ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

Επικίνδυνο νομικό «βραχυκύκλωμα» στο ενεργειακό δίκτυο Πελοποννήσου

Νέα πολύμηνη καθυστέρηση στο έργο του Δυτικού Διαδρόμου μετά την απόφαση του Πρωτοδικείου Καλαβρύτων. Ο ΑΔΜΗΕ θα ακήσει κάθε νομικό δικαίωμα προκειμένου να ξεμπλοκάρει το έργο ύψους 110 εκατ. ευρώ.

Σε καθεστώς ενεργειακής ανασφάλειας παραμένει η Πελοπόννησος μετά την απόφαση του Πρωτοδικείου Καλαβρύτων υπέρ της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν πέντε μοναχές της Ιεράς Μονής Αγίων Θεοδώρων τον περασμένο Νοέμβριο. Πηγές του ΑΔΜΗΕ σημειώνουν ότι αναλαμβάνοντας την ευθύνη που του αναλογεί για την ενεργειακή αναβάθμιση της Πελοποννήσου ως ο Εθνικός Διαχειριστής Μεταφοράς, ο ΑΔΜΗΕ ασκεί και θα συνεχίσει να ασκεί κάθε νομικό δικαίωμα που έχει στη διάθεσή του προκειμένου να ξεμπλοκάρει το έργο ύψους 110 εκατ. ευρώ που έχει εδώ και μήνες ολοκληρωθεί σε βαθμό 98%. Θυμίζεται ότι ο Διαχειριστής έχει λάβει όλες τις νόμιμες άδειες για τη σύννομη υλοποίηση και ολοκλήρωση του επίμαχου έργου, η περιβαλλοντική αδειοδότηση του οποίου έχει και αμετακλήτως κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Όπως έγραφε νωρίτερα το Business Daily, την παύση των εργασιών για την διέλευση των πυλώνων δύο πυλώνων της γραμμής Υπερυψηλής Τάση (400 kV) αποφάσισε σήμερα το δικαστήριο μετά τα ασφαλιστικά μέτρα που είχε καταθέσει η μοναστική κοινότητα των Αγίων Θεοδώρων Αροανίας κατά του ΑΔΜΗΕ. Δίνεται προθεσμία 60 ημερών για την άσκηση τακτικής αγωγής.

Tα ασφαλιστικά μέτρα συζητήθηκαν μετά από πολύμηνη καθυστέρηση εξαιτίας των περιορισμών στη λειτουργία των δικαστηρίων εν μέσω της πανδημίας covid-19. Για τους δύο μήνες που μεσολάβησαν από την κατάθεση των ασφαλιστικών μέτρων ίσχυε η προσωρινή διαταγή αναστολής των εργασιών κατασκευής.

Η απόφαση του Πρωτοδικείου Καλαβρύτων που εξεδόθη αναφέρει: 

Απαγορεύει προσωρινά στις καθ’ ων την εγκατάσταση, στα πλαίσια υλοποίησης του έργου «ΚΥΤ Πάτρας – ΚΥΤ Μεγαλόπολης», των με αριθμούς 146 και 147 πυλώνων στήριξης της εναέριας γραμμής μεταφοράς ενέργειας, στον περιβάλλοντα χώρο της Ι. Μ. Αγίων Θεοδώρων Αροανίας, κατά τρόπο που να προκαλεί αισθητική βλάβη στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον της που τελούν σε αδιάσπαστη ενότητα, τους οποίους προτίθενται να τοποθετήσουν στις θέσεις «Σέρφουλα», σε απόσταση 500 μ. βορειοδυτικά από το κτίριο του μοναστηριού και «Άγιος Κωνσταντίνος», σε απόσταση 370 μ. δυτικά από το Παλαιομονάστηρο.

Απειλεί σε βάρος εκάστης των καθ’ ων χρηματική ποινή ύψους δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, διαιρετά και ισομερώς υπέρ κάθε αιτούσας, για κάθε ημέρα παράβασης της παρούσας. Τάσσει προθεσμία εξήντα (60) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας για την άσκηση τακτικής αγωγής.

Ευάλωτο το ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου

Πηγές του ΑΔΜΗΕ σημειώνουν ότι το πρόσφατο συμβάν στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου είναι μία ακόμη υπενθύμιση των σοβαρών κινδύνων που διατρέχει το σύστημα ηλεκτροδότησης της Νότιας Ελλάδας. Η σύνδεση της Πελοποννήσου με το υπόλοιπο Σύστημα πραγματοποιείται σήμερα μόνο με μια γραμμή 150 kV. Αν είχε ολοκληρωθεί το έργο που σταματούν πέντε μοναχές, η Πελοπόννησος θα συνδεόταν με ένα επιπλέον κύκλωμα 400 kV με την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα. Το συμβάν της 7ης Φεβρουαρίου δεν θα είχε καμία απολύτως επίπτωση στους καταναλωτές της Πελοποννήσου εάν το έργο του Δυτικού Διαδρόμου είχε ολοκληρωθεί.

Επιπλέον, στις περιόδους αιχμής όπου η τοπική ζήτηση κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, είναι αναγκαίο να υπάρχει τοπική παραγωγή καθότι η κατάρρευση των τάσεων οδηγεί σε διακοπή τροφοδοσίας της Πελοποννήσου (τοπικό black out). Από την άλλη πλευρά, όταν υπάρχει υψηλή παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο (π.χ. λόγω ΑΠΕ), αυτή δεν μπορεί να μεταφερθεί προς τα κέντρα κατανάλωσης της υπόλοιπης χώρας και αναγκαστικά υπάρχει περιορισμός της διαθέσιμης παραγωγής. Τα προβλήματα αυτά αντιμετωπίζονται μόνο με την επέκταση του Συστήματος 400kV προς την Πελοπόννησο. Η ανάγκη της επέκτασης αυτής είναι ακόμη πιο επιτακτική εν όψει της διασύνδεσης της Κρήτης με το νότιο άκρο της Πελοποννήσου το επόμενο διάστημα, αφού η τροφοδοσία του νησιού θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα κυκλώματα 150 kV της Πελοποννήσου.

Το έργο παραμένει «κολλημένο» εδώ και μήνες ενώ στα μέσα Δεκεμβρίου ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της προσωρινής διαταγής παύσης των εργασιών στον Δυτικό Διάδρομο Πελοποννήσου, τονίζοντας ότι η καθυστέρηση του έργου θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της Πελοποννήσου.

Αυτό που προκαλεί προβληματισμό, σύμφωνα με τις πηγές του ΑΔΜΗΕ, είναι γιατί οι μοναχές δεν λειτουργούν μέσα στο θεσμικό πλαίσιο που προβλέπεται από τη νομοθεσία, όπως κάνουν οι φορείς της Πολιτείας και των πολιτών που διαφωνούν με τον σχεδιασμό ενός έργου υποδομής. Οι διαφωνίες αυτές εκφράζονται με προσφυγές στο στάδιο της αδειοδότησης ενός έργου, οι οποίες στη συνέχεια εξετάζονται από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Όχι αφού το έργο έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 98% -όπως συμβαίνει με τον Δυτικό Διάδρομο.

Οι εν λόγω μοναχές αποφάσισαν να κινηθούν εκτός πλαισίου, ποντάροντας στη στρατηγική του αιφνιδιασμού. Στις 25 Νοεμβρίου, τα συνεργεία του αναδόχου του ΑΔΜΗΕ ξεκίνησαν τις εργασίες στην περιοχή και οι μοναχές έδωσαν το «παρών» και αυτή τη φορά, τοποθετώντας τα οχήματά τους μπροστά στα μηχανήματα εκσκαφής, σε μια προσπάθεια να εμποδίσουν την ολοκλήρωση του έργου. Το αποτέλεσμα ήταν ο ανάδοχος να καταθέσει μήνυση την ίδια ημέρα κατά των μοναχών, οι οποίες τελικά υποχώρησαν, μάλλον προκειμένου να αποφύγουν το Αυτόφωρο.

Πολλοί εκτιμούν ότι οι συγκεκριμένες μοναχές επιλέγουν να δημιουργήσουν κρίση στην ολοκλήρωση του έργου, προσβλέποντας σε κάποια πολιτική παρέμβαση για την ακύρωση της επένδυσης. Αυτό θα συμπαρέσυρε πολλές και σημαντικές επενδύσεις ΑΠΕ στην περιοχή, προκαλώντας σειρά από προβλήματα:

  1. Η Μεγαλόπολη δεν μπορεί να λειτουργήσει στην μέγιστη ισχύ των 800 MW.
  2.  Διαιωνίζονται τα προβλήματα που έχουν εμφανιστεί στην εφαρμογή του Target Model και σχετίζονται με τον κορεσμό της Πελοποννήσου.
  3. Η Πελοπόννησος παραμένει «κορεσμένη» για επενδύσεις πράσινης ενέργειας και τα έργα ΑΠΕ που έχουν ήδη πάρει προσφορές σύνδεσης με τον όρο ηλέκτρισης της γραμμής αυτής δεν θα μπορούν να συνδεθούν και να λειτουργήσουν.
  4. Για το διάστημα που παραμένει «παγωμένο» το έργο (από τον Σεπτέμβριο 2019) ο Διαχειριστής δεν λαμβάνει έσοδα, καθώς για να γίνει αυτό θα πρέπει η νέα γραμμή να τεθεί σε λειτουργία. Για τον ίδιο λόγο, το Δημόσιο πλήττεται διπλά, αφού δεν εισπράττει ούτε φορολογικά έσοδα για την ίδια επένδυση και αυτές που το συνοδεύουν.

«Το πρόβλημα δεν είναι του ΑΔΜΗΕ, είναι ολόκληρης της χώρας. Γιατί μεγάλα έργα υποδομών, με σημαντικά οφέλη για την κοινωνία και το περιβάλλον, κινδυνεύουν να σταματήσουν ανά πάσα στιγμή. Ακόμη και όταν έχουν ολοκληρώσει όλα τα στάδια της αδειοδότησης τους, συμπεριλαμβανομένης της ΑΕΠΟ που αποτελεί τη βασική άδεια για μεγάλα έργα υποδομής στη χώρα. Τέτοιου είδους φαινόμενα έχουν ολέθριες οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνέπειες συνολικά για τη χώρα», καταλήγουν οι πηγές του ΑΔΜΗΕ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-ADMHE-kalodio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΔΜΗΕ: Τα οφέλη της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ

Η ηλεκτρική διασύνδεση θα άρει την ενεργειακή απομόνωση του τελευταίου μη διασυνδεδεμένου κράτους της ΕΕ συμβάλλοντας στην επίτευξη των υψηλών στόχων που έχει θέσει  η Ένωση για διείσδυση ΑΠΕ μέχρι το 2040.
businessdaily-ADMHE-Margaris
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΑΔΜΗΕ: Το κόστος δικτύων αμελητέο σε σχέση με το κόστος προμήθειας ενέργειας

Ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ αναφέρθηκε στο παράδειγμα ενός λογαριασμού ρεύματος 206 ευρώ, εκ των οποίων το κόστος των δικτύων του ΑΔΜΗΕ που πληρώνει ο καταναλωτής είναι 6 ευρώ.