ΓΔ: 1381.48 0.03% Τζίρος: 34.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:15:31 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Όμιλος Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Η αξιοποίηση του «μαξιλαριού», ο... πλανητάρχης Πλακιωτάκης και ο Γ. Κοντόπουλος

Οι ελιγμοί της κυβέρνησης για τη στήριξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών, το σχέδιο... ευρωπαϊκής κυριαρχίας του υπουργού Ναυτιλίας με τα καράβια LNG των Ελλήνων εφοπλιστών, η προσέλκυση επενδυτών και εταιρειών στο ΧΑ και το «ξύπνημα» της Intralot.

Την αξιοποίηση μέρους από το «μαξιλάρι ρευστότητας» εξετάζει η κυβέρνηση προκειμένου να διευρύνει  και ενισχύσει τα μέτρα ανακούφισης των πολιτών και της οικονομίας από τη λαίλαπα των αυξήσεων των τιμών στην ενέργεια και παντού. Υπάρχουν πολλές σχετικές εισηγήσεις προς τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και είναι αρκετά πιθανό η κυβέρνηση να προκρίνει τελικά τη διάθεση μέρους του μαξιλαριού, το οποίο ξεπερνά τα 30 δισ. ευρώ, για την αντιμετώπιση των ασύμμετρων πιέσεων που δέχεται η οικονομία. Η λογική είναι απλή: τι νόημα έχει να διατηρείς ένα τόσο υψηλό κεφαλαιακό απόθεμα αν δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις μέρος του στην αντιμετώπιση μιας ακραίας κατάστασης; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για δύσκολο θέμα που θα προκαλέσει και συζητήσεις και αντιδράσεις ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται να δούμε και τη στάση των αγορών και των οίκων αξιολόγησης, που αντιμετώπιζαν το μαξιλάρι ρευστότητας ως μια σημαντική δικλείδα ασφαλείας. Το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να δουλέψει πολύ οργανωμένα και να πραγματοποιήσει το απαραίτητο… μασάζ προκειμένου να απαλύνει τις όποιες αντιδράσεις.

-- Πάντως η αξιοποίηση του μαξιλαριού θα ενισχύσει την επιχειρηματολογία πολλών οικονομολόγων που υπογραμμίζουν ότι, αν η κυβέρνηση δεν δώσει την απαιτούμενη προσοχή στα περιορισμένα περιθώρια του δημοσιονομικού χώρου, τότε μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο, για άλλη μια φορά, η δημοσιονομική θέση της χώρας.

-- Με αέρα… πλανητάρχη εμφανίστηκε χθες στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης. Επανέλαβε πολλές φορές το στρατηγικό πλεονεκτήματα της χώρας στις διαπραγματεύσεις που συντελούνται αυτή τη στιγμή σε επίπεδο Ευρώπης -μην ρωτάτε τι διαπραγματεύσεις είναι αυτές, αυτά αφορούν τους πολύ μυημένους. Από πού αντλεί τις υπερδυνάμεις του ο κ. Πλακιωτάκης; Από τη ναυτιλία και τους πλοιοκτήτες που ελέγχουν, λέει, το 21% του ευρωπαϊκού στόλου LNG. Η ρωσο - ουκρανική κρίση και η ενεργειακή κρίση «μας δίνει ένα σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα στις διαπραγματεύσεις που έχουμε ανοιχτές σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, συζητάμε πλέον για ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια, προφανώς και η Ελλάδα μέσω των Ελλήνων πλοιοκτητών θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο. Αντιλαμβάνεστε ότι μια τέτοια πρωτοβουλία προφανώς και θα ευνοήσει τη χώρα μας σε πολλά επίπεδα. Μην ξεχνάμε ότι η ναυτιλία είναι ένα πολύ σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα για την πατρίδα μας και προφανώς και μέσω της συγκυρίας που όλοι βιώνουμε θα παίξουμε ως Ελλάδα και ως ελληνική, αλλά και ευρωπαϊκή πλοιοκτησία, πρωταγωνιστικό ρόλο», τόνισε.

-- Μα τι σημασία έχουν όλα αυτά; Τι σημασία έχει για τους πολίτες αν το αέριο, η τιμή του οποίου έχει αυξηθεί 17φορές, αν θα το μεταφέρει ελληνικό ή γερμανικό πλοίο ρώτησε εύλογα ο δημοσιογράφος (Νότης Παπαδόπουλος). «Όχι, όχι», απάντησε ο υπουργός, «παίζει πολύ μεγάλο ρόλο, σας είπα ότι οι διαπραγματεύσεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε επίπεδο ΕΕ γίνονται σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα άρα στην πολιτική διαπραγμάτευση που έχουμε σε επίπεδο Ευρώπης το να ελέγχεις το 20% και 25% των LNG σε επίπεδο παγκόσμιας ναυτιλίας έχει τη σημασία του. Αυτό που εννοώ είναι ότι οι διαπραγματεύσεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για διάφορα θέματα είναι κατανοητό ότι πέρα από τις συνήθεις διαπραγματεύσεις που γίνονται υπάρχουν και οι πολιτικές διαπραγματεύσεις. Σ' αυτήν λοιπόν την πολιτική διαπραγμάτευση για διάφορα θέματα που αυτή τη στιγμή έχει ανοιχτά η πατρίδα μας, το να ελέγχεις αυτόν τον στόλο σε LNG έχει την πολύ μεγάλη σημασία του».

-- Δεν είναι εύκολο να υποθέσουμε τι φαντάζεται ότι μπορεί να κάνει ο κ. Πλακιωτάκης με τα καράβια που ανήκουν σε Έλληνες και πως θα διαπραγματευτεί με τα καράβια των άλλων, με τους Ευρωπαίους. Καλό είναι πάντως πριν τη διαπραγμάτευση να θυμίσει κάποιος στον κ. Πλακιωτάκη να έχει μαζί του και σημαίες Λιβερίας, Νήσων Μάρσαλ, Μάλτας κ.α. καθώς η συντριπτική πλειοψηφία του στόλου που ανήκει στους Έλληνες εφοπλιστές επιλέγουν σημαίες άλλων κρατών για φορολογικούς και άλλους οικονομικούς λόγους.

-- Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά, πάντως, είναι ότι ο κ. Πλακιωτάκης αδικείται. Θα μπορούσε να διαπρέψει το 2015, δίπλα στον Γιάνη Βαρουφάκη και τον Αλέξη Τσίπρα, επιβάλλοντας με τη δύναμη… του στόλου μια πολιτική διαπραγμάτευση για τα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδος και να θριαμβεύσουμε. Θα είχαμε διαγράψει μνημόνια, χρέη, θα είχαμε εισπράξει πολεμικές αποζημιώσεις κλπ. Κρίμα.

-- Με ενδιαφέρον αναμένονται τα αποτελέσματα της ΔΕΗ σήμερα για τη χρήση του 2021, ώστε να διαπιστωθούν οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στον ισολογισμό της και να εντοπιστούν τα περιβόητα υπερκέρδη. Δεδομένου ότι τα αποτελέσματα αφορούν το 2021, όσοι περιμένουν υπερκέρδη μάλλον θα απογοητευτούν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2022 η εταιρία δεν έχει αποκομίσει κάποια μη συνηθισμένα κέρδη λόγω της συγκυρίας. Τώρα το ύψος αυτών και πως -και αν...- θα αποτυπωθούν στα μεγέθη του 2022 θα το δούμε αργότερα. Πληροφορίες της στήλης αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα έχει αναπτυχθεί μια ψυχρότητα μεταξύ κυβέρνησης και διοίκησης της εταιρίας. Ο λόγος; Φαίνεται ότι κάποιοι θεωρούν ότι τα στοιχεία που παρείχε η ΔΕΗ στην κυβέρνηση σχετικά με το ύψος και το εύρος των επιπτώσεων από τις αυξήσεις στις τιμές ρεύματος σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά δεν αποτύπωναν την πραγματικότητα. Ή πιο σωστά αποτύπωναν τη μισή πραγματικότητα.

-- Εκδήλωση γνωριμίας πραγματοποιήθηκε χθες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, στην οποία στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου και παράγοντες της αγοράς είχαν την πρώτη τους επαφή με τον νέο διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών, Γιάννο Κοντόπουλο. Στην τοποθέτησή του, ο κ. Κοντόπουλος στάθηκε σε τρία σημεία, εκ των οποίων η στήλη κρατά το τρίτο, το οποίο αφορά στη διεύρυνση του κύκλου εργασιών μέσω προσέλκυσης νέων εταιρειών και νέων επενδυτών. Είναι κάτι που η αγορά συζητά εδώ και πολλά χρόνια και μένει να δούμε αν από τα λόγια θα περάσουμε στις πράξεις.

-- Δεν ήταν μόνο το +11,32% που «ξύπνησε» την μετοχή της Intralot μετά από μια πολύμηνη περίοδο φθοράς, αλλά και οι υψηλές συναλλαγές, για τα μέτρα της μετοχής: άλλαξαν χέρια χθες 440.454 μετοχές, περισσότερες από όσες είχαν αλλάξει χέρια αθροιστικά το προηγούμενο επταήμερο. Μένει να δούμε αν την αισιοδοξία την επιβεβαιώσουν τα αποτελέσματα του 2021 (που οι πληροφορίες λένε ότι θα είναι πολύ καλά) τα οποία θα ανακοινωθούν την ερχόμενη Παρασκευή. Με μεγάλο ενδιαφέρον βέβαια αναμένεται και η τηλεδιάσκεψη για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων την ερχόμενη Δευτέρα, όπου η διοίκηση της εταιρείας αναμένεται να δώσει στίγμα για το που είμαστε και ποια είναι οι πρόοδος για τα άλλα project, με σημαντικότερο αυτό της εισαγωγής της θυγατρικής στις ΗΠΑ στον NASDAQ.

-- Σημειώνεται ότι, πριν λίγες ημέρες, έγινε γνωστό ότι η Novibet, στοιχηματική εταιρεία, συμφερόντων Ροδόλφου Οντόνι, ετοιμάζεται να εισαχθεί στον NASDAQ μέσω συγχώνευσης με αποτίμηση ύψους 700 εκατ. δολαρίων.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το φάντασμα των υποκλοπών, το μπούλινγκ Κικίλια, η Intralot και ο Σ. Κόκκαλης

Νέες απειλές στην κυβέρνηση από την επαναφορά των υποκλοπών στο προσκήνιο, πώς ο Β. Κικίλιας έκανε μπούλινγκ στον Μπ. Παπαδημητρίου, τα σφάλματα του Σ. Κόκκαλη με Intralot και γιατί ανησυχούν Ήρων και Φυσικό Αέριο.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τα υπερκέρδη στα καύσιμα, τα επιτόκια καταθέσεων και τα υψηλά 7μήνου στο ΧΑ

Τα υπερκέρδη 2,1 δισ. από HelleniQ Energy και Motor Oil, οι δύο τράπεζες που αύξησαν τα επιτόκια καταθέσεων, η αναρρίχηση των δεικτών του ΧΑ σε υψηλά 7μήνου, οι εισροές στην ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, οι απογοητευμένοι της Intralot και ο καλλωπισμός τιμών του ομίλου Viohalco.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Πού το πάνε τα Χρηματιστήρια, ο ανέμελος Γ. Μπρατάκος, η Intrakat και η Αττική Οδός

Η ερώτηση του 1 εκατομμυρίου για τις αγορές, η υψοφοβία στο ΧΑ, οι ανέμελες ημέρες του Γ. Μπρατάκου, τι είδαν οι οίκοι στη Eurobank, τι είπε ο Αλ. Εξάρχου για συμμετοχή της Intrakat σε κοινοπραξία για την Αττική Οδό, τα πονταρίσματα των 20 δισ. και τα οικονομικά των εισηγμένων.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η αναμονή για τη FED, οι insiders στην Intracom, η Παγκρήτια και οι συστημικές

Οι αισιόδοξες εκτιμήσεις του ΔΝΤ για το διεθνές τραπεζικό σύστημα και την Ελλάδα, η γενναία δημόσια τοποθέτηση του Θ. Πλεύρη για τον πατέρα του, η ΑΜΚ της Παγκρήτιας, το «πάγωμα» των αγορών εν αναμονή της FED, οι inside αγορές στην Intracom, η Τιτάν και ο φόρος στα διυλιστήρια.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τα άλλα «κόλπα» στα τρόφιμα και οι ελπίδες για δυναμικό ριμπάουντ στις μετοχές

Οι «τρίπλες» μεγάλων εταιριών τροφίμων για να αποφύγουν αυξήσεις τιμών, το «μάζεμα» στη Wall Street και οι ελπίδες για αλλαγή βραχυχρόνιας τάσης, οι επενδύσεις ΔΕΗ στα «σκουπίδια» και το άγχος των μηχανικών του Δημοσίου για τα αυθαίρετα.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ποιος «ξένος» αποχωρεί από το ΤΧΣ, οι αμφιβολίες για τη ΔΕΗ και το νέο καζίνο

Η μείωση των μελών του ΤΧΣ, οι λεπτομέρειες της ΑΜΚ της Intralot, η λαμπερή εκδήλωση για το νέο καζίνο στο Ελληνικό και η δυσπιστία της αγοράς για τα τηλεπικοινωνιακά βήματα της ΔΕΗ.