ΓΔ: 1427.04 -0.02% Τζίρος: 29.01 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:27:42 DATA
Φωτο: Shutterstock

Πρόστιμο με προεκτάσεις, ένα γίγα - δάνειο και το φιάσκο με τα εισιτήρια

Το ασυνήθιστο πρόστιμο στη Motor Oil, το δάνειο για την Αττική Οδό, το στοίχημα που κέρδισε ο Αλ. Εξάρχου, πώς συγκρίνονται τα ελληνικά κοιτάσματα με το Zohr της Αιγύπτου και η γκάφα με τα εισιτήρια λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη.

Αίσθηση και πολλές συζητήσεις στην αγορά προκάλεσε το χθεσινό, ασυνήθιστα βαρύ πρόστιμο που επιβλήθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στη Motor Oil και σε ένα φυσικό πρόσωπο (τον Ι.Β.) για παρεμπόδιση ελέγχου. Ήταν τόσο υψηλό μάλιστα το πρόστιμο, που πολλοί λάτρεις των παρασκηνιακών ερμηνειών έσπευσαν να το εγγράψουν στις γενικότερα δύσκολες σχέσεις της κυβέρνησης με τον όμιλο, ως αποτέλεσμα και του «ξαφνικού» φόρου στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων αλλά και άλλων επεισοδίων.

-- Ασχέτως από αυτές τις θεωρίες, που είναι πολύ δύσκολο να θεμελιωθούν, γιατί εδώ δεν πρόκειται για κάποια υπηρεσία υπουργείου αλλά για μια τυπικά ανεξάρτητη αρχή, γεγονός είναι ότι τα δύο πρόστιμα που ανακοινώθηκαν χθες ήταν τα υψηλότερα που έχει επιβάλει ποτέ η Επιτροπή Ανταγωνισμού για το αδίκημα της παρεμπόδισης ελέγχου. Στην εταιρεία επιβλήθηκε πρόστιμο 9,2 εκατ. ευρώ και στον Ι.Β. (τα αρχικά φαίνεται να είναι πολύ... βαριά) άλλα 50.000 ευρώ. Για να έχουμε μια αίσθηση των αναλογιών, σε μια άλλη σχετικά πρόσφατη περίπτωση παρεμπόδισης ελέγχου, από την εταιρεία Alter Ego του Βαγγέλη Μαρινάκη και ένα φυσικό πρόσωπο (τον Ε.Μ.), η Επιτροπή είχε επιβάλει αρκετά βαριά πρόστιμα (200.000 ευρώ στην εταιρεία και 1 εκατ. στο φυσικό πρόσωπο), τα οποία βεβαίως ωχριούν μπροστά σε αυτά που επιβλήθηκαν στη Motor Oil και τον Ι.Β.

-- Εξηγώντας την απόφασή της να επιβάλει τόσο βαριά πρόστιμα, η Επιτροπή αφήνει να εννοηθεί ότι η έρευνά της ήταν πολύ σοβαρή (αυτεπάγγελτη έρευνα για τη διύλιση, τη χονδρική και τη λιανική αγορά βενζίνης και πετρελαίου κίνησης) και, ως αποτέλεσμα της παρεμπόδισης, ο έλεγχος «κατέστη αναποτελεσματικός». Όπως τονίζει, για τον προσδιορισμό των προστίμων «έλαβε υπόψη την ιδιαίτερη σοβαρότητα της εν λόγω συμπεριφοράς, την απαξία και την επίπτωσή της στη διενεργούμενη έρευνα».

-- Η υπόθεση, βέβαια, δεν τελειώνει εδώ, αφού η Motor Oil ανακοίνωσε ότι θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι συνεργάστηκε με τους ελεγκτές, ενώ αφήνει αιχμές για τον προηγούμενο πρόεδρο της Επιτροπής, Ιωάννη Λιανό («η προηγούμενη ηγεσία έχει κάνει λάθος»). Και σημειώνει ότι το πρόβλημα δημιουργήθηκε όταν «προσωπικό  της Επιτροπής απαίτησε να επισκεφθεί και να ελέγξει ιδιωτικό χώρο του διευθύνοντος συμβούλου που δεν συμπεριλαμβάνεται στους χώρους άσκησης των δραστηριοτήτων της Motor Oil και των εταιρειών του ομίλου της (είναι χώρος τρίτης εταιρείας που μισθώνει χώρο στο ίδιο κτίριο με την ΜΟΗ)».


Η Αττική Οδός προκαλεί... πιστωτικό άλμα

Τρέχουν και δεν φτάνουν επιτελικά στελέχη τραπεζών αυτές τις ημέρες, ωστόσο πρόκειται για τρεχάλα δισεκατομμυρίων, χωρίς καμία διάθεση υπερβολής. Το τρέξιμο των τραπεζών γίνεται για την Αττική Οδό και την ολοκλήρωση όλων των συμβάσεων (και της ατελείωτης… χαρτούρας που απαιτείται) για την έγκριση της χρηματοδότησης του μεγάλου deal. Πρόκειται για mega χρηματοδότηση που θα ανέλθει συνολικά στα 2,5 δισ. ευρώ, και το οποίο μοιράζονται ισομερώς οι μεγάλες συστημικές τράπεζες.

-- Το δάνειο για την Αττική Οδό που όπως είναι φυσικό θα δώσει μεγάλη ώθηση στην πιστωτική επέκταση προς επιχειρήσεις, η οποία τον περασμένο Αύγουστο σημείωνε διψήφια αύξηση +11,3% (12μηνη μεταβολή).

-- Με λίγα λόγια ο Οκτώβριος –καλό μήνα με την ευκαιρία-- θα μπει παραπάνω από δυναμικά για το τραπεζικό σύστημα.

-- Όμως, το τρέξιμο δεν σταματά εδώ. Γιατί υπάρχουν και τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, για τα οποία φέτος οι συμβασιοποιήσεις θα είναι σημαντικά αυξημένες από το 2023 και θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο το 2025. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Οικονομικών, πέρυσι συμβασιοποιήθηκαν δάνεια 3,377 δισ., φέτος το ποσό ανεβαίνει στα 3,817 δισ., το 2025 κορυφώνεται στα 4,92 δισ. και το 2026 η διαδικασία ολοκληρώνεται με συμβασιοποιήσεις 4,436 δισ. Όσο για τις εκταμιεύσεις, αυτές θα κορυφωθούν στα 4,968 δισ. το 2026, αλλά θα συνεχιστούν, με μικρότερα ποσά, και τη διετία 2027 - 2028, δηλαδή μετά τη λήξη του Ταμείου Ανάκαμψης.


Το κερδισμένο στοίχημα του Αλ. Εξάρχου

Κέρδη EBITDA 60 εκατ. ευρώ εκτίμησε ο CEO, Αλέξανδρος Εξάρχου ότι θα εμφανίσει ο όμιλος Intrakat στο τέλος της χρήσης, μια επίδοση που φάνταζε άπιαστο όνειρο πριν από λίγα χρόνια. Ο κύκλος εργασιών, με την ενσωμάτωση της Άκτωρ, ξεπέρασε τα 500 εκατ. στο εξάμηνο και οδεύει προς τα 1,1 δισ. στο τέλος της χρήσης. Όμως, η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας κοντά στα 800 εκατ. ευρώ είναι απαιτητική και πλέον οι αναλυτές στα μοντέλα τους αναζητούν μέσα από το τεράστιο ανεκτέλεστο των περίπου 5 δισ. ευρώ εκείνες τις χρονικές περιόδους που θα εισρεύσει ο κύριος όγκος των κεφαλαίων από την ολοκλήρωση των πρώτων ώριμων έργων. Ο κ. Εξάρχου επισήμανε πως η διεύρυνση των δραστηριοτήτων στην πολλά υποσχόμενη αγορά της Ρουμανίας θα πιέσει λίγο τα περιθώρια κέρδους των έργων αλλά ο μέσος όρος θα παραμείνει πάνω από το 10%, ένα ποσοστό που επίσης φαινόταν άπιαστο όνειρο στο όχι πολύ μακρινό παρελθόν.

-- Σε κάθε περίπτωση, από τους αριθμούς επιβεβαιώνεται ότι η Intrakat κερδίζει το στοίχημα της συγχώνευσης με την Άκτωρ, που δεν ήταν και από τα πιο εύκολα. Πολλοί στοιχημάτιζαν για το αντίθετο.

-- Τώρα, η αγορά περιμένει και μεγαλύτερη κερδοφορία. Στο εξάμηνο ο όμιλος εμφάνισε σημαντική μείωση των καθαρών κερδών τα οποία ανήλθαν στα 11,65 εκατ. έναντι 17,72 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2023 που σημαίνει ότι η κερδοφορία παραμένει πολύ αδύναμη για μια εταιρεία με κεφαλαιοποίηση 800 εκατ. ευρώ. Η επιστροφή σε κερδοφορία, πάντως, αποτελεί αναμφίβολα καλό οιωνό για τη συνέχεια. 


Ο θησαυρός των υδρογονανθράκων

Η πρώτη εκτίμηση για το μέγεθος των κοιτασμάτων της χώρας σε υδρογονάνθρακες στα blocks της Κρήτη και του Ιονίου δείχνει ότι μπορεί να κρύβεται κάτω από τις θάλασσες μεγάλος θησαυρός. Σύμφωνα με την επίσημη εκτίμηση της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) τα αποθέματα πιθανόν να ανέρχονται στα 24 τρις κυβικά πόδια (trillion cubic feet) ή 680 bcm (δισ. κυβικά μέτρα) φυσικού αερίου. Αν αναλογιστεί κανείς ότι το υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου Zohr της Αιγύπτου έχει κάπου 850 bcm, τότε καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για ποσότητες που μπορούν θα αλλάξουν το ενεργειακό ισοζύγιο της Ελλάδας. Η διαφορά βέβαια είναι ότι στην περίπτωση της Ελλάδας, οι υδρογονάνθρακες πιθανόν να βρίσκονται σε πολλές θέσεις, κάτι που επιβαρύνει το κόστος εκμετάλλευσης.

-- Σημειώνεται ότι αυτή την στιγμή στη χώρα υπάρχουν οκτώ ενεργές συμβάσεις έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων, στις οποίες συμμετέχουν η ExxonMobil, η Helleniq Energy και η Energean. Η περιοχή του Πρίνου βρίσκεται σε φάση παραγωγής, το Κατάκολο σε φάση ανάπτυξης, ενώ έξι ακόμη περιοχές βρίσκονται σε φάση έρευνας: μία στην χερσαία περιοχή των Ιωαννίνων, τρεις σε θαλάσσιες περιοχές στο Ιόνιο Πέλαγος (Μπλοκ 2, Μπλοκ 10, Μπλοκ Ιονίου), και δύο σε θαλάσσιες περιοχές στην Κρήτη (Δυτικά της Κρήτης, Νοτιοδυτικά της Κρήτης).


Μπάχαλο με τα εισιτήρια στη Θεσσαλονίκη

Το φιάσκο με τα 2 εκατομμύρια εισιτήρια του ΟΣΕΘ, που δεν «ταιριάζουν» στο νέο σύστημα του μετρό Θεσσαλονίκης, γιατί κατά τον σχεδιασμό του δεν λήφθηκε υπόψη ότι θα έπρεπε να λειτουργεί ενιαία με το σύστημα των λεωφορείων, μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν υπάρχει σωτηρία σε αυτή τη χώρα. Κι αφού έχουμε έναν οργανισμό, τον ΟΣΕΘ, αρμόδιο για τα λεωφορεία και -με το καλό να έρθει επιτέλους- για το μετρό της πόλης, γιατί ανακατέψαμε και την Κοινωνία της Πληροφορίας να τρέξει λέει τον διαγωνισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ; Αφού το λέει ο λαός μας, «όπου λαλούν πολλοί κοκόροι, αργεί να ξημερώσει». Γιατί ούτε κι η Ελληνικό Μετρό, όταν τέθηκαν οι προδιαγραφές για το ηλεκτρονικό εισιτήριο του μετρό, έλαβε υπόψη τις προδιαγραφές των εισιτηρίων και καρτών που χτυπάει ο κόσμος στα λεωφορεία;

-- Έτσι, τα συστήματα είναι τώρα σε φάση διασύνδεσης εκ των υστέρων, ενώ είναι στον δρόμο ήδη τα λεωφορεία. Παράλληλα, η τροποποίηση της σύμβασης της ΚτΠ με την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή – Indigital – AMCO για επιπλέον 2,7 εκατ. εισιτήρια που θα ανοίγουν και τις πύλες του μετρό και για 100.000 ηλεκτρονικές κάρτες εξετάζεται εκ νέου στο Ελεγκτικό Συνέδριο την ερχόμενη εβδομάδα.


Η Ζωή στο TikTok

Η εβδομάδα ξεκίνησε για την Πλεύση Ελευθερίας με τα «αποκαλυπτήρια» της επικεφαλής του κόμματος στον θαυμαστό κόσμο του TikTok! Η Ζωή Κωνσταντοπούλου όχι μόνο «παραδόθηκε» στην αναγκαιότητα της παρουσίας της στην γνωστή πλατφόρμα, αλλά ανέβασε και το πρώτο της βίντεο με φόντο τη Βουλή, εξηγώντας ότι περίπου «υποχρεώθηκε» μετά από απαίτηση πολλών χρηστών των social media, υποσχόμενη μέσα από αυτό το διαδικτυακό της ξεκίνημα να δώσει στους πολίτες μία νέα εικόνα για το τι θα πει αντιπολίτευση.

-- Στη διάρκεια της ημέρας ωστόσο ήρθαν και τα πρώτα σύννεφα, όταν έφτασε στο γραφείο της προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας ένας φάκελος με τη σφραγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας και την απάντηση της Κατερίνας Σακελλαροπούλου στο αίτημα της Ζωής Κωνσταντοπούλου να δοθούν στη δημοσιότητα τα απόρρητα τα πρακτικά του συμβουλίου αρχηγών του 2015.

-- Στην απαντητική της επιστολή η κυρία Σακελλαροπούλου εξηγεί ότι «το συμβούλιο πολιτικών αρχηγών συνιστά άτυπο όργανο, του οποίου η συγκρότηση και η λειτουργία δεν ρυθμίζεται από το Σύνταγμα ή τη νομοθεσία» και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για την επίμαχη συνεδρίαση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών της 6ης Ιουλίου του 2015, δεν έχει παρέλθει εύλογο χρονικό διάστημα και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατή η δημοσίευση των σχετικών πρακτικών.


Αποπομπή για traficking

Η αλήθεια είναι πως δεν είναι και το καλύτερο πράγμα στον κόσμο για έναν υπουργό, να ξυπνάει ένα πρωινό και να μαθαίνει από δημοσιεύματα ότι ο διευθυντής του πολιτικού του γραφείου εμπλέκεται σε υπόθεση trafficking 50 γυναικών από την Κολομβία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου έσπευσε να διακόψει αμέσως τη συνεργασία του με τον διευθυντή του, ο οποίος είχε τοποθετηθεί στο πολιτικό του γραφείο από τον Ιούνιο του 2024 και έμεινε μέχρι χθες.

-- «Μετά τα δημοσιεύματα που ήρθαν σε γνώση μου, το γραφείο μου και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παύει άμεσα την συνεργασία με τον κύριο Δημήτρη Καρρά. Δεν θα επιτρέψω για κανένα λόγο να υπάρξουν σκιές , ούτε να υπονομευτεί η αδιάκοπη δουλειά που γίνεται με διαφάνεια, ούτε να αποπροσανατολιστεί η κοινή γνώμη από τη διαρκή μάχη μας για την βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών», έγραψε σε ανάρτησή του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προσπαθώντας να διαχωρίσει πλήρως τη θέση του από τον άλλοτε στενό του συνεργάτη, από τη στιγμή όπου, σε συγκεκριμένο ρεπορτάζ, το όνομά του εμπλέκεται σε δύο από τις τρεις εταιρείες με τις οποίες το κύκλωμα trafficking ξέπλενε τα έσοδά του από την εμπορία γυναικών.

-- Εξελίξεις αναμένονται και σε ότι αφορά την κομματική του ιδιότητα, αφού ο Δημήτρης Καρράς από τον Ιανουάριο του 2020 έως τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν αντιπρόεδρος της ΟΝΝΕΔ Ανατολικής Αττικής και της ΟΝΝΕΔ Βάρης, Βούλας, Βουλιαγμένης και από τον Ιανουάριο του 2022 έως και σήμερα είναι πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και τακτικό μέλος της Δημοτικής τοπικής Οργάνωσης Νέας Δημοκρατίας.


Τράκαραν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα

Την αρχή έκανε η Volkswagen, δημοσιοποιώντας την πρόθεσή της να προχωρήσει σε κλείσιμο εργοστασίων. Ακολούθησε η Stellantis, η οποία εκτιμά ότι θα έχει χαμηλότερα περιθώρια κέρδους για φέτος, με τις ελεύθερες ταμειακές ροές να ακολουθούν την ίδια πορεία. Αποτέλεσμα η μετοχή της να βρεθεί σε ελεύθερη πτώση, η οποία έφθασε έως και το 14% στο Χρηματιστήριο του Μιλάνου, δηλαδή η μεγαλύτερη που είχε από τον Μάρτιο του 2020. Μία από τις αιτίες για την άσχημη εικόνα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι η κακή πορεία των πωλήσεων στην Κίνα, τόσο λόγο της υποχώρησης του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας της, όσο και εξαιτίας της στροφής των Κινέζων καταναλωτών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα εγχώριας κατασκευής, μία στροφή που στηρίζεται και στα πλουσιοπάροχα κίνητρα που φροντίζει να προσφέρει η κυβέρνηση της χώρας.


Χωρίς τέλος τα προβλήματα της Γερμανίας

Έτοιμη να προχωρήσει σε μία ακόμη υποβάθμιση της εκτίμησής της για την ανάπτυξη της Γερμανίας είναι η κυβέρνηση της χώρας, η οποία, πλέον, βλέπει στασιμότητα για το 2024, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα έφτανε στο 0,3%. Αποτέλεσμα, το 2024 να είναι ένα ακόμη χαμένο έτος για την ισχυρότερη οικονομία της ευρωζώνης, η οποία ταλανίζεται από την αδυναμία του βιομηχανικού της τομέα αλλά και από την έλλειψη φθηνής ενέργειας, η οποία έχει «εξαφανιστεί» μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα η στασιμότητα της οικονομίας αποτελεί ένα ακόμη πλήγμα για την, ούτως ή άλλως, εύθραυστη κυβέρνηση συνεργασίας, η οποία χάνει συνεχώς όχι μόνο τη δημοτικότητά της, αλλά και τις εκλογές σε τοπικό επίπεδο.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η Attica Bank, η αγανάκτηση του Ν. Καραμούζη και νέο όνομα για Inrakat

Η κριτική ΣΥΡΙΖΑ και το οργισμένο σχόλιο Καραμούζη, το Υπερταμείο έγινε Growthfund, η αλλαγή ονόματος σε Intrakat και Άκτωρ, ο Ι. Λιανός ξαναχτυπά, η γκρίνια στην Κοτζιά για τον Δούκα και η ώρα του Κασσελάκη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Προοδευτικοί πανηγυρισμοί, παράπονα εργαζομένων και η ανακούφιση των Ολλανδών

Ο πληθωρισμός δηλώσεων για το αποτέλεσμα της κάλπης, οι Ολλανδοί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η συνεδρίαση του ΤΧΣ χωρίς την Εθνική στο «μενού», τα παράπονα των εργαζομένων για τους μισθούς και η αεροπορική σύνδεση με Ινδία.
georgiadis, lianemporio
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η κόντρα Άδωνι - Λιανού, η Alpha και τα επιτόκια και η έξυπνη κίνηση της Cenergy

Πώς το καλάθι του νοικοκυριού διχάζει υπ. Ανάπτυξης και Επ. Ανταγωνισμού, το ομόλογο της Alpha και η ανοδική κίνηση στα επιτόκια, ο νέος εχθρός των αγορών, το νέο εργοστάσιο της Cenergy και το σχέδιο «Ήλιος» σε replay.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η σύγχυση με τα επιτόκια, η περιοδεία Alpha στην Κρήτη, η Intrakat και η Αττική Οδός

To false alarm που προκάλεσαν τα στοιχεία της ΤτΕ για τα επιτόκια των επιχειρηματικών δανείων, οι περιοδείες των τραπεζιτών, οι συζητήσεις της Intrakat για την Αττική Οδό, οι αυξήσεις μισθών στην ΕΚΤ και τα deal της Motor Oil.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το δώρο της φον ντερ Λάιεν, επικοινωνιακά κόλπα στην Κύπρο και το 5G δεν τραβάει

Το «μπόνους» στο χαρτοφυλάκιο Τζιτζικώστα, τα κόλπα επικοινωνίας με τη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου, τα «καρφιά» Ταχιάου για την Αττική Οδό, πώς το ΧΑ απογείωσε την ΚΡΙ ΚΡΙ και η κακοδαιμονία του 5G.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η τήβεννος του Γ. Χρυσικού, ο Χ. Δούκας γαμπρός, η Αττική Οδός και τα NPE

Οι ακαδημαϊκές τιμές στον CEO της Grivalia, τα ντεσού της υποτίμησης του 1998, ο γάμος του Χάρη Δούκα, οι διεργασίες για την Αττική Οδό, το παράπονο της βιομηχανίας φαρμάκων και το πυρηνικό υποβρύχιο με γυναίκες.