ΓΔ: 905.55 -1.01% Τζίρος: 87.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
super market, trofima, emporio, ielka
Φώτο: Shutterstock

«Απογείωσαν» τις υπεραγορές τα μέτρα για την πανδημία

Ο φόβος για τον συνωστισμό σε συνδυασμό με το γεγονός οτι τα μεγάλα σούπερ μάρκετ μετατράπηκαν σε πολυκαταστήματα έφερε θεαματική αύξηση πωλήσεων των υπεραγορών κατά 17,7% το 2020.

Το 2020 αποτέλεσε την χρονιά όπου τα σούπερ μάρκετ κατάφεραν να σημειώσουν τις υψηλότερες επιδόσεις των τελευταίων 15ετών, με τις υπεραγορές να αναδεικνύονται στους μεγάλους νικητές, εξαιτίας των φόβων των καταναλωτών και την αλλαγή της τάσης για λιγότερες αγορές με περισσότερα ψώνια.

Ο φόβος για την εξάπλωση της πανδημίας και η  προσπάθεια να αποφύγουν τον συνωστισμό σε συνδυασμό με την επιθυμία να παραμείνουν όσο τα δυνατόν λιγότερο εκτεθειμένοι, οδήγησε τους καταναλωτές στα μεγάλης έκτασης σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει έρευνα της Nielsen οι πωλήσεις στις υπεραγορές (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) αυξήθηκαν κατά 17,7% ενώ και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ (με έκταση 1.000-2.499 τ.μ.) είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 9,8% σε σύγκριση με το 2020, ενώ χαμηλότεροι ήταν οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεων για τα μικρότερα καταστήματα.

Υπενθυμίζουμε πως σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ που είχε διεξαχθεί πριν το δεύτερο lockdown, οι Έλληνες καταναλωτές έχουν μειώσει κατά 40% τις επισκέψεις τους για τις αγορές τροφίμων, ενώ στα βασικά κριτήρια επιλογής τους για ένα κατάστημα αποτελούσε η προστασία από τον κορονοϊό.

Τα σούπερ μάρκετ έγιναν πολυκαταστήματα

Τα περιοριστικά μέτρα οδήγησαν τους πολίτες στα ράφια των σούπερ μάρκετ για να καλύψουν τις καταναλωτικές τους ανάγκες, με τις αλυσίδες να μετατρέπονται σε πολυκαταστήματα απορροφώντας μεν τους κραδασμούς που προκλήθηκαν στην ελληνική οικονομία, αλλάζοντας ωστόσο τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων.

Τα σουπερ μάρκετ εμπλούτισαν τους κωδικούς που διαθέτουν και ανέπτυξαν κατηγορίες προϊόντων που μέχρι πρότινος οι καταναλωτές τα έβρισκαν σε διάφορα καταστήματα. Για παράδειγμα η Σκλαβενίτης μέσα στις γιορτές είχε εκδώσει κατάλογο με προτάσεις δώρων, στολιδιών ακόμα και με ποτά και παιχνίδια που μπορούσε να παραγγείλει ο καταναλωτής μέσα από το ηλεκτρονικό κατάστημα.

Η αλλαγή της καταναλωτικής τάσης έφερε σαν αποτέλεσμα να υπεραποδώσει η κατηγορία bazaar στα σούπερ μάρκετ, ακόμα και μετά το «στοπ» που έβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης έπειτα από τις πιέσεις των εμπόρων, τους τελευταίους δυο μήνες του έτους. Ακόμα και έτσι, τα είδη bazaar κατάφεραν να αναδειχθούν στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία των σουπερ μάρκετ το 2020, με τις επιδόσεις τους να ξεπερνάνε και τα ταχυκίνητα προϊόντα.

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της Nielsen, η κατηγορία bazaar σημείωσε ανάπτυξη 10,7%, τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα αναπτύχθηκαν με ρυθμό 10,5% και τα φρέσκα/χύμα προϊόντα κατά 7,2%.

Ρεκόρ 15ετίας στις πωλήσεις

Τα σουπερ μάρκετ αποτέλεσαν έναν από τους ελάχιστους κλάδους που βγήκαν κερδισμένοι από την πανδημία, σημειώνοντας ρεκόρ 15 ετών στις πωλήσεις. Το δεύτερο κύμα πανδημίας που προκάλεσε και το νέο lockdown αύξησε σημαντικά τον τζίρο των σουπερ μάρκετ καθώς η αύξηση 10% που αναμένεται να σημειωθεί το 2020 σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI ξεπέρασε κατά πολύ τις προβλέψεις του Ιουνίου που έκαναν λόγο για αύξηση τζίρου κατά 5,3%. Παράλληλα το γεγονός ότι όλοι οι πολίτες ήταν φέτος αναγκασμένοι να κάνουν εορταστικά ρεβεγιόν στο σπίτι τους λόγω των κλειστών κέντρων διασκέδασης οδήγησε και στην σημαντική αύξηση των αγορών που σημειώθηκε στην περίοδο των Χριστουγέννων που ακόμα δεν έχει ενσωματωθεί στα τελικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με την Nielsen, ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου είχε παρουσιάσει αύξηση της τάξης του 9,7% έναντι του 2019. Σημειώνεται ότι στις μετρήσεις περιλαμβάνονται τα σούπερ μάρκετ άνω των 100 τ.μ. σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, συμπεριλαμβανομένων και των εκπτωτικών αλυσίδων.

Όπως ήταν λογικό εξαιτίας της πανδημίας, η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στα είδη καθαρισμού και υγιεινής του σπιτιού (18%), ενώ και οι πωλήσεις των ειδών ένδυσης, μπάνιου, κουζίνας, ηλεκτρικά είδη κ.λπ αυξήθηκαν κατά 10,7%. στα τυποποιημένα τρόφιμα και ροφήματα η αύξηση των πωλήσεων έφτασε το 9,8% ενώ ενισχύθηκαν κατά 5,4% οι πωλήσεις στις κατηγορίες καλλυντικών και ατομικής περιποίησης. Ο κύκλος εργασιών στα φρέσκα και εν γένει προϊόντα που πωλούνται χύμα αυξήθηκε κατά 7,2%.

Τέλος, σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας οι πωλήσεις του κλάδου ήταν ανοδικές, με τον νομό Θεσσαλονίκης να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη (11,8%) και την Κρήτη τη χαμηλότερη (3,1%), επηρεαζόμενη προφανώς από τη μειωμένη τουριστική κίνηση.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγροτικά προϊόντα: Παραγωγοί σε ομηρία, ελεγκτικό καθεστώς με «τρύπες»

Κανόνας οι αθέμιτες πρακτικές από τους μεγάλους αγοραστές σε βάρος των παραγωγών, ενώ ο νέος νόμος για την αντιμετώπισή τους «βραχυκλώνει» τις ελεγκτικές αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
kafes-coffee-espresso
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πόλεμος» στα ράφια για τον εσπρέσο: Το άλμα πωλήσεων και οι «παίκτες»

Από τα κλειστά καταστήματα εστίασης, η κατανάλωση εσπρέσο μεταφέρεται στα σούπερ μάρκετ και οι πωλήσεις αυξάνονται θεαματικά. Οι εταιρείες που ανταγωνίζονται και η μεγάλη ανατροπή στα μερίδια αγοράς την περίοδο 2010 - 2019.
trofima, pota, supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί βάζει τα σούπερ μάρκετ σε στενή επιτήρηση η Επ. Ανταγωνισμού

Απότομη αύξηση των μεριδίων αγοράς των μεγάλων αλυσίδων και υπερβολικά υψηλές τιμές στα τρόφιμα οδήγησαν σε δημιουργία ειδικής δύναμης κρούσης, ενώ ενθαρρύνονται οι ανώνυμοι πληροφοριοδότες.