ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Πλοία made in China για τους Έλληνες εφοπλιστές

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν εξασφαλίσει παραγγελίες αξίας 2,3 δισ. δολ. από Έλληνες πλοιοκτήτες, αλλά τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας έχουν τεχνολογική υπεροχή και διατηρούν την πρώτη θέση στις παραγγελίες.

Κερδίζουν έδαφος τα κινεζικά ναυπηγεία στο βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών, χάρη και στις χορηγήσεις μεγάλων δανείων από τις κινεζικές τράπεζες, αλλά το προβάδισμα διατηρούν σταθερά τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, λόγω της τεχνολογικής τους υπεροχής.

Ειδικότερα, συμβόλαια ναυπήγησης 56 πλοίων αξίας 2,3 δισ. δολαρίων «τρέχουν» αυτήν την περίοδο τα Κινεζικά ναυπηγεία για λογαριασμό Ελλήνων πλοιοκτητών, δείγμα της στρατηγικής σχέσης που έχει αναπτυχθεί μεταξύ των δύο πλευρών. Μάλιστα, όπως σημειώνουν φορείς της αγοράς, το τελευταίο διάστημα, χάρις σε μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική των κινεζικών ναυπηγείων, με εκπτώσεις της τάξεως του 10-15%, έχουν αυξηθεί οι νέες παραγγελίες από πλευράς ελληνικών συμφερόντων.

Σχεδόν το 50% του ελληνικού «βιβλίου παραγγελιών» προς την Κίνα αφορά φορτηγά πλοία, τομέας όπου οι Κινέζοι έχουν αναπτύξει σημαντική εξειδίκευση. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της VesselsValue, εξειδικευμένης εταιρείας εκτιμήσεων τιμών πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει 33 φορτηγά πλοία, αξίας 1,04 δις δολαρίων. Όταν παραδοθούν τα εν λόγω πλοία, θα προσθέσουν 3.283.700 τόνους dwt μεταφορικής ικανότητας στον ελληνόκτητο στόλο.

Σημαντική όμως κρίνεται και η δραστηριότητα στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές αναμένουν αυτήν την περίοδο την παράδοση 13 νέων πλοίων, αξίας 712 εκατ. δολαρίων και μεταφορικής ικανότητας 80.250 κοντέινερ. Αντίστοιχα, στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, εντοπίζονται 10 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 1.320.900 τόνων dwt και αξίας 535 εκατ. δολαρίων.

Οι Παραγγελίες Νεότευκτων Πλοίων των Ελλήνων Εφοπλιστών στα Κινεζικά Ναυπηγεία

Τύπος Πλοίου

Αριθμός

Μεταφορική Ικανότητα

Αξία

Φορτηγό Πλοίο

33

3.283.700 τόνοι dwt

1,04 δις δολάρια

Πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

13

80.250 κοντέινερ

712 εκατ. δολάρια

Δεξαμενόπλοιο

10

1.320.900 τόνοι dwt

535 εκατ. δολάρια

Σύνολο

56

 

2,29 δις δολάρια

Πηγή: VesselsValue

Παρόλα αυτά, το περιθώριο ανάπτυξης των διμερών σχέσεων, τουλάχιστον στον συγκεκριμένο τομέα είναι τεράστιο κι αυτό διότι τα Κινεζικά ναυπηγεία εξακολουθούν να καταλαμβάνουν μερίδιο αγοράς μόλις 29%, μεταξύ των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, η Νότια Κορέα παραμένει και μάλιστα με διαφορά, η πλέον σημαντική χώρα κατασκευής πλοίων ελληνικών συμφερόντων, καθώς αυτήν την περίοδο ναυπηγούνται 118 πλοία, ή το 60% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών, που ανέρχεται σε 196 πλοία. Αντίστοιχα, στην Ιαπωνία, η οποία κατείχε τα πρωτεία μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ναυπηγούνται σήμερα μόλις 21 νέα πλοία για λογαριασμό ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, ή μόλις 11% του συνόλου.

Ελληνικό «Βιβλίο Παραγγελιών»: Το μερίδιο αγοράς των ναυπηγείων ανά χώρα προέλευσης

Χώρα Ναυπήγησης

Αριθμός Πλοίων

Μερίδιο Αγοράς

Κίνα

56

29%

Ν. Κορέα

118

60%

Ιαπωνία

21

11%

Άλλες χώρες

1

1%

Σύνολο

196

100%

Πηγή: VesselsValue

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία των πλοίων που έχουν παραγγείλει οι Έλληνες πλοιοκτήτες σε ναυπηγεία εκτός Κίνας. Για παράδειγμα, η Νότια Κορέα είναι η προτιμητέα επιλογή για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς στα εν λόγω ναυπηγεία έχουν υποβληθεί όλες οι υφιστάμενες παραγγελίες, με 55 πλοία, συνολικής αξίας 10,3 δισ. δολαρίων. Αντίστοιχα, οι Νοτιοκορεάτες ναυπηγούν και 58 δεξαμενόπλοια ελληνικών συμφερόντων, αξίας 3,4 δις δολαρίων και μεταφορικής ικανότητας 7,86 εκατ. τόνων dwt.

Επιπλέον, για λογαριασμό ελληνικών εταιρειών, ναυπηγούνται και πέντε πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) και αξίας 305 εκατ. δολαρίων. Το τεχνολογικό προβάδισμα των κορεατικών ναυπηγείων είναι ο βασικός λόγος της προτίμησης που δείχνουν προς αυτά οι Έλληνες πλοιοκτήτες, παρότι τα τελευταία χρόνια σημαντικά βήματα προόδου έχουν πραγματοποιήσει και τα κινεζικά ναυπηγεία. Αντίστοιχα, τα Ιαπωνικά ναυπηγεία έχουν γίνει αποδέκτες 10 παραγγελίων φορτηγών πλοίων αξίας 760 εκατ. δολαρίων και 11 δεξαμενόπλοιων, αξίας 328 εκατ. δολαρίων, ήτοι περίπου 1 δις δολαρίων.

Με δεδομένο ότι η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία βρίσκεται σε «αναβρασμό» τους τελευταίους μήνες, είναι σαφές ότι τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στις μελλοντικές εξελίξεις. Υπενθυμίζεται ότι τόσο στην Κίνα, όσο και στη Ν. Κορέα, έχουν δρομολογηθεί συγχωνεύσεις μεταξύ των μεγαλύτερων ναυπηγικών μονάδων (ενδεικτικά αναφέρουμε την προτεινόμενη συγχώνευση ανάμεσα στην Hyundai Heavy Industries και την Samsung Heavy Industries), προκειμένου να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας και να διασωθούν θέσεις απασχόλησης.

Αιτία της κρίσης είναι η σημαντική πτώση των παραγγελιών νέων πλοίων παγκοσμίως, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες (και όχι μόνο οι ελληνικές) έχουν περιορίσει σημαντικά την δέσμευση κεφαλαίων για νέες ναυπηγήσεις. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται σε μια σειρά παραγόντων, αρχής γενομένης από την υπερπροσφορά τονάζ στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων, ενώ σημαντικό ρόλο έχει διαδραματίσει και η αβεβαιότητα που έχουν δημιουργηθεί από την υποχρεωτική στροφή του κλάδου σε νέες τεχνολογίες και καύσιμα, προκειμένου να συμμορφωθεί με τις απαιτούμενες νόρμες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλοιο, κοντεινερ
ΔΙΕΘΝΗ

Η εκρηκτική πορεία των ναύλων θέτει σε κίνδυνο την παγκόσμια ανάπτυξη

Το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη είναι 20 φορές ακριβότερο απ' ότι τον Μάιο του 2020, ενώ οι τιμές για μεταφορά μεταξύ Σαγκάης και Λ. Άντζελες έχει εξαπλασιαστεί.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειώθηκαν τα υπερκέρδη εφοπλιστών από την αποθήκευση πετρελαίου

Τα ναύλα των τάνκερ υποχώρησαν αρκετά στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, παραμένουν όμως έως και 90% πάνω από τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων, ενώ θα αργήσει η εξομάλυνση της αγοράς πετρελαίου.