ΓΔ: 1448.48 -0.48% Τζίρος: 144.75 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Angelos Zymaras / SOOC

Λιτότητα αλά ΣΥΡΙΖΑ, το κυβερνητικό πάρκο και η λύση για τα νέα λεωφορεία

Η λιτότητα ρεκόρ από το κόμμα που θα τερμάτιζε τη... λιτότητα, η συνέντευξη Ψάλτη - Orcel, τα νοικοκυριά δεν αναβαθμίζουν ενεργειακά τα σπίτια τους, τα νέα λεωφορεία και οι πρώην εργαζόμενοι των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Η ιστορική αποτυχία της ηρωικής διαπραγμάτευσης του ΣΥΡΙΖΑ με την Ευρώπη για να δοθεί τέλος στη λιτότητα φαίνεται και μέσα από τα δημοσιονομικά στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το ΔΝΤ, με την ετήσια έκθεση Fiscal Monitor. Το 2016, δηλαδή την πρώτη χρονιά μετά το δημοψήφισμα και την αναγκαστική συμφωνία για το τρίτο μνημόνιο, καταγράφεται μια από τις χρονιές με τη σκληρότερη λιτότητα της μεταπολεμικής ελληνικής ιστορίας. Το κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας, το οποίο επηρεάζεται και από την πολύ κακή κατάσταση της οικονομίας εκείνη τη χρονιά, εκτινάχτηκε στο 9,5% του ΑΕΠ.

-- Για να έχουμε μια ιδέα τι σημαίνει αυτό, αρκεί η εξής σύγκριση: τα χρόνια από το 2024 μέχρι και το 2029, όπου θα είναι «κλειδωμένο» στο 2,1% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα της χώρας (αυτό συμφωνήθηκε όταν τελείωσαν τα μνημόνια), το κυκλικά προσαρμοσμένο πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι γύρω στο 2%. Η (τεράστια) διαφορά μεταξύ 2% και 9,5% του ΑΕΠ είναι αποτέλεσμα της πρωτοφανούς λιτότητας που αναγκάστηκε να εφαρμόσει ο ΣΥΡΙΖΑ, το κόμμα που θα έδινε τέλος στη λιτότητα…


Αντίστροφη μέτρηση για το κυβερνητικό πάρκο στην Πυρκάλ

Ησυχία επικρατούσε εδώ και πολύ καιρό, τουλάχιστον σε επίπεδο επίσημων πρωτοβουλιών και ανακοινώσεων, σχετικά με το project της δημιουργίας κυβερνητικού πάρκου στο παλιό εργοστάσιο της Πυρκάλ στον δήμο Δάφνης – Υμηττού. Την ησυχία αυτή έσπασε χθες το βράδυ το υπουργείο Οικονομικών, με μια τροπολογία που προβλέπει ειδική διαδικασία εκποίησης, διάθεσης και αξιοποίησης του εξοπλισμού του εργοστασίου της Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, την οποία θα «τρέξει» το ΤΑΙΠΕΔ. Εν ολίγοις, δηλαδή, ό,τι υπάρχει σήμερα στον χώρο του εργοστασίου θα αρχίσει να βγαίνει στο σφυρί για να εκκενωθεί ο χώρος και να αρχίσει να «στήνεται» το κυβερνητικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης», που προορίζεται να φιλοξενήσει πολλές εγκαταστάσεις υπουργείων, οι οποίες θα φύγουν από το κέντρο της Αθήνας. Η τροπολογία δεν ορίζει πολλά σχετικά με τις λεπτομέρειες των δημοπρασιών που θα «τρέξει» το ΤΑΙΠΕΔ, αφού θα εκδοθεί αργότερα σχετική απόφαση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο κύβος ερρίφθη, λοιπόν, για αυτό το φιλόδοξο σχέδιο, που θα δώσει πολλές «ανάσες» στο κέντρο της Αθήνας.

-- Υπάρχει και μια μικρή λεπτομέρεια, πάντως, που κανείς δεν φαίνεται να συζητά πολύ σοβαρά: τι ακριβώς θα γίνει με την εθνική παραγωγή πυρομαχικών, σε μια περίοδο μάλιστα όπου η ανάγκη αύξησης της παραγωγής έχει γίνει ένα από τα κυριότερα στρατηγικά ζητήματα για την Ευρώπη, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.


Η κοινή συνέντευξη Ψάλτη - Orcel

Την πολύ καλή μεταξύ τους χημεία και τη σχέση εμπιστοσύνης που έχουν αναπτύξει ο Andrea Orcel της UniCredit και ο Βασίλης Ψάλτης της Alpha Bank επιβεβαίωσε η κοινή συνέντευξη που έδωσαν στο Bloomberg, στο πλαίσιο επίσκεψης επιτελείου της εγχώριας τράπεζας στο Μιλάνο την προηγούμενη εβδομάδα. «Δηλώνουμε και οι δύο τη δέσμευσή μας στη Ρουμανία, μας ενδιαφέρει η αγορά της, βλέπουμε και οι δύο μεγάλη αξία εκεί», ανέφερε ο κ. Ορσέλ. «Εάν και εφόσον υπάρξει ευκαιρία, θα εξετάζαμε να προχωρήσουμε από κοινού σε εξαγορές», σημείωσε. Δηλώσεις που δείχνουν πόσο κοντά είναι οι δυο πλευρές. «Ενώ είμαστε προφανώς ο μικρότερος εταίρος σε αυτή τη συμφωνία», σημείωσε ο κ. Ψάλτης, η UniCredit «μας αντιμετωπίζει ως ίσους», ενθαρρύνοντας την ανταλλαγή ιδεών και προτάσεων κάτι που «προφανώς κινητοποιεί περαιτέρω τις ομάδες μας», τόνισε. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία του ιταλικού ομίλου στο Μιλάνο σε συνέχεια της μεταξύ των δυο τραπεζών στρατηγικής συνεργασίας.

-- Στελέχη της Alpha Bank που συμμετείχαν στην αποστολή δηλώνουν εντυπωσιασμένα από τη θερμή υποδοχή και το εξαιρετικό κλίμα που τους επιφύλαξαν οι Ιταλοί ομόλογοί τους. Θα ακολουθήσει νέα συνάντηση των ομάδων των δύο τραπεζών το καλοκαίρι, αυτή τη φορά στην Αθήνα.


Τα νέα λεωφορεία και οι πρώην εργαζόμενοι των ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Οι αστικές συγκοινωνίες τα τελευταία χρόνια πάνε από το κακό στο χειρότερο. Λεωφορεία υπό κατάρρευση, με συνεχείς βλάβες, οροφές που μπάζουν, βρώμικα καθίσματα, συρμοί ασφυκτικά γεμάτοι που στο φρενάρισμα στριγκλίζουν. Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία θα είναι ένα πρώτο λίφτινγκ στην καταρρακωμένη εικόνα των μέσων μαζικής μεταφοράς μετά το Πάσχα, οι πονοκέφαλοι όμως παραμένουν. Ποιοι θα οδηγούν και ποιοι θα συντηρούν λεωφορεία και συρμούς του μετρό; Στους 150 οδηγούς που ζήτησε ο ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη, οι μισές προσελεύσεις ήταν από τα ΚΤΕΛ. Τώρα ψάχνουμε ποιοι θα κάνουν τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ, που ειρήσθω εν παρόδω εκτελούν και περί τα 40 δρομολόγια του ΟΑΣΘ. Η ΣΤΑΣΥ προσπάθησε να απορροφήσει οδηγούς από την προηγούμενη προκήρυξη του ΑΣΕΠ, κι εισέπραξε ένα μεγαλοπρεπές «όχι» από τους δύο στους τρεις. Μην μιλήσουμε για τους τεχνίτες που αποψιλώθηκαν μέσα στην κρίση. Τη λύση στο μεγάλο κενό θα έρθει να δώσει το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ για τους πρώην εργαζόμενους των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που και τεχνογνωσία διαθέτουν και εμπειρία, αφού είχαν κατασκευάσει συρμούς για τον ΟΣΕ και τον παλιό ΗΣΑΠ. Περί τα 90-100 άτομα θα απορροφηθούν για δύο χρόνια στη ΣΤΑΣΥ κι ακόμα 214 προορίζονται για την ΟΣΥ.


Απρόθυμα νοικοκυριά για την ενεργειακή αναβάθμιση των σπιτιών τους.

Στην Ελλάδα πολλοί θέλουν να έχουν το δικό τους σπίτι. Το ποσοστό ιδιοκατοίκησης μπορεί να μειώθηκε μέσα στα χρόνια της κρίσης, αλλά παραμένει υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πόσοι όμως είναι διατεθειμένοι να κάνουν και τα απαραίτητα έξοδα και να αναβαθμίσουν την ενεργειακή απόδοση της κατοικίας, όπως απαιτούν οι καιροί μας; Λίγοι, πολύ λίγοι, σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Τα αποτελέσματα από την «Έρευνα Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών: Έτος 2023» που διεξάγει η ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν πόση δουλειά έχουμε ακόμα μπροστά μας, τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με το κτιριακό απόθεμα της χώρας. «Το μεγαλύτερο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού (88,0%) δήλωσε ότι δεν έχει πραγματοποιήσει καμία βελτίωση στην κατοικία τα τελευταία πέντε χρόνια που αφορά στη θερμομόνωση ή στο σύστημα θέρμανσης. Ανάλογα εκτιμάται το ποσοστό για τον μη φτωχό πληθυσμό (87,3%) και τον φτωχό πληθυσμό (91,2%)», τονίζει η στατιστική υπηρεσία.

-- Αυτά βλέπουν στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αντιστέκονται στους στόχους για μείωση των ρύπων κατά 90% μέχρι το 2040, όπως συνέβη στις Βρυξέλλες πρόσφατα. Χρειάζεται ακόμα πολύς χρόνος (και χρήμα) μέχρι να γίνουν οι κατοικίες στην Ελλάδα πιο φιλικές στο περιβάλλον, όμως το deadline δύσκολα αλλάζει.


Το σίριαλ του Πόρτο Καρράς

Ένα σίριαλ που κρατά πολλά χρόνια θα λήξει -εκτός σοβαρού απροόπτου- το αμέσως επόμενο διάστημα, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χθες η Τεχνική Ολυμπιακή. Η KPMG, ενεργώντας ως τρίτος, ανεξάρτητος σύμβουλος, θα ολοκληρώσει ως το τέλος του μήνα την εργασία της για την αποτίμηση του Πόρτο Καρράς, ώστε να οριστικοποιηθεί το deal για την πώληση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στην Belterra του Ιβάν Σαββίδη. Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον που θα… κάτσει η μπίλια του τιμήματος, δεδομένου ότι εδώ και χρόνια αναπροσαρμόζεται συνεχώς προς τα κάτω. Το 2018 το ξενοδοχειακό συγκρότημα είχε αποτιμηθεί σχεδόν στα 400 εκατ. ευρώ και ύστερα από διαδοχικές αναπροσαρμογές στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τον αγοραστή η τελευταία τιμή ήταν κάτω από 100 εκατ. ευρώ, στα 98 εκατ.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η ανάκριση Κασσελάκη, η αιώνια λάμψη του χρυσού και το χρώμα του… ρεύματος

Η μεγάλη ανταπόκριση των επενδυτών στο ομόλογο της Alpha, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ στο LSE, ο δραστήριος Φ. Σαχινίδης, τι είπε ο Γ. Στουρνάρας για τον χρυσό, ο αεροδιάδρομος ηλικίας 50 ετών, τα δύσκολα για τη Vodafone και οι καθυστερήσεις στην ψηφιοποίηση του Δημοσίου.
Kasselakis-SYRIZA
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το σουξέ Κασσελάκη σε επιχειρηματίες, τα calls της Τρ. Πειραιώς και η Viva

Η συνεστίαση που οργάνωσε fund manager με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, οι τριγμοί της αμεσοδημοκρατίας, πληροφορίες για πρόταση εξαγοράς της Intralot, το μήνυμα Ψάλτη στην Κύπρο, υπόνοιες σαμποτάζ στην Cosmote και οι τεράστιες αποκλίσεις στην αποτίμηση της Viva Wallet.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το τέλος της πολιτικής ασυναρτησίας, οι τράπεζες και το crash test του Σκρέκα

Η κορύφωση των εξελίξεων στην αποεπένδυση ΤΧΣ από τις τράπεζες, η αποσύνθεση ΣΥΡΙΖΑ και το αντιμνημονιακό «νερό του Καματερού», η αγωνία Σκρέκα για τα νούμερα της ΕΛΣΤΑΤ και η καμπάνια των γραφειοκρατών της Ε.Ε.
Patelis_Bloomberg
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το σκηνικό αναβάθμισης, ο υβριδικός πόλεμος κατά Αλ. Πατέλη και η «νέα» MIG

Πώς η ευχάριστη έκπληξη για το πλεόνασμα μπορεί να συμπληρώσει το παζλ για επενδυτική βαθμίδα, ο ΣΥΡΙΖΑίος που προσπάθησε να κλονίσει τον Αλέξη Πατέλη, η νέα αναβολή στον διαγωνισμό για την Αποθήκη Φυσικού Αερίου στην Καβάλα και η επιστροφή της MIG στις ρίζες της.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το «όργωμα» Β. Ψάλτη, το σίριαλ της Χαλυβουργικής και η χαμηλή πτήση της Intrakat

Η δίψα για επενδύσεις που διαπίστωσε η διοίκηση της Alpha, οι περιπέτειες της ΕΤΕ με την Χαλυβουρική, το κατόρθρωμα του 10ετούς, η αφύπνιση στο ΧΑ, το νέο χαμηλό της Intrakat και οι ατελείωτες διαπραγματεύσεις στην ΕΕ για την ενέργεια.
Φωτο: Ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η ικανοποίηση της ΤτΕ με την PQH, η Alpha και τα μαθήματα του Νότου στη Γερμανία

Γιατί η PQH απέρριψε τις προσφορές για την Αριάδνη και η στάση της ΤτΕ, οι λόγοι της πτώσης της μετοχής της Alpha και η είσοδος νέων επενδυτών και το «μάθημα» της Ισπανίδας υπουργού Περιβάλλοντος στους ενεργειακά σπάταλους Γερμανούς.