ΓΔ: 1448.7 0.06% Τζίρος: 152.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: ΑΠΕ

Hλεκτρικά super cars από Τουρκία με έως και 400 ίππους

Made in Turkey αλλά σχεδιασμένα από τον ιταλικό οίκο Pininfarina τα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προωθεί προσωπικά ο Ερντογάν. Άπιαστο όνειρο έξι δεκαετιών το τουρκικό αυτοκίνητο.

Μετά από μια μεγαλοπρεπή παρουσίασή τους στα τέλη του 2019 από τον ίδιο τον πρόεδρο της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Τουρκίας έκαναν το διεθνές ντεμπούτο τους στο Consumer Electronics Show, στο Λας Βέγκας στα μέσα αυτού του μήνα. Συνεχίστηκαν έτσι οι συζητήσεις γύρω από το σχέδιο του Ερντογάν να κάνει την Τουρκία σημαντική δύναμη στο χώρο της αυτοκινηματοβιομηχανίας, κάτι που η γειτονική χώρα προσπαθεί να πετύχει τα τελευταία 60 χρόνια, χωρίς ωστόσο να τα έχει καταφέρει. 

Πίσω από το μεγάλο αυτό πρότζεκτ βρίσκεται η TOGG, δηλαδή η κοινοπραξία πέντε εταιρειών που δημιουργήθηκε στα μέσα του 2018 από τον όμιλο Anadolu, τον BMC, τον όμιλο Koc, τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας Turkcell και τη Zorlu Holding, τη μητρική της εταιρίας τηλεοράσεων Vestel. Τα δύο πρώτα μοντέλα που παρουσιάστηκαν από την TOGG είναι ένα ηλεκτρικό σεντάν και ένα αντίστοιχο SUV, σε σχεδίαση από το ιταλικό στούντιο Pininfarina.

Στα άμεσα σχέδια της TOGG είναι η κατασκευή ενός καινούργιου εργοστασίου στη βορειοανατολική περιοχή της Προύσας και η παρουσίαση πέντε διαφορετικών μοντέλων έως το 2030. Οι υπεύθυνοι αναμένουν τα πρώτα τουρκικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα να είναι διαθέσιμα στην αγορά από το 2022. Η κυβέρνηση Ερντογάν έχει ήδη δεσμευτεί να αγοράσει 30.000 αυτοκίνητα έως το 2035. 

Χαρακτηριστικά των νέων μοντέλων

Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, θα υπάρχουν δύο εκδοχές συστημάτων πρόωσης. Στη βασική έκδοση προβλέπεται ηλεκτροκινητήρας 200 ίππων στον πίσω άξονα που θα χρειάζεται 7.2 δευτερόλεπτα για να φτάσει τα 100 χλμ./ ώρα, με αυτονομία 300 χιλιομέτρων. Στη δεύτερη εκδοχή των 400 ίππων οι ηλεκτροκινητήρες θα είναι δύο, θα υπάρχει τετρακίνηση και το 0-100 χλμ./ ώρα θα είναι δυνατό σε 4,8 δευτερόλεπτα. Η αυτονομία στη συγκεκριμένη έκδοση θα φτάνει το 500 χιλιόμερα και η τοπικά παραγόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου θα χρειάζεται 30 λεπτά για να φορτίσει στο 80%.

Οι κατασκευαστές υπόσχονται ότι αρχικά θα εξοπλιστούν τα αυτοκίνητα με σύστημα ημι-αυτόνομης οδήγησης 2ου επιπέδου και στην πορεία και 3ου. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της TOGG, Γκ. Καρακας, τα μοντέλα αυτά θα ενσωματώσουν μια νέα τεχνολογία πλοήγησης με επαυξημένη πραγματικότητα, που έχει εξελιχθεί από τουρκική startup εταιρεία καθώς και έναν ψηφιακό «ολογραφικό βοηθό». Το σύστημα αυτό θα παρακολουθεί τις κινήσεις των ματιών του οδηγού και θα προβάλλει πληροφορίες μάλλον στο παρμπρίζ ή θα ενεργοποιεί λειτουργίες χωρίς να χρειάζεται επέμβαση του οδηγού. 'Ετσι για παράδειγμα ο οδηγός δε θα χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από το δρόμο ώστε να ελέγξει την ταχύτητα ή το ποσοστό φόρτισης της μπαταρίας.

Τουρκική κατασκευή αλλά ιταλικό design

Μπορεί η κατασκευή να γίνεται στην Τουρκία, η TOGG όμως ανέθεσε τον σχεδιασμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο διάσημο ιταλικό στούντιο Pininfarina που φέτος συμπληρώνει 90 χρόνια λειτουργίας. Από τα πρώτα χρόνια δημιουργίας της τη δεκαετία του 1930 στο Τορίνο, η εταιρεία σχεδίαζε αμαξώματα εταιρειών όπως οι Alfa Romeo, Hispano-Suiza, Fiat, Cadillac, Rolls-Royce, Lancia κ.α. Καταστράφηκε στη διάρκεια του Β’ Π.Π. για να επανακάμψει τη δεκαετία του 1950 και να προχωρήσει σε ιστορικές συνεργασίες με εταιρίες όπως η Ferrari. Από το 2015 η Pininfarina ανήκει στον όμιλο Mahindra.

Τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία: ένα άπιαστο όνειρο

«Σήμερα, βρισκόμαστε μάρτυρες μιας ιστορικής ημέρας συνειδητοποίησης του 60χρονου ονείρου της Τουρκίας», είχε δηλώσει ο Ερντογάν στην επίσημη παρουσίαση, προσθέτοντας ότι η Τουρκία «δεν είναι μόνο μια αγορά για νέες τεχνολογίες, αλλά έχει επίσης γίνει μια χώρα που τις αναπτύσσει, παράγει και εξάγει σε όλο τον κόσμο».

Κάνοντας αναφορά στην πρώτη απόπειρα παραγωγής εξολοκλήρου τουρκικού αυτοκινήτου από την Devrim το 1961 που δεν βγήκε ποτέ στους δρόμους ο Τούρκος Πρόεδρος είπε χαρακτηριστικά «Τότε είχαν σταματήσει το Devrim. Τώρα όμως δεν θα μπορέσουν να κάνουν το ίδιο με αυτά τα αυτοκίνητα» και συνέχισε λέγοντας πως «δεν έχουμε ανάγκη να αγοράσουμε τίποτα. Τα κάνουμε όλα μόνοι μας».

Το 1961, μια ομάδα 20 μηχανικών ξεκίνησε το έργο της κατασκευής του πρώτου αυτοκινήτου της χώρας αναπτύσσοντας ένα πρωτότυπο σε τεσσερισήμισι μήνες για να το παρουσιάσει στην Άγκυρα την 38η επέτειο από την ίδρυση της Δημοκρατίας. Η παρουσίαση του αυτοκινήτου ήταν μέρος της πανηγυρικής τελετής που πήγε όμως πολύ στραβά. Ο τότε πρόεδρος Τσεμά Γκιουρσέλ (Cema Gürsel) θα οδηγούσε το αυτοκίνητο για να καταθέσει στεφάνι στο μνημείο του Ατατούρκ αλλά δεν τα κατάφερε, καθώς το αυτοκίνητο αυτό διένυσε 100 μέτρα και σταμάτησε καθώς η ομάδα ξέχασε να ξαναγεμίσει τη δεξαμενή καυσίμων.

Μέσα στα χρόνια που ακολούθησαν, το project «αυτοκίνητο made in Turkey» ξεχάστηκε αλλά η Τουρκία πήρε σημαντικό χώρο στην κατασκευή αυτοκινήτων με ξένες εταιρείες που εδρεύουν στη χώρα, όπως η Renault, η Fiat, η Ford, η Toyota και η Hyundai που κατασκευάζουν τα δικά τους μοντέλα.

Το 2012, το Πανεπιστήμιο Hacettepe στην Άγκυρα ίδρυσε την εταιρεία EVT Motor για έρευνα για την κατασκευή του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου της χώρας. 11 μηχανικοί ανέπτυξαν ένα πρωτότυπο που ονομάστηκε EVT S1 το 2015 και παρουσιάστηκε στον Ερντογάν. Το έργο σταμάτησε απότομα την επόμενη χρονιά με μια ανακοίνωση στο site του έργου που έγραφε: «Το EVT S1 είχε την ίδια μοίρα με Devrim».

Ωστόσο καμία από τις προηγούμενες προσπάθειες δεν είχε τόσο έντονη στήριξη από την τουρκική κυβέρνηση όπως έχει η TOGG από τον Ερντογάν που έχει δεσμευτεί ήδη για χιλιάδες αγορές αυτοκινήτων από το κράτος.

Η Τουρκία ήταν η 9η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη τον Νοέμβριο του 2019, σύμφωνα με την Ένωση Διανομέων Αυτοκινήτων. Περίπου 316.427 αυτοκίνητα πωλήθηκαν στη χώρα από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2019, καταγράφοντας όμως πτώση 26% σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα την προηγούμενη χρονιά λόγω της κάμψης της λίρας και της ύφεσης. Έτσι, ο στόχος του TOGG να παράγει 175.000 αυτοκίνητα ετησίως αντιστοιχεί σε σχεδόν το 50% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Τουρκία δείχνοντας ίσως ότι το project στοχεύει και σε αγορές εκτός χώρας. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Toyota: Κάνει την Τουρκία κόμβο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη

Στο εργοστάσιο θα κατασκευάζεται η δεύτερη γενιά του Toyota C-HR, η οποία θα είναι διαθέσιμη σε υβριδικές και plug-in υβριδικές εκδόσεις, ενώ θα κατασκευαστεί και μια νέα γραμμή συναρμολόγησης μπαταριών plug-in, παραγωγικότητας 75.000 μονάδων ετησίως.
ΔΙΕΘΝΗ

Οριστικό τέλος στο σχέδιο της VW για μεγάλο εργοστάσιο στην Τουρκία

Η εισβολή Ερντογάν στην Συρία το 2019 και η καθίζηση της αγοράς αυτοκινήτων λόγω της πανδημίας οδήγησαν στην εγκάταλειψη του επενδυτικού σχεδίου. Οδηγείται σε εκκαθάριση η θυγατρική στην Τουρκία.
ΔΙΕΘΝΗ

Φιντάν: Η ισραηλινή κατοχή παλαιστινιακών εδαφών προκαλεί αστάθεια

«Η κατοχή των παλαιστινιακών εδαφών από το Ισραήλ και η άνευ όρων υποστήριξη της Δύσης σε αυτό είναι ένας από τους κύριους λόγους για το πρόβλημα αστάθειας στη Μέση Ανατολή», δήλωσε στη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τον Αιγύπτιο ομόλογό του.
ΔΙΕΘΝΗ

Επικοινωνία Φιντάν με Αμπντολαχιάν για την επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν

Το τουρκικό ΥΠΕΞ εφιστά την προσοχή στον κίνδυνο να μετατραπεί η ένταση «που ξεκίνησε με την επίθεση του Ισραήλ κατά της ιρανικής πρεσβείας στη Δαμασκό κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου» σε μόνιμη σύγκρουση.
businessdaily-Erdogan-Tayip-Turkey-Tourkia
ΔΙΕΘΝΗ

H Χαμάς ευχαρίστησε τον πρόεδρο Ερντογάν για τις δηλώσεις του

«Θεωρούμε πολύτιμη τη στάση του αδελφού προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν σχετικά με τον αγώνα του παλαιστινιακού λαού για την ελευθερία και την απελευθέρωση της γης του» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Χαμάς.