ΓΔ: 1455.48 0.03% Τζίρος: 100.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Oikonomia, Economy, Ellada, Greece
Φωτο: Shutterstock

Πέντε + 1 προτάσεις για το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της Ελλάδας

Τις βασικές αλλαγές που απαιτούνται σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα για τη μετάβαση στην εποχή της Ψηφιακής Επανάστασης σκιαγραφεί έκθεση του Ινστιτούτο για την Ελληνική Ανάπτυξη και Ευημερία του Αμερικανικού Κολλεγίου.

Ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο με βασικό σημείο αναφοράς την υιοθέτηση της Ψηφιακής Επανάστασης προτείνει το Ινστιτούτο για την Ελληνική Ανάπτυξη και Ευημερία του Αμερικανικού Κολλεγίου Αθηνών (ACG 150) σε έκθεσή του για την ελληνική οικονομία. Παράλληλα, προτείνει στο Αμερικανικό Κολλέγιο να δημιουργήσει ένα νέο Κέντρο Αριστείας, εστιάζοντας στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, την Τεχνητή Νοημοσύνη και την Πληροφορική.

Η έκθεση του ΙΕΑΕ με θέμα «Η ελληνική οικονομία: Κοιτάζοντας το παρελθόν και χαράσσοντας τον δρόμο προς το μέλλον» παρακολουθεί την πορεία της οικονομίας κατά την τελευταία δεκαετία, με αρχικό σημείο αναφοράς την έκθεση της McKinsey «Ελλάδα, Δέκα Χρόνια Μπροστά. Ορίζοντας το νέο μοντέλο ανάπτυξης και τη νέα στρατηγική της Ελλάδας» και, ακολούθως, την έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη και το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0.

Η έκθεση συντάχθηκε υπό την επιμέλεια του Καθηγητή Μιχάλη Ψαλιδόπουλου, Επικεφαλής Συμβούλου του ΙΕΑΕ. Στη σύνταξή της συμμετείχαν ο εταίρος του Ινστιτούτου Σπύρος Μπράνης και οι επικεφαλής των Κέντρων Αριστείας του Κολλεγίου, Στέλλα Αποστολάκη, Γιώργος Κοκοσαλάκης, Θανάσης Κρυστάλης και Κωνσταντίνος Παπαδιάς.

Το ΙΕΑΕ παρουσιάζει τις δικές του συστάσεις για τη βελτίωση της οικονομίας και ορισμένες προτάσεις για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτές έχουν σχεδιαστεί ώστε να αντιμετωπίζουν τις αλλαγές στις νέες οικονομικές συνθήκες καθώς και τη ζήτηση της αγοράς. Το ΙΕΑΕ συμφωνεί ότι το Νέο Εθνικό Μοντέλο Ανάπτυξης για την Ελλάδα πρέπει να εστιάσει στον απαραίτητο μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας προς μία πλήρη εμπλοκή με την Ψηφιακή Επανάσταση, ενισχύοντας παράλληλα παραδοσιακούς βιομηχανικούς τομείς, ως εξής:

  1. στον τομέα της Ψηφιακής Επανάστασης με τη μορφή νεοφυών επιχειρήσεων, με τη στήριξη ιδιωτικού ή δημόσιου κεφαλαίου και με την ενθάρρυνση ή/και την επίσπευση μέσω κεφαλαίων και συνεργασιών που αντλούν από το εξαιρετικό ακαδημαϊκό/διανοητικό κεφάλαιο της Ελλάδας,
  2. στον τομέα της εκτελεστικής εξουσίας με τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης Ειδικής Επιχειρησιακής Ομάδας ή Ομάδας Οικονομικής Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης, για τον σκοπό της μεταβολής του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί η Ελληνική Δημόσια Διοίκηση,
  3. στον τομέα της Δικαιοσύνης με την ολοκλήρωση και την εφαρμογή ενός ηλεκτρονικού προγράμματος δικαιοσύνης με τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας για ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης
  4. στον τομέα της Κατάρτισης του Ανθρώπινου Δυναμικού σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ψηφιακής Επανάστασης για την εργασία και τις εταιρείες και, τέλος,
  5. στον τομέα της Εκπαίδευσης με σημαντικές μεταρρυθμίσεις των σχολικών προγραμμάτων στα δημοτικά, τα γυμνάσια και τα λύκεια και στη μετα-δευτεροβάθμια εκπαίδευση προκειμένου να αποκτήσουν οι φοιτητές τις απαραίτητες δεξιότητες για την επακόλουθη δραστηριότητά τους στους τομείς της Ψηφιακής Επανάστασης.

Συμπληρωματικά, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να δοθεί έμφαση στην ενδυνάμωση συγκεκριμένων τομέων της ελληνικής οικονομίας που έχουν σπουδαίες προοπτικές ανάπτυξης και διατηρούν συγκριτικά πλεονεκτήματα με δυνατότητα να αναβαθμίσουν τη θέση της Ελλάδας στον διεθνή ανταγωνισμό (Τουρισμός, Ενέργεια, Μεταφορές, Ευρυζωνική Διείσδυση και Μεταποίηση-Επεξεργασία Τροφίμων).

Το ΙΕΕΑ συστήνει στο Αμερικανικό Κολλέγιο να δημιουργήσει ένα νέο Κέντρο Αριστείας εστιάζοντας στον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, την Τεχνητή Νοημοσύνη και την Πληροφορική, καθώς επίσης και να εμπλουτίσει την προσέγγιση του ιδιωτικού τομέα και του προγράμματος σπουδών, αναπτύσσοντας ένα δίκτυο «νεοφυούς επιχειρηματικότητας» σε συνεργασία με τις υπάρχουσες συμπράξεις του με τα Ερευνητικά Κέντρα «Δημόκριτος» και «Αθηνά».

Οι προτάσεις για την Εκπαίδευση

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις της έκθεσης για μια μεταρρύθμιση της Εκπαίδευσης με σημείο αναφοράς την Ψηφιακή Επανάσταση, όπου αναφέρεται, μεταξύ άλλων, και το παράδειγμα του Ισραήλ, με τους συντάκτες της έκθεσης να τονίζουν ότι το Ισραήλ επιτυγχάνει πολύ καλύτερες επιδόσεις από την Ελλάδα στην τριτοβάθμια επένδυση, χωρίς να κινητοποιεί περισσότερους πόρους, αλλά με καλύτερη αξιοποίησή τους.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο ειδικό κεφάλαιο για την Εκπαίδευση,

Το Ινστιτούτο για την Ελληνική Ανάπτυξη και Ευημερία συστήνει σημαντική μεταρρύθμιση των σχολικών προγραμμάτων στην πρωτοβάθμια, τη μέση και την ανώτερη εκπαίδευση προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για την επακόλουθη δραστηριοποίησή τους στους τομείς της Ψηφιακής Επανάστασης.

Η Ελλάδα παρουσιάζει εξαιρετικά έντονες ομοιότητες με το Ισραήλ ως προς το μέσο επίπεδο βασικής εκπαίδευσης, την επίδοση των μαθητών στις διεθνείς κλίμακες κατάταξης και τις βασικές της υποδομές και επενδύει παρόμοιο ποσοστό του ΑΕΠ στις δημόσιες δαπάνες, αν και τα ΑΕΠ των δύο χωρών δεν αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμό.

Φαίνεται να υπάρχει ανεπάρκεια στην ελληνική εκπαίδευση στο μετα-δευτεροβάθμιο επίπεδο. Ενώ τα πανεπιστήμια στο Ισραήλ ωθούν τον φοιτητή να αριστεύσει, στην Ελλάδα δεν συμβαίνει το ίδιο. Παρά το γενικό αίσθημα ότι το Ισραήλ δαπανά πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ του σε υποδομές και τεχνολογία, τα δεδομένα δεν υποστηρίζουν αυτή την εντύπωση. Οι πόροι είναι αναλογικά οι ίδιοι, με μόνη διαφορά τον τρόπο με τον οποίοι οι δύο χώρες τους επενδύουν.

Η ισραηλινή κυβέρνηση επενδύει σημαντικά στη στήριξη των πανεπιστημίων και στη σχετική έρευνα και στους τομείς τεχνολογίας αιχμής. Εν αντιθέσει, η ελληνική κυβέρνηση δαπανά πρωτίστως στην πολύ μεγάλη δημόσια διοίκηση και στη γραφειοκρατία, αυτή είναι η πραγματική διαφορά (ΟΟΣΑ: GPS για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα και το Ισραήλ, 2022).

Οι φορείς χάραξης πολιτικής μαζί με τους παρόχους εκπαίδευσης θα πρέπει να εργαστούν για να βελτιώσουν το βασικό επίπεδο δεξιοτήτων στα επιστημονικά πεδία της Ψηφιακής Επανάστασης, δηλαδή, στην τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά. Θα πρέπει επίσης να αποδώσουν ιδιαίτερη προσοχή στη δημιουργικότητα, καθώς και στην κριτική σκέψη και στα συστήματα σκέψης. Καθώς το σύνολο της εργασίας θα αλλάξει δραματικά, είναι σημαντική η μεγιστοποίηση της εφευρετικότητας, της ανθεκτικότητας και της ευελιξίας.

Για τους λόγους αυτούς, είναι αναγκαίο να επεκταθεί η διδασκαλία του προγραμματισμού και να αποδοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη διδασκαλία των μαθηματικών με εφαρμογές στην επιστήμη των υπολογιστών. Στο μέλλον, οι γλώσσες προγραμματισμού μάλλον θα καθιερωθούν στη βασική εκπαίδευση, και ο αναλφαβητισμός θα μπορούσε επίσης να λάβει τη διάσταση του προγραμματισμού· οπωσδήποτε θα υπάρξουν ορισμένες εξαιρέσεις, αλλά πολλά επαγγέλματα θα απαιτούν γνώση ορισμένων γλωσσών προγραμματισμού.

Επίσης χρειάζεται μία έγκαιρη εξοικείωση των μαθητών με την επιχειρηματικότητα, τόσο μέσω εντατικών μαθημάτων αναφορικά με διάφορες όψεις της επιχειρηματικής διοίκησης, αλλά και μέσω της συμμετοχής τους σε προγράμματα σχετικά με την παιδική, την εφηβική και τη νεανική επιχειρηματικότητα.

Συνιστούμε την εξοικείωση με τη ρομποτική ήδη από το δημοτικό σχολείο (υπάρχουν αρκετά κατάλληλα προγράμματα έτοιμα για χρήση σε αυτό το πρώιμο στάδιο). Μάλιστα, η Ελλάδα έχει καταλάβει τη 2η, 3η και 4η θέση στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής (2015, 2016, 2017, 2018 και 2019), παρουσιάζοντας τις καλύτερες επιδόσεις στο Ποδόσφαιρο, στην Ανοικτή και την Κανονική κατηγορία. Επίσης, στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διεξήχθη το 2019
στην Ουγγαρία, οι ομάδες από την Ελλάδα συνέλεξαν τα περισσότερα μετάλλια –από κοινού με τη Ρωσία– μεταξύ 423 ομάδων από 73 χώρες.

Συνιστούμε την αποθάρρυνση των μαθητών από την επιλογή σπουδών που δεν έχουν μέλλον στην αγορά εργασίας στη διάρκεια του μαθήματος επαγγελματικού προσανατολισμού και την ανάδειξη της σημασίας των επαγγελμάτων που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες, την έρευνα και την καινοτομία.

Συστήνουμε την αύξηση του αριθμού φοιτητών που γίνονται δεκτοί και την ίδρυση περισσότερων σχολών και τμημάτων πληροφορικής και νέων τεχνολογιών σε όλα τα πανεπιστήμια και τα πολυτεχνεία. Προτείνουμε την παροχή γνώσεων με εξειδικευμένα μετα-δευτεροβάθμια μαθήματα και ολοκληρωμένα προγράμματα σε όλες τις πανεπιστημιακές και πολυτεχνικές σχολές σχετικά με τις επιστήμες, τις πολυτεχνικές και τις τεχνολογικές επιστήμες για την επιχειρηματικότητα των νέων, τους τρόπους ίδρυσης, χρηματοδότησης και λειτουργίας μιας επιτυχημένης νεοφυούς επιχείρησης.

Προτείνονται επίσης προσπάθειες της ειδικής ομάδας για οικονομική ανάπτυξη και μεταρρυθμίσεις στη χώρα για την προσέλκυση ερευνητικών κέντρων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, και χωρίς τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων μέχρι τη νέα αναθεώρηση του Συντάγματος.

Επίσης, η ειδική ομάδα θα πρέπει να εστιάζει στην ίδρυση κέντρων καινοτομίας ξένων πανεπιστημίων και επιχειρήσεων, τόσο ιδιωτικών όσο και δημόσιων στην Ελλάδα. Η συνεισφορά της Ειδικής Ομάδας με την τεχνογνωσία, τη «διπλωματία» και τις διασυνδέσεις της, θα αποδειχθεί καθοριστικής σημασίας.

Είναι αναγκαίο να ιδρυθούν ή να αναβαθμιστούν κέντρα επιχειρηματικότητας στα ακαδημαϊκά ιδρύματα, τα οποία θα λειτουργούν ως εκκολαπτήρια για νεοφυείς επιχειρήσεις. Σε αυτό τον τομέα, τα δημόσια πανεπιστήμια πάσχουν από αρκετούς ανασταλτικούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της θεσμικής απειρίας ως προς τη δημιουργία χώρου για τα ιδιωτικά ιδρύματα και για συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα. Ένα επιτυχημένο, καινοτόμο μοντέλο για μία τέτοια  επιχειρηματικότητα με βάση το πανεπιστήμιο αποτελεί το Κέντρο για Επιχειρηματικές Σπουδές της Μεταπτυχιακής Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, το οποίο βοηθά τους φοιτητές να διαμορφώσουν και να δοκιμάσουν νέες ιδέες για την εμπορευματοποίηση νέων προϊόντων (βιομηχανικής ιδιοκτησίας), φιλοξενεί διαλέξεις από ενδεχόμενους επενδυτές και παράγοντες της αγοράς, ενώ διοργανώνει επίσης εκδηλώσεις που προορίζονται να συνδέουν τους φοιτητές με την ελεύθερη αγορά.

Άλλες πρωτοβουλίες στο μετα-δευτεροβάθμιο επίπεδο θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν διαγωνισμούς μεταξύ νεοφυών επιχειρήσεων, την οργάνωση φοιτητικών επισκέψεων σε νεοφυείς επιχειρήσεις και την καθιέρωση προγραμμάτων για επιχειρηματίες οι οποίοι θα ενσωματώνονται ως επισκέπτες καθηγητές στα διδακτικά προγράμματα των πανεπιστημίων. Οι μεγάλες επιχειρήσεις μπορούν επίσης να συνεισφέρουν στη διασύνδεση με τα πανεπιστήμια δημιουργώντας θέσεις πρακτικής άσκησης και κατάρτισης και κύκλους άσκησης στους χώρους τους, καθώς και να χρηματοδοτούν καινοτόμες φοιτητικές πρωτοβουλίες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόγραμμα κατάρτισης ψηφιακών δεξιοτήτων για 150.000 εργαζόμενους

Στόχος του προγράμματος είναι οι εργαζόμενοι να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των σύγχρονων τάσεων στους χώρους εργασίας, και να αναβαθμίσουν τις προοπτικές τους συμβάλλοντας στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής οικονομίας.
ependyseis, epixeiriseis, kerdi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι ανθεκτικές και τολμηρές επιχειρήσεις - Το υπόδειγμα των Growth Awards

Όπως επισήμανε ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Eurobank Γεώργιος Ζανιάς οι επιχειρήσεις που βραβεύτηκαν ξεχώρισαν επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα, υπερβαίνοντας δυσκολίες και διαμορφώνοντας, τελικά, συνθήκες για βιώσιμη ανάπτυξη.
Kostas Skrekas
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκρέκας: Οι έλεγχοι στην αγορά ξεπέρασαν τις 40.000 από την αρχή του 2023

Ο υπουργός έκανε αναφορά στο «Καλάθι του νοικοκυριού», λέγοντας ότι συνολικά βοήθησε την κοινωνία, υποστηρίζοντας ότι ο πληθωρισμός μέσα στο «καλάθι του νοικοκυριού» ήταν χαμηλότερος από τον γενικότερο πληθωρισμό.