ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Pixabay

«Μαύρες τρύπες» στον ΕΦΚΑ οδηγούν σε αυξημένο έλλειμμα

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Συντάξεις χηρείας και αναδρομικά, επιστροφές εισφορών σε επαγγελματίες, υστέρηση εισπράξεων από τη ρύθμιση των 120 δόσεων βυθίζουν πιο βαθιά σε έλλειμμα τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.

Νέες «μαύρες τρύπες» εμφανίζονται συνεχώς στον ΕΦΚΑ, με ορατό το ενδεχόμενο το έλλειμμα των 48 εκατ. ευρώ, που εντοπίστηκε τον περασμένο Αύγουστο, να είναι πολύ μεγαλύτερο έως το τέλος του έτους.

Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Εργασίας, σχολίαζε χθες, στο περιθώριο της συνάντησης που διεξήχθη στο ξενοδοχείο Κάραβελ για την αντιμετώπιση της φτώχειας, ότι ο ΕΦΚΑ βρίσκεται σε «κακά χάλια».

Ειδικότερα, μόνο το τελευταίο δίμηνο οι συντάξεις χηρείας, οι αυξήσεις που έπρεπε να δοθούν στους περίπου 66.000 δικαιούχους και τα αναδρομικά τους, επιβάρυναν τον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ με πάνω από 70 εκατ. ευρώ ετήσια δαπάνη.

Άλλα 150 εκατ ευρώ ήταν η επιβάρυνση λόγω της επιστροφής εισφορών, προς τους ελεύθερους επαγγελματίες. Τα ποσά αυτά δεν είχαν προϋπολογιστεί και έπρεπε να εκταμιευθούν.

Παράλληλα, η πορεία εσόδων του Ταμείου είναι χειρότερη του αναμενόμενου. Η ρύθμιση των 120 δόσεων, στους πρώτους τέσσερις μήνες διάρκειάς της απέδωσε περίπου 200 εκατ. ευρώ, αισθητά μικρότερο ποσό από το αναμενόμενο.

Μένει να φανεί τους επόμενους μήνες εάν θα τονώσει τα έσοδα, καθώς τώρα ξεκινά η καταβολή των μηνιαίων δόσεων για τους οφειλέτες που υπάχθηκαν στη ρύθμιση.

Επιπλέον, τα έσοδα από ελεύθερους επαγγελματίες και από αυτοαπασχολούμενους κινούνται σε «ρηχά νερά» εξαιτίας του γεγονότος ότι το 80% αυτών, καταβάλλουν τη χαμηλότερη δυνατή εισφορά, λόγω χαμηλού φορολογητέου εισοδήματος.

Άρα το αποτύπωμα των εσόδων συνολικά είναι χειρότερο του αναμενόμενου. Αποτέλεσμα είναι να προκύπτει έλλειμμα στον ΕΦΚΑ, ενώ αν προκύψουν και νέα αναδρομικά από τα λάθη που εντοπίστηκαν στα εκκαθαριστικά, τότε αυτό θα διευρυνθεί και άλλο.

Τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει το υπερ – ταμείο κύριας ασφάλισης δεν είναι μόνο τωρινά και δεν εστιάζονται μόνο στο οικονομικό σκέλος. Υπάρχουν συσσωρευμένα λειτουργικά και οικονομικά προβλήματα, που δεν έχουν αντιμετωπιστεί από την έναρξη λειτουργίας του Φορέα, δηλαδή από το 2017.

Τα Ταμεία που ενσωματώθηκαν στον ΕΦΚΑ ακόμα δεν μπορούν να συνεργαστούν αρμονικά. Τρία χρόνια λειτουργίας και οι ενιαίοι κανόνες παροχών και ασφάλισης δεν υπάρχουν. Τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν καλύπτουν όλο το φορέα, με συνέπεια να μην μπορούν πχ οι εργαζόμενοι της διεύθυνσης του ΟΑΕΕ, να επικοινωνήσουν απευθείας με εκείνους του πρώην ΙΚΑ, για ένα διοικητικό θέμα (πχ έκδοση σύνταξης).

«Νάρκη» στον προϋπολογισμό

Η δυσμενής εξέλιξη των οικονομικών στοιχείων του ΕΦΚΑ αποτελεί «νάρκη» στον κρατικό προϋπολογισμό, στο βαθμό που η τάση αυτή συνεχιστεί και στο μέλλον.

Σημειώνεται ότι, το 2018, ο κρατικός προϋπολογισμός εμφάνισε τεράστιο πλεόνασμα σε μεγάλο βαθμό επειδή είχε υπεραπόδοση ο προϋπολογισμός της κοινωνικής ασφάλισης. Ενώ είχε εκτιμηθεί αρχικά ότι το ασφαλιστικό σύστημα θα είχε πλεόνασμα ίσο με 1,2% του ΑΕΠ (2,2 δισ. ευρώ), τελικά το πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 1,8% του ΑΕΠ, δηλαδή σε ποσό 3,3 δισ. ευρώ.

Αυτή η εντυπωσιακή επίδοση ήταν αποτέλεσμα κυρίως των αλλαγών στο συνταξιοδοτικό σύστημα, που μείωσαν τη δαπάνη για συντάξεις κατά 0,7% του ΑΕΠ, το 2018.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θρίλερ με τις εκκρεμείς συντάξεις: 100 άτομα πρέπει να εκδώσουν 48.000

Ομάδα κρούσης αποτελούμενη από 100 συνταξιούχους του ΕΦΚΑ καλείται να «ξεβαλτώσει» την απονομή συντάξεων με ταχύτητες που ξεπερνούν κάθε προηγούμενο και γεννούν αμφιβολίες για την επιτυχία της προσπάθειας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Έμφραγμα» στην εξυπηρέτηση από το γηρασμένο προσωπικό του ΕΦΚΑ

Πάνω από 40 ετών είναι το 80% των υπαλλήλων του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ δεν υπάρχει ούτε ένας κάτω των 30. Τεράστιες δυσκολίες στην εξυπηρέτηση πελατών και στην αφομοίωση των νέων τεχνολογιών.