ΓΔ: 2076.71 0.95% Τζίρος: 212.97 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Φωτο: Shutterstock

Σούπερ μάρκετ: Ο αθέατος πόλεμος τζίρων και οι ανατροπές που έρχονται

Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ παραμένει ανθεκτικός, με εξαγορές, επενδύσεις και ανακατατάξεις που αλλάζουν τα δεδομένα της αγοράς και εντείνουν τον ανταγωνισμό.

Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ παραμένει ένας από τους πλέον ανθεκτικούς της ελληνικής οικονομίας, με τους τζίρους να αποτυπώνουν τη δυναμική και τη σταθερή κατανάλωση που χαρακτηρίζει την αγορά τροφίμων και βασικών αγαθών. 

Παρά τις πιέσεις από τον πληθωρισμό και τη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών, οι μεγάλες αλυσίδες συνεχίζουν να επενδύουν σε ανάπτυξη δικτύου, νέα καταστήματα και καινοτόμες υπηρεσίες, διεκδικώντας μερίδιο σε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική «πίτα».

Ωστόσο ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου βρίσκεται το τελευταίο διάστημα σε φάση ανασχηματισμού καθώς βρίσκονται στα σκαριά deal που αναμένεται να αλλάξουν τόσο την εικόνα όσο και τα μερίδια της αγοράς. 

Με πρώτο και αδιαμφισβήτητο leader τον Σκλαβενίτη, η δεύτερη θέση δείχνει να ανήκει στην γερμανική Lidl - ο μοναδικός όμιλος που δεν έχει βγάλει οικονομικά αποτελέσματα - ενώ η τρίτη θέση όπως όλα δείχνουν με την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Κρητικός από τη Μασούτης θα πάει δικαιωματικά στη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα, με την ΑΒ Βασιλόπουλος να μένει στην τέταρτη θέση. 

Με ισχυρή «βοήθεια» από τον τουρισμό, καθώς μέρος των ξένων επισκεπτών της Ελλάδας έχει στραφεί στα σούπερ μάρκετ, το οργανωμένο λιανεμπόριο αποτελεί έναν σημαντικό παίχτη της ελληνικής οικονομίας. 

Σκλαβενίτης

Τα 5,5 δισ. σκαρφάλωσε το 2024 ο τζίρος του ομίλου Σκλαβενίτη, σύμφωνα με τις ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις του 2024.  Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 5,56 δισ., έναντι 5,15 δισ. το 2023, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 7,8%.   

Τα μικτά κέρδη του oμίλου ανήλθαν το 2024 σε 1,44 δισ., από 1,35 δισ. την προηγούμενη χρονιά, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) διαμορφώθηκε στα 374,6 εκατ.. Τα καθαρά κέρδη μετά φόρων κατέγραψαν σημαντική αύξηση, φτάνοντας τα 108,7 εκατ. έναντι 97 εκατ. το 2023.

Παράλληλα, η καθαρή θέση ενισχύθηκε στα 361 εκατ., από 305 εκατ. έναν χρόνο πριν. Με επενδύσεις που άγγιξαν τα 179,4 εκατ. σε πάγια στοιχεία, η Σκλαβενίτης συνέχισε το 2024 τον στρατηγικό σχεδιασμό της για εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη του δικτύου της. 

Όσον αφορά στις επερχόμενες επενδύσεις σε υποδομές και έργα, το πλάνο για το διάστημα 2026-2027 προσεγγίζει τα 350 εκατ.. Σε αυτές περιλαμβάνεται και το μεγαλύτερο FoodHall στην Ελλάδα, που θα λειτουργεί στις εγκαταστάσεις του πρώην εργοστασίου της ΠΙΤΣΟΣ στον Ρέντη και θα είναι  ένας πολυχώρος γαστρονομίας, ψυχαγωγίας και πολιτισμού για όλη την οικογένεια. Ο αριθμός Καταστημάτων ήταν 539 το 2024 και σήμερα είναι 541. Ο μέσος όρος πελατών ανά ημέρα είναι 753.000 και οι εργαζόμενοι του ομίλου είναι 41.633.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Σημαντικές προσπάθειες κάνει η ΑΒ Βασιλόπουλος προκειμένου να επιστρέψει στην κερδοφορία. Με οδηγό το franchise, το πλάνο εστιάζει στην ενίσχυση και ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων, στη βελτίωση των ψηφιακών και τεχνολογικών υπηρεσιών, καθώς και στην υποστήριξη της εγχώριας παραγωγής.

Το 2024 ολοκληρώθηκε με ζημιές ύψους 15,8 εκατ. ευρώ, τα στοιχεία των λειτουργικών μεγεθών αποτυπώνουν σαφή βελτίωση: τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν περισσότερο από το διπλάσιο, φτάνοντας τα 13,8 εκατ. ευρώ, το προσαρμοσμένο EBITDA ενισχύθηκε στα 26,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα διαθέσιμα κεφάλαια ανέβηκαν στα 68,7 εκατ. ευρώ. 

Επίσης ο κύκλος εργασιών του ομίλου διαμορφώθηκε στα 1,94 δισ., σημειώνοντας πτώση 1,8% σε σχέση με το 2023 (1,97 δισ.), ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσης του δικτύου καταστημάτων. Τα ταμειακά διαθέσιμα ενισχύθηκαν κατά 15%, στα 68,7 εκατ., δίνοντας στην εταιρεία μεγαλύτερη ευελιξία για μελλοντικές επενδύσεις. Η εταιρεία προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 41,5 εκατ., οι οποίες αφορούσαν την ανάπτυξη νέων καταστημάτων, την ενίσχυση του δικτύου, την πράσινη ανάπτυξη, τις αποθήκες και τις υποδομές, καθώς και την εφαρμογή νέων τεχνολογιών.

Το 2024 έκλεισε με 624 καταστήματα και θέτει στόχο να φτάσει τα 670 μέχρι το τέλος του 2025, με έμφαση σε μικρά, αστικά καταστήματα, ενώ ένας μακρόπνοος στόχος είναι να φτάσει στα 900 καταστήματα μέχρι το 2028 κυρίως μέσω franchise.

Μασούτης

Με το deal με την Κρητικός να βρίσκεται κυριολεκτικά στο παρά ένα, ο όμιλος Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. βάζει πλώρη σίγουρα για την τρίτη και γιατί όχι για τη δεύτερη θέση της πίτας του οργανωμένου λιανεμπορίου. Το 2024 είχε τζίρο 1,14 δισ., αυξημένο κατά 5,9% σε σχέση με το 2023. Τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε 287,5 εκατ. (+8,3%), ενώ τα EBIT έφτασαν τα 27,3 εκατ. (+8%). Το EBITDA σημείωσε άνοδο 7,9% στα 72,2 εκατ., δείχνοντας βελτίωση στη λειτουργική απόδοση.

Παρά την ενίσχυση των βασικών μεγεθών, η καθαρή κερδοφορία υποχώρησε στα 5,97 εκατ. από 6,26 εκατ., κυρίως λόγω αυξημένου χρηματοοικονομικού κόστους, το οποίο ανήλθε στα 18,3 εκατ.. Τα ίδια κεφάλαια ενισχύθηκαν οριακά στα 121 εκατ. ευρώ, ενώ το ενεργητικό ανήλθε στα 813 εκατ. ευρώ. Σημαντική ήταν η αύξηση και στο ανθρώπινο δυναμικό, με 13.124 εργαζόμενους έναντι 12.886 το 2023.

Παράλληλα στα τέλη του 2025 προγραμματίζεται η λειτουργία ενός ακόμη καταστήματος Grand Μασούτης στις Τρεις Γέφυρες στην Αττική, σε συνδυασμό με την ανέγερση στο ίδιο οικόπεδο ενός κτιριακού συγκροτήματος που θα περιλαμβάνει δύο εννεαώροφες πολυκατοικίες με συνολικά 110 διαμερίσματα.

Κρητικός

Με θετικό πρόσημο ολοκλήρωσε το 2024 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, ωστόσο με εμφανείς πιέσεις στην καθαρή κερδοφορία λόγω του αυξημένου δανειακού κόστους. Ο κύκλος εργασιών για το 2024, ανήλθε στα 777,7 εκατ. καταγράφοντας άνοδο 10,78% σε σχέση με το 2023 702 εκατ., επιβεβαιώνοντας την στρατηγική επιθετικής ανάπτυξης που η εταιρεία ακολουθεί την τελευταία επταετία. 

Ακόμη πιο ενισχυμένα εμφανίστηκαν τα μικτά κέρδη, τα οποία αυξήθηκαν κατά 16,3% και ανήλθαν στα 184,5 εκατ. βελτιώνοντας παράλληλα το μικτό περιθώριο στο 23,73% από 22,59%, ένδειξη καλύτερης εμπορικής διαχείρισης και πιο ευνοϊκών συμφωνιών με τους προμηθευτές.

Το EBITDA ανήλθε στα 37 εκατ.  (+13,1%), με περιθώριο 4,75%, όμως τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν κατά 15% στα 4,7 εκατ. από 5,5 εκατ. ενώ τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν σχεδόν 14%, στα 3,9 εκατ. από 4,7 εκατ. το 2023. Το καθαρό περιθώριο κέρδους περιορίστηκε στο 0,50% από 0,66%, αντανακλώντας το «κόστος» της ταχείας ανάπτυξης που στηρίχθηκε σε δανεισμό.

Κεντρικός παράγοντας πίεσης ήταν η εκτόξευση των χρηματοοικονομικών εξόδων. Οι τόκοι ανήλθαν συνολικά σε 10,6 εκατ. (+21,3%), με αυξήσεις τόσο στα μακροπρόθεσμα δάνεια (2,9 εκατ. από 1,8 εκατ.), όσο και στα βραχυπρόθεσμα (2,4 εκατ.), ενώ σημαντικό βάρος προήλθε και από μισθώσεις και δικαιώματα χρήσης (3,1 εκατ.). Τα σημεία πώλησης μειώθηκαν σε 874 στο τέλος του 2024 έναντι 896 το 2023. Το προσωπικό αυξήθηκε σημαντικά, ξεπερνώντας τους 4.000 εργαζόμενους.

METRO

Με το βλέμμα στις εξαγορές και «στροφή» στο franchise προχωρά η METRO ΑΕΒΕ που έχει τα My Market. Στα 1,62 δισ. έφτασαν οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις της για το 2024, αυξημένες κατά 1,9%. Η πρόβλεψη για το 2025 είναι ο κύκλος εργασιών αναμένεται να φθάσει τα 1,7 δισ.. Επίσης η οργανική ανάπτυξη συνεχίστηκε με 26 νέα καταστήματα στο δίκτυο. 

Τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 75 εκατ. έναντι 77,2 εκατ. το 2023 (μείωση 2,8%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 23 εκατ. έναντι 31,4 εκατ. το προηγούμενο έτος, (μείωση 26,7%). Τα κέρδη προ φόρων αντιστοιχούν στο 1,4% των καθαρών πωλήσεων. Τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν στα 23,01 εκατ. το 2024 έναντι 26,1 εκατ. το 2023. Οι επενδύσεις για το 2024 ανήλθαν σε 47 εκατ. με το μεγαλύτερο ποσοστό να έχει απορροφηθεί για την ανάπτυξη του δικτύου.

H κερδοφορία επηρεάστηκε σημαντικά τόσο από εξωγενείς πιέσεις, όπως οι αυξήσεις σε ενέργεια, καύσιμα, ενοίκια αλλά και επιτόκια και φυσικά από τις συνεχιζόμενες παρεμβάσεις στην εμπορική πολιτική. Για το 2025 η εταιρεία έχει σχεδιάσει να ανοίξει τρία νέα καταστήματα ενώ παράλληλα υλοποιεί ένα δυναμικό πλάνο ανακαινίσεων σε 9 επιπλέον. 

Η αλυσίδα σήμερα αριθμεί 270 καταστήματα, εκ των οποίων τα 43 είναι My market Local, τα οποία αναπτύσσονται με τη μέθοδο του franchise. Το 2025 θα προστεθούν συνολικά 33 νέα καταστήματα στο δίκτυο της αλυσίδας και στο τέλος της χρονιάς τα My market Local θα είναι 70 συνολικά, εκ των οποίων τα 14 θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη.  

Carrefour

Η Retail & More, θυγατρική του ομίλου AVE που ελέγχεται από τους Νίκο και Γιάννη Βαρδινογιάννη, συνεχίζει την αναπτυξιακή της πορεία είναι αυτοί που έφεραν τα Carrefour ξανά στην Ελλάδα. Στο α’ εξάμηνο του 2025 κατέγραψε σαφή βελτίωση στα οικονομικά της μεγέθη.

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε 13,33 εκατ. αυξημένος κατά 14,3%. Ακόμη πιο εντυπωσιακή ήταν η επίδοση της μητρικής εταιρείας, όπου οι πωλήσεις έφτασαν τα 7,11 εκατ. σημειώνοντας άνοδο 34,7% έναντι των 5,28 εκατ. του 2024. Στο μέτωπο της κερδοφορίας, η εικόνα δείχνει αισθητή πρόοδο. 

Τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) παραμένουν μεν αρνητικά σε ενοποιημένη βάση (ζημίες 914 χιλ.), ωστόσο υπολείπονται σημαντικά των 1,59 εκατ. που είχε καταγράψει η εταιρεία έναν χρόνο πριν. Σε επίπεδο εταιρείας, για πρώτη φορά μετά από διαδοχικές ζημιογόνες χρήσεις, καταγράφηκαν κέρδη 371 χιλ. ευρώ, έναντι ζημιών 645 χιλ. ευρώ το 2024.

Η βελτίωση αυτή αποτυπώνεται και στα καθαρά κέρδη. Οι ενοποιημένες ζημίες μετά φόρων περιορίστηκαν στις 303 χιλ. ευρώ, από 4,23 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ η εταιρεία γύρισε σε καθαρή κερδοφορία 1,53 εκατ., μετά τις περσινές ζημίες 2,8 εκατ..

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, η Retail & More συνέχισε τη διεύρυνση του δικτύου Carrefour σε τουριστικούς προορισμούς. Επίσης καθοριστικής σημασίας θεωρείται η συμφωνία που υπεγράφη τον Ιούνιο για την εξαγορά του 40% της αλυσίδας Bazaar. 

Bazaar

Θετική ήταν η χρονιά για την Bazaar το 2024. Ο τζίρος της εταιρείας διαμορφώθηκε στα 248,37 εκατ., εμφανίζοντας αύξηση σε σχέση με το 2023, με το περιθώριο μικτού κέρδους να παραμένει σταθερό στο 24%. 

Το μικτό κέρδος ανήλθε στα 61,91 εκατ., καταγράφοντας βελτίωση, ενώ τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 5,4 εκατ., ελαφρώς χαμηλότερα από τα 5,79 εκατ. της προηγούμενης χρονιάς. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι ο συνολικός δανεισμός παραμένει μηδενικός, με όλες τις υποχρεώσεις της εταιρείας να καλύπτονται από ίδια κεφάλαια.

Παράλληλα, η Bazaar προχώρησε σε στοχευμένες επενδύσεις για την ενίσχυση του δικτύου της, ύψους άνω των 1,9 εκατ.. Το 2024 η εταιρεία απασχόλησε 1.592 εργαζομένους. Η αλυσίδα συνεχίζει να εδραιώνεται στον χώρο των convenience discount stores, αριθμώντας 162 καταστήματα – ιδιόκτητα και franchise.

Γαλαξίας

Μηδενικό δανεισμό αλλά πεσμένα κέρδη κατέγραψε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Γαλαξίας» το 2024. Ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε στα 514,28 εκατ. μειωμένος κατά 3,99% σε σχέση με τα 535,6 εκατ. το 2023. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η πίεση στην κερδοφορία, καθώς τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν στα 7,9 εκατ., σημειώνοντας πτώση 53,6% από τα 17 εκατ. του 2023, ενώ τα καθαρά κέρδη περιορίστηκαν σε 5,92 εκατ., μειωμένα κατά 56,9% έναντι των 13,8 εκατ. το 2023. Τα EBITDA ανήλθαν σε 16,65  καταγράφοντας μείωση 37,5% συγκριτικά με τα 26,6 εκατ. του 2023.

Η εταιρεία, τονίζει στις οικονομικές καταστάσεις της ότι παρά τις μειώσεις, τα αποτελέσματα αποδεικνύουν τη σταθερότητα της κερδοφορίας της σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό και μεταβαλλόμενο περιβάλλον. 

Στο ίδιο διάστημα οι επενδύσεις, που αφορούσαν κυρίως την ίδρυση και λειτουργία νέων καταστημάτων, ξεπέρασαν τα 5,1 εκατ. ευρώ, ενώ οι αποσβέσεις διαμορφώθηκαν στα 9,6 εκατ. ευρώ.
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

NielsenIQ: Στα 278 εκατ. ευρώ ο τζίρος για σούπερ μάρκετ από online πωλήσεις

Σύμφωνα με την NielsenIQ, η Ελλάδα φαίνεται να ακολουθεί με πιο αργά βήματα τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, όπου σε κάποιες περιπτώσεις η συνεισφορά του online καναλιού έχει φτάσει σε διψήφια ποσοστά.
Σούπερ μάρκετ Αθήνας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκληρός ανταγωνισμός με... όλα τα όπλα στον κλάδο των σούπερ μάρκετ

Οι αλυσίδες «επιδοτούν» τις προσφορές των προμηθευτών τους για να εμφανίσουν χαμηλότερες τιμές. Στα μικρά καταστήματα επικεντρώνεται ο ανταγωνισμός. Διαφημιστικά «χτυπήματα» στα όρια της νομιμότητας.
Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα δίνουν όλα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ για τα μερίδια αγοράς των εορτών

Οι αλυσίδες επιβαρύνουν το κόστος των πωλήσεων επειδή θέλουν να αυξήσουν τον τζίρο όσο είναι δυνατό περισσότερο. Συμμετέχουν περισσότερο από κάθε περίοδο του έτους στις προσφορές των προμηθευτών τους.