ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Plithorismos, Inflation, Times, Prices
Φωτο: Shutterstock

Πώς αντιδρά ο κλάδος των τροφίμων στην πίεση για μόνιμη μείωση τιμών

Τα νέα μέτρα Σκρέκα προβλέπουν «ψαλίδι» τιμών για έξι μήνες με ειδικό καρτελάκι στα προϊόντα. Από την πλευρά των προμηθευτών εκτιμάται ότι υπάρχουν σοβαρά εμπόδια δεν θα γεμίσουν τελικά με καρτελάκια τα ράφια.

«Μικρό καλάθι» κρατάει τελικώς η αγορά για τα μέτρα τα οποία ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας σχετικά με την αντιμετώπιση του ανατιμητικού κλίματος που επικρατεί στα ψυγεία και τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Με τα νέα μέτρα τίθεται στο επίκεντρο η μόνιμη μείωση των τιμών.

Θεσμικές πηγές με τις οποίες συνομίλησε το BD έλεγαν πως η εφάπαξ μείωση 5%, η οποία συνοδεύεται και με το αντίστοιχο καρτελάκι στο ράφι ή στο ψυγείο του σούπερ μάρκετ, δεν είναι πιθανό να συμβεί σε μαζική κλίμακα. Και τούτο διότι, όπως εξηγούσαν, πρώτον, πρόκειται επί της ουσίας για αλλαγή τιμοκαταλόγου και, δεύτερον, οι 6 μήνες μήνες είναι πολύ μεγάλο διάστημα.

Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, «ποιος μπορεί να γνωρίζει για 6 μήνες ποια θα είναι τιμή της ενέργειας, των πρώτων υλών ή του εργατικού κόστους»; Κανείς δεν μπορεί να δεσμευτεί για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Βέβαια, συμπλήρωναν, δεν αποκλείεται, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν, με κυβερνητικές πιέσεις κάποια ή κάποιες εταιρείες, που έχουν πληθώρα κωδικών, σε ένα ή δύο από αυτούς να μειώσουν τις τιμές κατά 5% για το διάστημα των 6 μηνών που προβλέπει η συγκεκριμένη διάταξη. Αλλά αυτό πιθανότατα θα γίνει σε περιορισμένη κλίμακα και δεν θα δούμε ράφια και ψυγεία να.. γεμίζουν με καρτελάκια.

Οι ίδιες πηγές έλεγαν ακόμη ότι αυτό δεν μπορεί να γενικευθεί και για έναν επιπλέον λόγο: διότι βρίσκεται σε ισχύ και η σχετική νομοθετική ρύθμιση που αφορά στον καθορισμό πλαφόν των επιχειρηματικών κερδών στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2021. Πρόκειται για σχεδόν μόνιμη συμπίεση του περιθωρίου κέρδους.

Παράλληλα, μεταξύ των πολυεθνικών ομίλων και των εισαγωγικών επιχειρήσεων από τη μία πλευρά και των βιομηχανιών ελληνικής ιδιοκτησίας από την άλλη, η δεύτερη κατηγορία βρίσκεται σε πιο δυσμενή θέση. Όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, η πρώτη κατηγορία και ιδιαίτερα οι πολυεθνικοί όμιλοι έχουν την δυνατότητα να τιμολογούνται υψηλότερα από τους μητρικούς ομίλους κερδίζοντας οι δεύτεροι απευθείας και το μικτό κέρδος τους στην ελληνική αγορά να παραμένει αμετάβλητο.

Αντίστοιχα, οι εισαγωγικές εταιρείες μπορούν μέσω πιστωτικού σημειώματος να τους κατατίθεται σε τράπεζα του εξωτερικού η επιπλέον αύξηση της τιμής από τους συνεργάτες τους. Αντιθέτως οι ελληνικές βιομηχανίες δεν έχουν οδό διαφυγής και βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση. Μέσα σ΄αυτό περιβάλλον, μία γενικευμένη μείωση των τιμών κατά 5%, την οποία επιδιώκει η κυβέρνηση, δεν είναι εφικτή, όπως τονίζουν πηγές της αγοράς.

Επίσης από τον περασμένο Αύγουστο έχουν τεθεί περιορισμοί στο θέμα των προσφορών, δεδομένου ότι η πρόσκαιρη μείωση της τιμής ενός προϊόντος πρέπει να γίνεται στον μέσο όρο της τιμής που ίσχυε στο ίδιο προϊόν στο διάστημα των 30 τελευταίων ημερών. Ως εκ τούτου, για να κάνει μία προσφορά μία εταιρεία σε ένα προϊόν πρέπει να περάσουν 30 ημέρες, διότι σε διαφορετική περίπτωση η προσφορά θα είναι μεγαλύτερη από αυτή που αποφάσισε αρχικά η εταιρεία. Στον μέσο όρο των 30 ημερών πρέπει να ληφθεί υπόψη και το ποσοστό έκπτωσης της προηγούμενης προσφορά στον μέσο όρο του μήνα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Meiosi_timis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγορά δύο ταχυτήτων στα σούπερ μάρκετ, σε δυσμενή θέση οι «μικροί»

Οι αλυσίδες με τζίρο κάτω από 90 εκατ. ευρώ είναι αμφίβολο αν θα δουν στα ράφια τους τις μειώσεις 5% για έξι μήνες, που προβλέπονται για μεγάλες αλυσίδες. Τι σχολιάζει η Coca Cola HBC για τις ανατιμήσεις στα προϊόντα της.