο και σε προσωπικό σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Από τις επενδύσεις αυτές, το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο κατάφερε να τριπλασιάσει τον όγκο παραγγελιών που μπορεί να εξυπηρετήσει, δυναμική που είναι 30% μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή που θα χρειαζόταν για να ανταπεξέλθει στον όγκο του πρώτου lockdown. Με βάση τα στοιχεία του GRECA, ο όγκος που καλείται να διαχειριστεί η αγορά ξεπερνά τις 800.000 διακινήσεις ανά ημέρα, νούμερο το οποίο είναι πέρα από κάθε πρόβλεψη. Περαιτέρω, σύμφωνα με την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, επτά στις 10 ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους εξαιτίας της πανδημίας με το 6% αυτών να αποκτούν e-shop μέσα στο έτος που αποχαιρετούμε. Να σημειωθεί ότι αυτές τις ημέρες «τρέχει» νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης μέσω του ΕΣΠΑ για την δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος από τα εμπορικά καταστήματα. Για φέτος πάντως, το ελληνικό e-commerce εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 15 δισ. ευρώ, από 6 δισ ευρώ που ήταν το 2019.

Η δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου πιστοποιείται και από πρόσφατη διεθνή έρευνα της Juniper Research, σύμφωνα με την οποία η αξία των αγορών μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων παγκοσμίως θα εκτιναχθεί σε 4,4 τρισ. δολάρια το 2025, από 3,3 τρισ. δολάρια το 2020, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 33%, εν πολλοίς τροφοδοτούμενη από την πανδημία. Ακόμη πιο εντυπωσιακή ανάπτυξη αναμένεται να καταγράψουν οι ανέπαφες συναλλαγές, και όσες πραγματοποιούνται μέσω έξυπνου τηλεφώνου, για τις οποίες η Juniper υπολογίζει ότι θα υπάρξει αύξηση της τάξης του 730% παγκοσμίως μέσα την επόμενη πενταετία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κάτω από τον πήχη του '19 ρίχνει η Όμικρον τον τζίρο στις γιορτές

Η τρέχουσα εβδομάδα παραμένει κρίσιμη, ωστόσο οι προηγούμενες ημέρες απέτυχαν να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, ενώ το κλίμα επιβάρυνε η μεγάλη έξαρση των κρουσμάτων.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρενάρουν» τον τζίρο στο εμπόριο τα νέα μέτρα για ανεμβολίαστους

Να καταργηθεί η υποχρέωση των εμπόρων να ελέγχουν τα τεστ των πελατών ζητούν οι έμποροι. Από το Σαββατοκύριακο άρχισε η πτώση πωλήσεων και έφθασε ακόμη και το 40% σε ορισμένες περιπτώσεις.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φρενάρουν» τις τιμές οι έμποροι για να δώσουν ώθηση στη ζήτηση

Στην πλειονότητά τους οι καταναλωτές αναζητούν προσφορές και εκπτώσεις ή αναβάλλουν τις αγορές τους. Οι έμποροι των μη βασικών αγαθών συγκρατούν τις τιμές και «ποντάρουν» στον τουρισμό.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις εκπτώσεις προσβλέπουν οι έμποροι, επιφυλακτικοί οι καταναλωτές

Η αβεβαιότητα κυριαρχεί στην αγορά, ενώ έρευνα δείχνει ότι το 43% των Ελλήνων καταναλωτών θα δαπανήσουν λιγότερα φέτος για ένδυση και υπόδυση και το 23% αναζητά είδη με χαμηλότερη τιμή.