ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Ευκαιρίες σε Έλληνες εφοπλιστές από την κρίση στον Περσικό

Αυξημένες εξαγωγές πετρελαίου από τις ΗΠΑ και «τσιμπημένα» ναύλα για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια δημιουργούν νέες ευκαιρίες για τους Έλληνες εφοπλιστές, σε περιβάλλον αυξημένης έντασης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.

Έτοιμοι να επωφεληθούν από την αναταραχή που επικρατεί στην Μέση Ανατολή είναι οι Έλληνες εφοπλιστές, μετά το πρόσφατο «χτύπημα» των ΗΠΑ στο Ιράκ και την έκρυθμη κατάσταση που τείνει να διαμορφωθεί, αρχής γενομένης από τους φόβους για ανταπόδοση από την πλευρά του Ιράν, μετά τον θάνατο του αντιστράτηγου Κασέμ Σουλεϊμανί. Ήδη, με δεδομένες και τις κυρώσεις των ΗΠΑ προς το Ιράν, τη Βενεζουέλα, αλλά και την Κίνα (για συναλλαγές με το Ιράν), έχουν παροπλίσει πάνω από 40 δεξαμενόπλοια τύπου VLCC, δηλαδή της μεγαλύτερης σε μέγεθος κλάσης. Τα εν λόγω πλοία εξακολουθούν να είναι αγκυροβολημένα και να χρησιμοποιούνται ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης πετρελαίου.  

Παράλληλα, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, φορείς της αγοράς αναμένουν περαιτέρω περιορισμό των φορτίων από την Μέση Ανατολή προς την Ασία, με τις ΗΠΑ να αναμένεται να καλύψουν το κενό, που δημιουργείται. Σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, τουλάχιστον οκτώ άδεια δεξαμενόπλοια, ένας ασυνήθιστα υψηλός αριθμός, έπλεαν στον Ατλαντικό, από την Ευρώπη και την Μεσόγειο Θάλασσα και με κατεύθυνση των κόλπο των ΗΠΑ, προκειμένου να επωφεληθούν των υψηλών ναύλων που επικρατούν. Τα εν λόγω πλοία έχουν συνολική μεταφορική ικανότητα 5,6 εκατ. βαρελιών πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αμερικανικής EIA (Energy Information Agency), κατά την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 27 Δεκεμβρίου, οι ΗΠΑ εξήγαγαν 4,46 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου, σε ημερήσια βάση, καθώς οι παραγωγοί συνέχισαν να παράγουν περισσότερο πετρέλαιο απ' όσο έχουν ανάγκη τα αμερικανικά διυλιστήρια.

Ανεβαίνουν τα ναύλα

Ενδεικτικό της ζήτησης που υπάρχει και των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί, υπέρ των πλοιοκτητών, είναι το πρόσφατο προσύμφωνο ανάμεσα στην Clearlake Shipping, θυγατρική του ομίλου εμπορίας πρώτων υλών Gunvor Group, για την ναύλωση του πλοίου Chrysanthemum αντί ποσού 120.000 δολαρίων ημερησίως. Αν και τελικά, η συμφωνία δεν ολοκληρώθηκε, το εν λόγω ποσό θα έθετε νέο ιστορικό υψηλό στη διαδρομή από τον κόλπο των ΗΠΑ προς την Καραϊβική (όπου και προοριζόταν να εξαχθεί το συγκεκριμένο φορτίο). Αντίστοιχα, τον προηγούμενο μήνα, η νορβηγική Equinor και η Unipec, θυγατρική του μεγαλύτερου ομίλου διυλιστηρίων της Κίνας, της Sinopec, συμφώνησαν για την ναύλωση δύο πλοίων από τις ΗΠΑ, αντί ναύλου 60.700 δολαρίων/μέρα.

Οι φόβοι για σημαντική αύξηση των τιμών του πετρελαίου και περαιτέρω περιορισμό των φορτίων από τον Περσικό Κόλπο, αναμένεται να πυροδοτήσουν δεκάδες νέες ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων σε υψηλές τιμές, καθώς όλο και περισσότεροι εισαγωγείς πετρελαίου, ιδίως από χώρες της Ασίας, όπως η Ιαπωνία και η Κίνα, θα θελήσουν να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα φορτία, προτού το κόστος εκτοξευτεί ακόμα περισσότερο. Ως εκ τούτου, οι επόμενες ημέρες κι εβδομάδες αναμένονται εξαιρετικά ενδιαφέρουσες... 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Russia, Rossia, Sanctions, Kiroseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπλόκο από την ΕΕ στα τάνκερ που σπάνε το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Θα αποκλείονται πλήρως από τα ευρωπαϊκά λιμάνια όσα τάνκερ μεταφορτώνουν ρωσικά πετρέλαιο από άλλα πλοία για να σπάσουν το εμπάργκο στην Ευρώπη ή για να το διακινήσουν σε τρίτες χώρες σε τιμή άνω των 60 δολ.. το βαρέλι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Απ. Βακάκης, η Jumbo και η εκτόξευση στα κόστη μεταφοράς container

Έντονη ανησυχία ακόμη και για αθέμιτες πρακτικές στις θαλάσσιες μεταφορές εκφράζει ο επικεφαλής της Jumbo, καθώς τα κόστη αυξάνονται ακόμη και κατά 800%. Διεθνής προβληματισμός, δυσμενείς προβλέψεις των αναλυτών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόταση για νέο φόρο - σοκ στη ναυτιλία από τον κολοσσό της Maersk

Βαρύ περιβαλλοντικό φόρο στα καύσιμα προτείνει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές «παίζουν άμυνα» στις προτάσεις της Κομισιόν για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα δικαιωμάτων Co2.