Φώτο: Shutterstock

Σκλαβενίτης: Δύσκολο στοίχημα η επιστροφή σε κερδοφορία

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Το 2018, ο νέος όμιλος κατάφερε να εμφανίσει λειτουργικά κέρδη 17,749 εκατ. ευρώ. Όμως οι ζημιές προ φόρων ήταν υψηλές, ξεπερνώντας τα 60 εκατ. ευρώ. Πολύτιμες «ανάσες» προσφέρει η ευνοϊκή διάρθρωση του δανεισμού, με το 75% των υποχρεώσεων να λήγουν σε περισσότερα από πέντε χρόνια.

Κολοσσιαίο τζίρο, που αντιστοιχεί σχεδόν στο ένα τρίτο του συνολικού τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου, πέτυχε ο «νέος» Σκλαβενίτης το 2018, στην πρώτη πλήρη χρήση μετά την απορρόφηση της αλυσίδας Μαρινόπουλος, αλλά από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις του ομίλου γίνεται εμφανές ότι η επιστροφή σε κερδοφορία είναι ένα στοίχημα πιο δύσκολο από όσο είχε εκτιμηθεί αρχικά.

Το 2018, ο νέος όμιλος, Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, κατάφερε να ξεπεράσει τη ζημιογόνο λειτουργία σε επίπεδο αποτελεσμάτων προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), καθώς αυτά διαμορφώθηκαν σε κέρδη 17,749 εκατ. ευρώ, από αρνητικό αποτέλεσμα 36,833 εκατ. ευρώ το 2017, όταν ο όμιλος δεν είχε λειτουργήσει ακόμη με την ενιαία του μορφή στο σύνολο της χρήσης.

Όμως, οι ζημιές προ φόρων της πρώτης ολοκληρωμένης χρήσης ήταν υψηλές, ξεπερνώντας τα 60 εκατ. ευρώ. Το 2017, είχαν ανέλθει σε 109,796 εκατ. ευρώ. Έτσι, στα δύο πρώτα έτη της ενιαίας λειτουργίας του ομίλου, έχουν συσσωρευθεί ζημιές της τάξεως των 170 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο οι συνολικές πωλήσεις ξεπέρασαν τα 5,5 δισ. ευρώ (περίπου 3 δισ. ευρώ το 2018 και 2,5 δισ. ευρώ το 2017).

sklavenitis_apotelesmata

Ο ενιαίος όμιλος κινείται στα πρώτα του βήματα σε αρκετή απόσταση από τις αρχικές προβλέψεις που γίνονταν, σε συνεργασία με τις πιστώτριες τράπεζες, όταν στήθηκε η μεγάλη επιχείρηση διάσωσης της αλυσίδας Μαρινόπουλος από την πλήρη κατάρρευση, που θα είχε εξαιρετικά αρνητικές επιδράσεις στο σύνολο της οικονομικής ζωής της χώρας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2018 προβλεπόταν ότι η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) θα ξεπερνούσε τα 130 εκατ. ευρώ. Παρά το γεγονός, όμως, ότι ο τζίρος ξεπέρασε τις αρχικές προβλέψεις, τα EBITDA, όπως προαναφέρθηκε, δεν ξεπέρασαν τα 18 εκατ. ευρώ.

Ευνοϊκή διάρθρωση δανεισμού

Πάντως, ο κορυφαίος όμιλος του ελληνικού λιανεμπορίου, που ολοκλήρωσε ήδη σε λειτουργικό επίπεδο αρκετά γρήγορα μια πολύ δύσκολη συγχώνευση και ανέκτησε την πελατεία της αλυσίδας Μαρινόπουλος που είχε «διαχυθεί» σε ανταγωνιστικές αλυσίδες, δεν βρίσκεται με την «πλάτη στον τοίχο» και έχει ακόμη αρκετά χρονικά περιθώρια για να κερδίσει το στοίχημα της επιστροφής στην κερδοφορία.

Όπως υπογραμμίζουν στελέχη του τραπεζικού χώρου, ο όμιλος Σκλαβενίτη έχει ιδιαίτερα ευνοϊκή διάρθρωση δανειακών υποχρεώσεων (μεγάλο μέρος τους είναι «κληρονομιά» από την Μαρινόπουλος). Το 75% των υποχρεώσεων από δάνεια και συμβάσεις leasing, συνολικού ύψους 901 εκατ. ευρώ, ωριμάζουν σε περισσότερα από πέντε χρόνια και έχουν χαμηλά επιτόκια, επιτρέποντας στη διοίκηση του ομίλου να σχεδιάσει την ανάπτυξή του χωρίς μεγάλη πίεση.

sklavenitis_ypoxreoseis

Αξίζει να τονισθεί ότι ο όμιλος Σκλαβενίτη είναι πραγματικός στυλοβάτης της εθνικής οικονομίας, καθώς στο τέλος του 2018 απασχολούσε 26.700 εργαζομένους. Μάλιστα το δυναμικό του παρουσίασε σημαντική αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, σε ποσοστό 9%. Το σύνολο των αμοιβών και λοιπών εξόδων προσωπικού πλησίασε τα 469 εκατ. ευρώ.

Δύσκολες συνθήκες και ελπίδες

Το ζητούμενο για την Σκλαβενίτης, όπως βέβαια και συνολικότερα για τον εμπορικό κόσμο της χώρας, είναι να επιταχυνθεί η οικονομική ανάκαμψη και να ενισχυθεί ουσιωδώς η ιδιωτική κατανάλωση. Ο τζίρος του λιανεμπορίου (δείκτης κύκλου εργασιών, ΕΛΣΤΑΤ) από το υψηλό σημείο του 2008 «βούτηξε» κατά 37% ως το 2016 και στη συνέχεια κινείται ανοδικά, αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς, που δεν έχουν επιτρέψει στις επιχειρήσεις να πάρουν πραγματικά «ανάσα».

Ενθαρρυντικό είναι ότι τους τελευταίους μήνες, ιδιαίτερα, οι δείκτες καταναλωτικής εμπιστοσύνης κινούνται έντονα ανοδικά, επιστρέφοντας σε τιμές που είχαν πριν την κρίση, κάτι που προοιωνίζεται βελτίωση της κατάστασης στην αγορά το επόμενο διάστημα.

Στον τομέα του οργανωμένου λιανεμπορίου, πάντως, φαίνεται ότι η κρίση έχει επιφέρει δομικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών, οι οποίοι είναι πλέον ιδιαίτερα προσεκτικοί στο κόστος των αγορών τους και «κυνηγούν» τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές, περισσότερο από κάθε άλλη φορά.

Αυτό, σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό των αλυσίδων, ανάμεσα στις οποίες και μια ισχυρή εκπτωτική αλυσίδα (Lidl) φαίνεται ότι δεν θα επιτρέψουν στα super market να αυξήσουν γρήγορα τα περιθώρια κέρδους τους. Σε αυτές τις συνθήκες, το άνοιγμα βηματισμού του ομίλου Σκλαβενίτη προς την κερδοφορία είναι μια αρκετά δύσκολη υπόθεση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σκλαβενίτης: Ομαδική ασφάλεια ζωής και υγείας για τους εργαζομένους του

Μία ακόμα παροχή προσφέρουν στους 24.000 εργαζομένους τους οι Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης οι οποίες θα παρέχουν από την 1η Νοεμβρίου πρόγραμμα ομαδικής ασφάλισης ζωής και υγείας.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στρατηγική συνεργασία Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center - Σκλαβενίτης

Η συμφωνία προβλέπει προνομιακούς όρους νοσηλείας, δωρεάν διαγνωστικές εξετάσεις, καθώς και δωρεάν επισκέψεις στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών και σε μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων στα Εξωτερικά Ιατρεία του νοσηλευτικού κέντρου.