ΓΔ: 779.68 -3.21% Τζίρος: 80.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Ξέμειναν από προσωπικό οι κατασκευαστικές, νέα σενάρια συγχωνεύσεων

Σοβαρές ελλείψεις εξειδικευμένου προσωπικού και χρηματοδοτικά ελλείμματα πριν την εκκίνηση των μεγάλων έργων τροφοδοτούν εκτιμήσεις για νέες συγχωνεύσεις και συνεργασίες στον κατασκευαστικό κλάδο.

«Σε όποιο μελετητικό γραφείο και αν απευθυνθείς θα πληροφορηθείς πως θα ασχοληθούν μαζί σου σε περίπου έξι μήνες», υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος μεγάλης εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων. Όπως τονίζει, το πρόβλημα της στελέχωσης των κατασκευαστικών εταιρειών και των γραφείων μελετών προκαλεί πονοκεφάλους στην αγορά, «χωρίς να έχει ουσιαστικά ξεκινήσει το Ελληνικό ή κάποιο από τα νέα μεγάλα έργα υποδομών». Αν μπουν στην εξίσωση «και οι μεγάλες τουριστικές αναπτύξεις που σχεδιάζονται σε ολόκληρη τη χώρα» τότε η κατάσταση «γίνεται απελπιστική» καταλήγει.

Το πρόβλημα των μηχανικών, των τεχνιτών και των εξειδικευμένων εργατών απασχολεί ήδη τις διοικήσεις των κατασκευαστικών ομίλων, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους των υλικών. Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν πως η κατάσταση με τις τιμές των υλικών αρχίζει να σταθεροποιείται και «δεν θυμίζει σε τίποτα το ράλι του πρώτου τριμήνου» που προκάλεσε την αναστάτωση στον κλάδο. Προσθέτουν πως σταδιακά οι νέες τιμές θα απορροφηθούν αφού ήδη ξαναγράφονται προϋπολογισμοί με αυξημένο κόστος. Στα ιδιωτικά έργα το κόστος θα μοιραστεί ανάμεσα στους πωλητές ακινήτων (που θα περιορίσουν τις απαιτήσεις τους), τους κατασκευαστές και τους αγοραστές που θα πληρώσουν αυξημένες τιμές.

Η έλλειψη εξειδικευμένων στελεχών και εργατών και η έκρηξη τιμών είναι μόνο δύο από τους πονοκεφάλους των κατασκευαστικών ομίλων. Η ανάγκη πρόσθετων κεφαλαίων και νέου οργανωτικού μοντέλου ώστε να αντιμετωπιστεί ο τεράστιος όγκος των νέων έργων είναι δύο άλλα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο. Μια από τις παρενέργειες είναι οι συμφωνίες και οι συζητήσεις για πώληση πλειοψηφικών ή μειοψηφικών πακέτων θυγατρικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ). Ήδη το έπραξε η ΕΛΛΑΚΤΩΡ που συμφώνησε με τη Motor Oil ώστε η τελευταία να αποκτήσει την πρώην ΕΛΛΤΕΧ Άνεμος ενώ φέρονται να το συζητούν ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Intrakat.

Μεταξύ των μηχανικών κυκλοφορεί και η άποψη πως κάποιοι από τους εισηγμένους ομίλους θα δυσκολευτούν να διαχειριστούν το μεγάλο όγκο ανεκτέλεστου που έχουν συσσωρεύσει τον τελευταίο χρόνο και των νέων συμβάσεων που αναμένεται να υπογράψουν. Γι’ αυτό και κυκλοφορούν σενάρια συγχωνεύσεων ή στενότερων συνεργασιών μεταξύ κατασκευαστικών ομίλων. Το πρόβλημα του κλάδου είναι πως εξαιτίας των ελλείψεων σε εξειδικευμένο προσωπικό και της δυσκολίας άντλησης χρηματοδότησης δε μπορούν να μεγαλώσουν γρήγορα και οι μικρότερες τεχνικές εταιρείες που θα κάλυπταν ένα τμήμα των αναγκών. 

Η δεκαετής κρίση ρήμαξε και τον κλάδο των τεχνικών εταιρειών δημοσίων έργων, καθώς πολλές από τις μη εισηγμένες είναι σήμερα εταιρείες – σφραγίδες. Οι υγιείς εταιρείες, που επικεντρώθηκαν τα τελευταία χρόνια στα ιδιωτικά έργα και κυρίως στα τουριστικά συγκροτήματα εξακολουθούν να έχουν σοβαρό αντικείμενο και δεν δείχνουν διάθεση να εμπλακούν με δημόσιες συμβάσεις.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «μάχη» της Ελλάκτωρ για την Αττική Οδό: Έργο «κλειδί» για την επόμενη ημέρα

Κρίσιμη για το μέλλον του ομίλου θεωρεί η διοίκηση της Ελλάκτωρ τη διατήρηση της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων. Σκληρός ανταγωνισμός στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένονται τουλάχιστον επτά διεκδικητές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πόλεμος εργοληπτών - κυβέρνησης για τις αυξήσεις στα οικοδομικά υλικά

Η κυβέρνηση αρνείται να αυξήσει τους προϋπολογισμούς των έργων και οι τεχνικές εταιρείες απειλούν με προσφυγές, ακύρωση συμβάσεων ή και αποχώρηση από τα εργοτάξια. Τι λέει ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών.
oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ρυθμούς... χελώνας τα ΣΔΙΤ για κτίρια, καθυστερούν διαγωνισμοί

Ήδη έχουν παγώσει κάποιοι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ, όπως για τα επτά νέα δικαστικά μέγαρα ανά την Ελλάδα. Σε αρκετούς άλλους διαγωνισμούς καταγράφεται στασιμότητα αν και έχουν υποβληθεί προσφορές πριν από ένα ή ενάμιση χρόνο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται νέα επέκταση της Ολυμπίας Οδού μετά τον άξονα Πάτρας – Πύργου

Με την αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός διατηρεί το δικαίωμα να κατασκευάσει την επέκταση μέχρι τον Αλφειό. Άρχισαν τα έργα για να παραδοθεί το 2025 ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος.