ΓΔ: 1449.78 1.02% Τζίρος: 41.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:54:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ependyseis, epixeiriseis, kerdi
Φώτο: Shutterstock

Το 2022 αναμένουν να γυρίσουν σε κερδοφορία οι ελληνικές επιχειρήσεις

Παρά την απαισιοδοξία τους για τις προοπτικές να ανακάμψουν το 2021 στα προ covid επίπεδα, το 67% των ελληνικών επιχειρήσεων σχεδιάζει να αυξήσει τις επενδύσεις την επόμενη χρονιά.

Παρά το γεγονός ότι το 2019 οι ελληνικές επιχειρήσεις ήταν μεταξύ των πιο αισιόδοξων στην Ευρώπη σχετικά με τη μελλοντική τους ανάπτυξη το 2020, η πανδημία του κορονοϊού, κάνει τις εκτιμήσεις των επιχειρήσεων να είναι αρκετά πιο απαισιόδοξες καθώς το 43% πιστεύει πως θα γυρίσουν στα προ covid επίπεδα το 2022 και 2023.

Σύμφωνα με έρευνα της HSBC Navigator, το ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων που είναι περισσότερο αισιόδοξες για τις προοπτικές ανάπτυξής τους σε σχέση με το προηγούμενο έτος έπεσε στο 28% το 2020, από το 65% που ήταν το 2019. Μια πτώση σημαντικά πιο έντονη από αυτή που σημειώθηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Πώς έχουν αλλάξει οι προοπτικές των επιχειρήσεων τον τελευταίο χρόνο

prooptikes, HSBC

Όπως αναφέρεται στην έρευνα, μόνο το 9% των ελληνικών επιχειρήσεων είναι πλέον πιο κερδοφόρες σε σύγκριση με τα προ- COVID επίπεδα και το 34% αναμένει να επιστρέψει στην προ- πανδημίας κερδοφορία μέχρι το τέλος του 2021.

Πάντως, το 32% και το 11% των επιχειρήσεων θεωρούν ότι θα χρειαστούν μέχρι το τέλος του 2022 και του 2023 αντίστοιχα, προκειμένου να κερδίσουν το χαμένο έδαφος από την κρίση της πανδημίας. Μάλιστα, το 8% βλέπει κάτι τέτοιο να πραγματοποιείται από το 2024 και έπειτα.

Όπως γίνεται και σε παγκόσμιο επίπεδο, η επιδημία δεν φαίνεται να οδηγεί τις επιχειρήσεις να εγκαταλείπουν τις επενδύσεις για την ανάπτυξή τους. Το 63% των ελληνικών επιχειρήσεων πρόκειται να αυξήσουν τις επενδύσεις τους τον επόμενο χρόνο. Λιγότερες από μία στις πέντε θα μειώσουν τις επενδύσεις τους. Οι ελληνικές επιχειρήσεις προγραμματίζουν να εστιάσουν τις επενδύσεις τους στο μάρκετινγκ, τις ταμειακές ροές και τη διαχείριση των κεφαλαίων τους και στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών τους.

Θετικές παραμένουν οι προοπτικές του διεθνούς εμπορίου

Ενώ το 81% των ελληνικών επιχειρήσεων θεωρούν ότι το διασυνοριακό εμπόριο έχει γίνει πιο δύσκολο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, η προσήλωσή τους στην εξεύρεση διεθνών ευκαιριών δεν έχει περιοριστεί. Το 71% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δήλωσαν θετικές ως προς τις προοπτικές τους για το διεθνές εμπόριο κατά την επόμενη διετία. Το ποσοστό, όμως, αυτό έχει μειωθεί κατά 10% σε σχέση με το 2019, ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις.

Οι προοπτικές των επιχειρήσεων για το διεθνές εμπόριο

emporio, prooptikes, HSBC

Οι ελληνικές διεθνείς επιχειρήσεις έχουν αυξήσει την αναλογία του διεθνούς τους εμπορίου, με μία στις τρεις να δραστηριοποιείται στο εξωτερικό σε ποσοστό που υπερβαίνει το 50%, ποσοστό αντίστοιχο με τον παγκόσμιο μέσο όρο.

Η Ευρώπη είναι ο πιο σημαντικός εμπορικός εταίρος για την Ελλάδα, με το 84% των ελληνικών επιχειρήσεων να δραστηριοποιούνται σε Ευρωπαϊκές αγορές, ενώ ακολουθεί η Βόρεια Αμερική (28%). Κατά τα επόμενα 3-5 χρόνια, η Ευρώπη αναμένεται να παραμείνει η πιο σημαντική γεωγραφική περιφέρεια για την Ελλάδα εμπορικά.
Αλλάζοντας τις εφοδιαστικές αλυσίδες

Κατά το περασμένο έτος, περισσότερες από 9 στις 10 επιχειρήσεις είχαν προβληματισμούς για την εφοδιαστική τους αλυσίδα, οι οποίοι σχετίζονται κυρίως με τα αυξανόμενα κόστη (49%), τους οικονομικούς πόρους/ χρόνο που απαιτήθηκε για τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας (31%) και τη μεγάλη απόσταση που έχουν οι προμηθευτές από τους πελάτες τους (31%). Οι βασικές προτεραιότητες των ελληνικών εταιρειών ως προς την εφοδιαστική τους αλυσίδα κατά το 2021 είναι η αύξηση της χρήσης της τεχνολογίας  (72% στην Ελλάδα έναντι 48% παγκοσμίως) καθώς και η αυστηροποίηση των συμβάσεων/προδιαγραφών με τους προμηθευτές τους (53% έναντι 38%).

Η ενίσχυση της βιωσιμότητας φέρνει ευκαιρίες

Το 94% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα θεωρούν ότι πολλαπλές ευκαιρίες απορρέουν από την ενίσχυση των περιβαλλοντικών και ηθικών τους προτύπων. Ως πιο σημαντικές τέτοιες ευκαιρίες αναφέρθηκαν: η βελτίωση της φήμης της εταιρείας (39%), η ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων (37%), η προσέλκυση επενδύσεων (33%) και η βελτίωση της ευεξίας των εργαζομένων (33%).

Το 75% των ελληνικών εταιρειών αναμένουν ότι οι πωλήσεις τους θα αυξηθούν το επόμενο έτος λόγω της εστίασης στη βιωσιμότητα, με την πλειοψηφία (51%) να αναμένει ότι η αύξηση αυτή θα είναι μέτρια - έως 5%.

Αν και κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο, η πλειονότητα των ελληνικών εταιρειών έχει σχέδια ή έχει ήδη θέσει στόχους για διάφορες πτυχές των ζητημάτων Περιβαλλοντικής Κοινωνικής και Εταιρικής Διακυβέρνησης (ΠΚΕ). Το 76% των ελληνικών εταιρειών (από 69% το 2019) καταμετρούν τις επιδόσεις τους ως προς την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, το 81% (από 59% το 2019)  αξιολογούν την κοινωνική τους βιωσιμότητα και το 59% (62% το 2019) παρακολουθούν τις επιδόσεις τους σε τομείς της εταιρικής διακυβέρνησης.

Ο Peter Yeates, CEO της HSBC στην Ελλάδα Greece τόνισε: «Η αισιοδοξία των ελληνικών επιχειρήσεων έχει περιοριστεί σημαντικά εξαιτίας της κρίσης του κορονοΐου, αλλά ορισμένα από τα ευρήματα της έρευνας είναι ενθαρρυντικά για την ανάκαμψη μετά την πανδημία.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να είναι πρόθυμες να επενδύσουν στην ανάπτυξή τους, είναι θετικές ως προς τις προοπτικές του διεθνούς τους εμπορίου και προσπαθούν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες στο εξωτερικό.Είναι επίσης, ελπιδοφόρο ότι συνειδητοποιούν ότι η μελλοντική τους ανάπτυξη εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προσήλωσή τους στη βιωσιμότητα.

Εάν οι κυβερνήσεις, οι ρυθμιστικές αρχές, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και οι εταιρείες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίσουν την πανδημία ως αφορμή για αφύπνιση, τότε μπορούμε να αναμένουμε μια πιο βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας μετά το τέλος αυτής της πρωτοφανούς κρίσης».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ν. Παπαθανάσης: 280 εκατ. ευρώ για 4 νέες δράσεις ενίσχυσης επιχειρήσεων

«Η σημερινή ανακοίνωση αποτελεί ακόμα μια έμπρακτη απόδειξη της προτεραιότητας που προσδίδει η Κυβέρνηση στη στήριξη και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, με έμφαση στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις» ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Β. Κορκίδης: Κανένας εφησυχασμός στο πεδίο του εξαγωγικού ανταγωνισμού

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ υπογράμμισε πως δεν αρκούν να συνεχίζονται οι «δοκιμασμένες πρακτικές» αλλά υπάρχει η αναγκαιότητα να καλλιεργηθεί μια νέα κουλτούρα που θα δώσει δυναμική στα εξαγώγιμα προϊόντα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με σημαντικά προβλήματα βρίσκεται αντιμέτωπη η βιομηχανία της Ηπείρου

Οι επιχειρηματίες της Ηπείρου συναντήθηκαν με την ηγεσία του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος τονίζοντας πως τα σημαντικά προβλήματα που υπάρχουν για τη βιομηχανία πρέπει να λυθούν άμεσα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παραμένει χαμηλά παρά την βελτίωση η ανταγωνιστικότητα της χώρας

Στην 49η θέση βρίσκεται η Ελλάδα στον παγκόσμιο δείκτη ανταγωνιστικότητας, παρά το γεγονός ότι το 2022 υποχώρησε σημαντικά στην οικονομική αποδοτικότητα και επιχειρηματική αναποτελεσματικότητα.