ΓΔ: 1454.54 -0.03% Τζίρος: 2.05 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:37:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
OLP, Perama, naupigoepiskeuastiki - zwni

«Βυθίζεται» η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας ύστερα από 12 χρόνια αναμονής

Βήματα πίσω για το ταλαιπωρημένο έργο. Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012 και έχει συναντήσει πλείστα εμπόδια και αντιδράσεις. Αγνοείται από το 2021 η τύχη της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Η αντίστροφη μέτρηση φαίνεται πως έχει ξεκινήσει για την τύχη του... αιώνιου διαγωνισμού για την υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας με το Πέραμα. Τα νέα για το έργο, που αρχικά σχεδιάστηκε τη δεκαετία του ’90 κι εν συνεχεία επανασχεδιάστηκε το 2012, είναι μάλλον δυσοίωνα. Παρότι το 2021 άρχισαν να κινούνται κάποια γρανάζια, δημιουργώντας μια πρόσκαιρη αίσθηση επανεκκίνησης, ο διαγωνισμός που μετρά ήδη 12 χρόνια επί της ουσίας παραπαίει.

Η πρόσφατη ακύρωση της σύμβασης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον νομικό σύμβουλο για τη διενέργεια του διαγωνισμού και την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Ειδικά, από τη στιγμή που η πολιτική ηγεσία έχει διαμηνύσει ότι η χρηματοδοτική στενότητα καθιστά επιτακτική την προτεραιοποίηση των έργων υποδομών. Σε συνδυασμό, δε, με την ανάγκη συγκέντρωσης δυνάμεων στην ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας, διαμορφώνεται ένα ασφυκτικό πλαίσιο.

Το ήδη ταλαιπωρημένο έργο παραμένει παγωμένο και χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αν και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει υποβληθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος από τον Μάρτιο του 2021. Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε μεν τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, όμως εκκρεμούν ακόμη τόσο η γνωμοδότηση του περιφερειακού συμβουλίου της Αττικής, όσο και η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από την αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΝ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην απόφαση για τη λύση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών νομικού συμβούλου, που υπογράφει ο υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας, αναγνωρίζεται ξεκάθαρα πως «δεν υπάρχει πρόοδος στις διαδικασίες του διαγωνισμού» με την εξέλιξη του οποίου είναι συνδεδεμένες οι υπηρεσίες του νομικού συμβούλου.

Ως αποτέλεσμα, ο ανάδοχος που υπέγραψε την εν λόγω σύμβαση το μακρινό 2014, ζήτησε σχεδόν δέκα χρόνια μετά την άμεση αποδέσμευση της εγγυητικής του κατόπιν λύσης της σύμβασης χωρίς δική του ευθύνη. Αίτημα που έγινε δεκτό από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου.

Μια 12ετής ιστορία αναβολών και αντιδράσεων

Μέσα στα χρόνια που το ενδεχόμενο της υποθαλάσσιας οδικής σύζευξης της Σαλαμίνας με το πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής έχει έρθει στο προσκήνιο, όλοι συνηγορούν ότι πρόκειται για ένα σημαντικό έργο για τη Δυτική Αττική. Ένα μεγάλο έργο υποδομής, προϋπολογισμού 400 - 450 εκατ. ευρώ, που εφόσον υλοποιηθεί θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά το Πέραμα, ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης, θα ανοίξει νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τη Σαλαμίνα, κάνοντας πιο εύκολες και οικονομικές τις μετακινήσεις.

Παρόλα αυτά, τα εμπόδια όλα αυτά τα χρόνια ήταν πολλά. Πηγή των περισσότερων ήταν η έλλειψη μελετητικής και διαγωνιστικής ωριμότητας, που τροφοδότησε πολλές αντιδράσεις. Στο επίκεντρο των τοπικών αντιδράσεων βρέθηκε τόσο το σημείο στο οποίο η σήραγγα θα «εκβάλλει» στο Πέραμα, αλλά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Έντονες αντιρρήσεις έχει εκφράσει ο δήμος Σαλαμίνας, ζητώντας να μην προχωρήσει το έργο προτού ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός του νησιού και η κατασκευή βασικών έργων υποδομής.

Βεβαίως, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις από τα πορθμεία που εκτελούν σήμερα τα δρομολόγια από και προς το νησί, που είναι αντιμέτωπα με την απειλή του παροπλισμού. Η γραμμή «Παλούκια – Πέραμα» είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες πορθμειακές γραμμές με συνεχή δρομολόγια. Διακινούνται άνω των 250.000 επιβατών, 72.000 ιδιωτικών οχημάτων, 40.000 δικύκλων και 3.000 φορτηγών μηνιαίως, με σημαντική επαύξηση τους καλοκαιρινούς μήνες.

Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα ο πρώτος διαγωνισμός στη χώρα που προκηρύχθηκε με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου να έχει εξελιχθεί σε παράδειγμα προς αποφυγή. Σε αυτή τη μέθοδο, το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης συνδιαμορφώνεται και οριστικοποιείται από τους συμμετέχοντες και τις αρμόδιες υπηρεσίες κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού.

Εν προκειμένω, ενδιαφέρον για το έργο εκδήλωσαν το 2016 -μετά από έξι παρατάσεις- οι: ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ, VINCI Concessions - VINCI Highways -ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Στο δεύτερο στάδιο κάθε συμμετέχων κατέθεσε την πρότασή του για τη χάραξη της υποθαλάσσιας ζεύξης και η αρμόδια επιτροπή κατέληξε σε πρόταση σύνθεσης των τριών λύσεων.

Τα τμήματα του έργου

Το έργο, που είναι ιδιαίτερα περίπλοκο τεχνικά, διακρίνεται σε τρία τμήματα.  Πρώτον, το οδικό τμήμα σύνδεσης του Α/Κ Περάματος με τη Λεωφόρο Σχιστού, ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος, μήκους περίπου 4,5  χλμ. με 1,7 χλμ. σήραγγα. Η όδευσή του ξεκινάει από την υπάρχουσα Λεωφόρο Σχιστού – Σκαραμαγκά, με την οποία συνδέεται με ανισόπεδο κόμβο και οδεύει εντός της περιοχής του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά και μέχρι την περιοχή του Περάματος.

Το δεύτερο τμήμα είναι η υποθαλάσσια ζεύξη με οδική σήραγγα, μήκους 1 χλμ. από Πέραμα μέχρι το νησί του Αγίου Γεωργίου κι εν συνεχεία, ακολουθεί το οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη της Σαλαμίνας για την καθοδήγηση της εξερχόμενης, από την υποθαλάσσια σήραγγα, κυκλοφορίας. Η διάρκεια τα κατασκευής έχει εκτιμηθεί σε 5 χρόνια, ενώ εν συνεχεία ο παραχωρησιούχος θα εισπράττει διόδια.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διόδια μέσα στην Αθήνα: Τα δύο σχέδια για το κυκλοφοριακό πρόβλημα

Δύο πρότυπα σχέδια για μεγάλα οδικά έργα, με στόχο να περιοριστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα, κρατά στα συρτάρια το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Προβληματίζει η ανάγκη για διόδια μέσα στην πόλη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μπλόκο του ΣτΕ στο Flyover και τα σενάρια για την τύχη του έργου

Επείγουσα συνεδρίαση του ΣτΕ στις 16 Απριλίου για να ληφθεί η τελική απόφαση. Οι ελλείψεις μελετών και ο κίνδυνος επιβάρυνσης του Δημοσίου με υψηλές αποζημιώσεις στους αναδόχους για τις καθυστερήσεις.
oikodomi, kataskeues
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα θα γίνουν για τους χρήστες τα έργα που προχωρούν με ΣΔΙΤ

Νέο μοντέλο για συμπράξεις δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, καθώς οι πληρωμές διαθεσιμότητας έχουν εξαντλήσει το δημοσιονομικό περιθώριο ως το 2029. Τέσσερα κτηριακά ΣΔΙΤ που ξεπερνούν τα 650 εκατ. ευρώ υπογράφονται μέσα στο 2024.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πράσινο» στα νέα διόδια της Εγνατίας, ανοίγει ο δρόμος για τη σύμβαση

Πέφτουν αύριο οι υπογραφές για την Εγνατία Οδό, αφού δρομολογήθηκε η αύξηση της χρέωσης των διοδίων στα 4 λεπτά το χιλιόμετρο. Η καταβολή του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ αναμένεται στο τέλος του 2024.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτοξεύεται ως τα 4,5 δισ. ευρώ το κόστος των μεγάλων έργων στη Θεσσαλία

Στα 3,3 δισ. ευρώ ανεβάζει το κόστος αντιπλημμυρικής θωράκισης η ολλανδική HVA. Πρόταση 2 δισ. από την περιφέρεια Θεσσαλίας. Άλυτος γρίφος η χρηματοδότηση. Τρέχουν έργα 1,35 δισ. ευρώ για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγαλύτερο logistics hub της Ν.Α. Ευρώπης και ο... χορός παρατάσεων

Το Θριάσιο ΙΙ περιμένει έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέσα στο καλοκαίρι για να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η περιπέτεια ενός μεγάλου έργου που άρχισε να συζητείται από τη δεκαετία του... 1970.