ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Μπαίνουν νέοι παίκτες στο online delivery και «χτυπούν» e-food και Wolt

Η Pop Market που λειτουργεί ήδη dark store στην Αττική και η αμερικανική Jokr διεκδικούν μερίδια στο last mile με «όπλο» τις γρήγορες παραδόσεις. Αύξηση 170% στον αριθμό των επιχειρήσεων online delivery.

Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία 13 χρόνια έχουν κλείσει τα μισά περίπτερα και σχεδόν ένα στα τέσσερα μίνι μάρκετ, η μικρή λιανική έδειξε τις αντοχές της μέσα στην πανδημία, καθώς μπήκε στο παιχνίδι το online delivery. Πλέον η πίτα του 1 δισ. ευρώ της μικρής λιανικής προσελκύει και νέους παίκτες του online delivery, που θέλουν να αντιπαρατεθούν στους ισχυρούς της αγοράς, E-food, Wolt.

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΜΗ, τον προηγούμενο χρόνο και εν μέσω πανδημίας οι επιχειρήσεις online delivery αυξήθηκαν κατά 170% καθώς οι περισσότεροι στράφηκαν στις πλατφόρμες εξαιτίας των lockdown, ενώ παράλληλα αυξήθηκε η δυναμική των E-food και Wolt που αποφάσισαν να μπουν και στις παραδόσεις ειδών παντοπωλείου.

Ο ανταγωνισμός πλέον εντείνεται και με την είσοδο της Pop Market που μπήκε στην ελληνική αγορά στα μέσα Οκτωβρίου. Η startup του Τάκη Μαλαβέτα, που έχει βρεθεί και στις βρετανικές Home Rum και Convibo, οι οποίες ήταν στον κλάδο online delivery προϊόντων σούπερ μάρκετ, και του Νικ Τελέκη, που συμμετείχε μέχρι πρότινος στη Delivery Hero θα παραδίδει είδη σούπερ μάρκετ μέχρι και τα μεσάνυχτα εντός 15 λεπτών. Η Pop Market έχει δημιουργήσει ήδη ένα μεγάλο dark store κοντά στο κέντρο της Αθήνας, ενώ στοχεύει να αναπτύξει ακόμα έξι μέχρι το τέλος του έτους με στόχο να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της Αττικής, και να διασφαλίζει την δέσμευση της για παράδοση εντός 15 λεπτών. Μέσα από την εφαρμογή θα διατίθενται 2.000 κωδικοί από προϊόντα τροφίμων και ποτών.

Επίσης, η αμερικανική startup Jokr σχεδιάζει να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα και ήδη έχει ιδρύσει παράρτημα με τον διακριτικό τίτλο Jork Greece και αρχικό κεφάλαιο 300.000 ευρώ, αναζητώντας προσωπικό για να αρχίσει τη δραστηριότητα της στην Αττική. Έχει σκοπό τη διαδικτυακή ή μη πώληση, προώθηση, λιανική διάθεση, παράδοση και διανομή στην εγχώρια αγορά τροφίμων, αλκοολούχων ποτών, προϊόντων υγιεινής καθώς επίσης και άλλων σχετικών προϊόντων προς κατανάλωση. Η αμερικανική startup που σήκωσε 170 εκατ. δολάρια στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης δραστηριοποιείται σε ΗΠΑ, Νότια Αμερική, Πολωνία και Αυστρία, και βασίζεται στην δημιουργία πολλών μικρών dark store που διασφαλίζουν επίσης παραδόσεις σε 15 λεπτά.

Οι νέοι παίκτες έρχονται για να αμφισβητήσουν την πρωτοκαθεδρία της e-food, η οποία έχει ισχυροποιηθεί σε μεγάλο βαθμό μετά την εξαγορά των Kiosky’s, όπου μέσω του δικτύου 500 φυσικών σημείων πώλησης και dark stores η online delivery πλατφόρμα θα μπορεί να ανεβάσει τις ταχύτητες στο last mile του q-commerce.

Από κοντά βρίσκεται και η Wolt, καθώς το Wolt Market που ξεκίνησε το 2021 δείχνει θετικά στοιχεία και αναμένεται να ενισχύσει τα οικονομικά μεγέθη της φινλανδικής εταιρείας την φετινή χρονιά. Όπως αναφέρουν από την Wolt, είναι ένα σχέδιο που προχωρά και δίνει σημαντικές ευκολίες σε εκείνους που δουλεύουν μέχρι αργά καθώς γίνονται παραδόσεις μέχρι και τις 12 το βράδυ και εντός μισής ώρας από την παραγγελία. Η Wolt Greece, είχε ανακοινώσει την σύσταση της εταιρίας Wolt Market Greece, που είναι 100% θυγατρική, κάνοντας το πρώτο βήμα για την είσοδο της Wolt στη διανομή προϊόντων σούπερ μάρκετ.

Άνοδος της μικρής λιανικής αλλά και προβληματισμός

Σύμφωνα με έρευνα της IRI που παρουσιάστηκε στο συνέδριο Convenience Retailing, η μικρή λιανική βρίσκεται σε ανοδική πορεία, με τα ενεργειακά ποτά να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και να ακολουθούν παγωτά, τσίχλες και τσιγάρα.

Ο μέσος Έλληνας δαπανά πλέον 10,7 ευρώ την εβδομάδα στη μικρή λιανική, υπετριπλασιάζοντας τα έξοδα του από τα 3,2 ευρώ που ήταν πριν την πανδημία, ενώ ποσοστό 9 - 18% των καταναλωτών σκοπεύει να αυξήσει τη μέση δαπάνη του. Ωστόσο υπάρχει και ένα ποσοστό 13 - 26% που δηλώνει ότι θα μειώσει την δαπάνη του στη μικρή λιανική. Παράλληλα οριακή αύξηση από τα 10,7 στα 10,9 ευρώ παρουσιάζει και η μέση δαπάνη στα μίνι μάρκετ.

Ο Κωνσταντίνος Αγγελολουκάς της Nielsen IQ σημείωσε πως η συμβολή της μικρής λιανικής στον συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου τροφίμων αγγίζει το 31%, ενώ ανέφερε πως από το 2008 και μέχρι το 2020 έβαλαν λουκέτο το 49,3% των περιπτέρων και το 22,8% των μίνι μάρκετ.

Μια εικόνα που μπορεί να επιδεινωθεί στο μέλλον, καθώς σύμφωνα με έρευνα της Netrino οι μισές μικρές λιανεμπορικές επιχειρήσεις περιμένουν πως θα επιδεινωθεί η θέση τους ενώ το 20% δηλώνουν πως μπορεί να κλείσουν αν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση και τους επόμενους μήνες. Επίσης το 36% των ερωτηθέντων εκτιμά πως θα μειωθούν οι πωλήσεις τους, με το 26% να μην μπορεί να κάνει πρόβλεψη ενώ το 14% εκτιμά πως θα αυξηθούν.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επενδυτικό «σπριντ» των σούπερ μάρκετ για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις

Σημαντικά κεφάλαια στα logistics τοποθετούν τα σούπερ μάρκετ για ταχύτερες παραδόσεις με μικρότερο κόστος. «Αποθέρμανση» των ηλεκτρονικών πωλήσεων το α' τρίμηνο του 2022 μετά την «έκρηξη» της διετίας 2020 - 2021.
OTE, Cosmote
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο ΟΤΕ μπαίνει με αξιώσεις στο delivery, σχέδιο για ιδιόκτητο στόλο

Ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στο online delivery και η ραγδαία ανάπτυξη των ψηφιακών υπηρεσιών οδηγούν τον ΟΤΕ σε σημαντικές αλλαγές στο καταστατικό του, ανοίγοντας τον δρόμο για έναρξη δραστηριότητας στις ταχυμεταφορές.
emporio, eshop, e-commerce
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άλμα 35% στον αριθμό επιχειρήσεων που κάνουν ηλεκτρονικό εμπόριο

Αύξηση κατά 148,5% του τζίρου των επιχειρήσεων από ηλεκτρονικές παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας ή ειδικών εφαρμογών το 2021 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Άνοδος 15,7% και των επιχειρήσεων που έχουν δική τους ηλεκτρονική σελίδα.
plant based-vegan
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελντοράντο τα προϊόντα vegan για την ελληνική βιομηχανία τροφίμων

Νέες και παραδοσιακές βιομηχανίες επιδιώκουν να κατακτήσουν μερίδια στην αγορά των φυτικών προϊόντων που αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ και αναπτύσσεται δυναμικά. Ήδη ένας στους τρεις Έλληνες καταναλώνει τακτικά plant-based προϊόντα.