ΓΔ: 788.96 1.25% Τζίρος: 36.70 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:12:05 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Το ανανεώσιμο ντίζελ της Motor Oil, το πρόβλημα των κατασκευαστικών και τα ομόλογα

Η μεγάλη επένδυση της Motor Oil για ανανεώσιμο ντίζελ και το «τρέξιμο» της μετοχής, γιατί προβληματίζει το υπ. Υποδομών η στροφή των τεχνικών εταιριών σε έργα ΑΠΕ, η Αττική Οδός και η Intrakat, τα αποτελέσματα της Ελλάκτωρ και η νέα έξοδος στην αγορά.

Την τεχνογνωσία της θυγατρικής LPC στον τομέα της κυκλικής οικονομίας σχεδιάζει να αξιοποιήσει η Motor Oil για την κατασκευή μονάδας παραγωγής ανανεώσιμου ντίζελ από βιομάζα (όπως π.χ. τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά λάδια). Λίγοι γνωρίζουν πως η LPC, εκτός από μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις (στα λιπαντικά), έχει υλοποιήσει και μία από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επενδύσεις στη χώρα, ύψους άνω των 30 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη και πιο προηγμένη μονάδα λίπανσης και αναγέννησης στην Ευρώπη με τρέχουσα ικανότητα επεξεργασίας άνω των 40.000 τόνων αποβλήτων λιπαντικών ελαίων το χρόνο. Χάρη σε αυτή την επένδυση η χώρα μας καταγράφει τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, όσον αφορά τη συλλογή (70%) και την ανακύκλωση (100%) των συλλεγόμενων αποβλήτων λιπαντικών ελαίων και η LPC διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για αυτό το επίτευγμα.

-- Εν τω μεταξύ χθες η εταιρεία ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του 2021 που σηματοδότησαν τη δυναμική επιστροφή στην κερδοφορία μετά το σοκ του 2020, με τη χρήση να κλείνει με ζημιές λόγω της πανδημίας και της χωρίς προηγούμενο εξάρθρωσης της οικονομικής ζωής. Η εταιρεία θα προχωρήσει στη διανομή μερίσματος 0,90 ευρώ για τη χρήση του 2021 (εκ των οποίων τα 0,20 ευρώ έχουν ήδη καταβληθεί ως προμέρισμα ενώ θα ακολουθήσουν τα 0,70 ευρώ). Η μετοχή της εταιρίας χθες έκλεισε στα 15,35 ευρώ (+3,72%) σημειώνοντας νέο υψηλό 52 εβδομάδων. Η μετοχή της Motor Oil καταγράφει από την αρχή του έτους άνοδο +11,64% (έναντι μεταβολής +3,14% του Γενικού Δείκτη) ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι βρίσκεται στο +4,42% από το κλείσιμο της 11 Φεβρουαρίου, όταν ο Γενικός Δείκτης είχε σημειώσει υψηλό έτους κλείνοντας στις 971,09 μονάδες.

-- Σοβαρούς φόβους πως αρκετοί ισχυροί κατασκευαστές θα δώσουν βάρος στα τεράστια έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), που προωθούνται από μεγάλους ομίλους, όπως η ΔΕΗ και τα ΕΛΠΕ, επειδή έχουν υψηλά περιθώρια κέρδους και είναι ευκολότερα από τεχνικής άποψης, εκφράζουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών. Αν επαληθευτούν οι φόβοι τους, τότε αυτή η στροφή θα εντείνει τις ελλείψεις προσωπικού και μηχανικών στα υπόλοιπα έργα υποδομής που είναι τεχνικά πιο δύσκολα και ενίοτε υπάρχουν οι γνωστές καθυστερήσεις στις πληρωμές.

-- Οι ελλείψεις προσωπικού, σε συνδυασμό με την εκτίναξη του κόστους υλικών, είναι πλέον εμφανές πως βάζουν φρένο στις μηχανές ορισμένων κατασκευαστικών ομίλων. Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι, ειδικά όταν η κυβέρνηση δεν έχει κανένα οικονομικό περιθώριο για αύξηση προϋπολογισμών στα δημόσια έργα, όπως ζητεί ο κλάδος. Η στήλη γνωρίζει πως το μόνο που θα λάβουν οι κατασκευαστές είναι μια παράταση των συμβάσεων, που ούτως ή άλλως θα δοθεί, αφού αρκετά εργοτάξια δουλεύουν στο ρελαντί.

-- Μαζί με την παράταση, μέχρι τις 5 Μαΐου, για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται πως αποφάσισε να κατεβάσει τον πήχη της ζητούμενης εμπειρίας στη διαχείριση αντίστοιχων οδικών αξόνων, εξέλιξη που διευκολύνει την Intrakat. Ενώ αρχικά προβλεπόταν πως οι υποψήφιοι πρέπει να διαθέτουν συμμετοχή τουλάχιστον 20% σε κοινοπραξία που διαχειρίζεται αντίστοιχο δρόμο, το ποσοστό περιορίστηκε στο 10%. Αν παρέμενε στο 20%, η Intrakat θα έπρεπε να αναζητήσει άλλον, ισχυρότερο εργολάβο ως εταίρο (μαζί με fund). Γιατί; Επειδή η συμμετοχή της στην κοινοπραξία Μορέας που διαχειρίζεται τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα είναι 13,33%.  

-- Λίαν θετική θα είναι η εικόνα των μεγεθών της Ελλάκτωρ για το 2021, τα οποία θα ανακοινωθούν σήμερα το πρωί πριν την έναρξη της συνεδρίασης. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι η βελτίωση θα αφορά κυρίως τον κατασκευαστικό τομέα, την Άκτωρ, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει μεταβληθεί στην «αχίλλειο πτέρνα» του ομίλου. Στο τέταρτο τρίμηνο καταγράφεται σημαντική και ουσιαστική βελτίωση των μεγεθών της Άκτωρ, στην κατεύθυνση της μείωσης των ζημιών και πολλοί αναλυτές περιμένουν καλύτερες των εκτιμήσεων επιδόσεις. Όπως λένε, η εταιρεία βρίσκεται σε τροχιά επίτευξης του πολυπόθητου break even, ενδεχομένως και στο α’ τρίμηνο της εφετινής χρήσης. Το να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία αποτελεί κομβικής σημασίας εξέλιξη για την Άκτωρ, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι τα προβλήματα είναι πίσω. Η εταιρεία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, καθώς το να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία είναι ένα θέμα, όμως το να επιστρέψει σε κερδοφορία και πορεία βιώσιμης ανάπτυξης είναι άλλο θέμα. Τις θετικές εξελίξεις στην Ελλάκτωρ αποτυπώνει και η πορεία της μετοχής, η οποία χθες έκλεισε στα 1,37 ευρώ (+3,01%) σημείο που αποτελεί νέο υψηλό για το 2022. Από αρχές του έτους η απόδοση της μετοχής διαμορφώνεται στο +5,5% έναντι +3,14% του Γενικού Δείκτη.

-- Για μια νέα έξοδο στην αγορά ομολόγων ετοιμάζεται ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους σε μια αρκετά δύσκολη περίοδο για την παγκόσμια αγορά, καθώς η Fed εμφανίζεται πολύ επιθετική με τα επιτόκια, ενώ αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον οι ανακοινώσεις από την ΕΚΤ, που συνεδριάζει αύριο στην Φρανκφούρτη. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι, σε αυτή τη φάση, λόγω της ιδιαιτερότητας της συγκυρίας, ο ΟΔΔΗΧ θα «χτυπήσει» με μια έκδοση 5ετών ή 7ετών τίτλων. Από αυτή την άποψη, έχει ενδιαφέρον ότι χθες καταγράφηκε μια απότομη πτώση της απόδοσης στην πενταετία, από το 1,965% στο 1,737%, που θα μπορούσε να εκληφθεί και ως ένας «οιωνός» για επερχόμενη έκδοση 5ετών τίτλων.

-- Σε αυτό το πλαίσιο, όπου ο ΟΔΔΗΧ θα προσπαθήσει να κρατήσει επαφή με την αγορά, σε μια όχι καλή συγκυρία, αναλυτές τονίζουν ότι θα μπορούσε να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο η ΕΚΤ, αν προχωρούσε σε ανακοινώσεις για το πολυσυζητημένο, το τελευταίο διάστημα, ειδικό εργαλείο διαχείρισης κρίσεων, με το οποίο θα παρεμβαίνει η κεντρική τράπεζα για να αντιμετωπίζει διαταραχές στην αγορά ομολόγων, που αυξάνουν υπερβολικά τα κόστη δανεισμού των οικονομιών. Λέγεται ότι η τεχνική προετοιμασία για το νέο εργαλείο, που θα ωφελούσε ιδιαίτερα τις πιο ευάλωτες χώρες, όπως η Ελλάδα, έχει προχωρήσει αρκετά και η «δύναμη πυρός» αυτού του μηχανισμού θα μπορούσε να προέλθει από τα έσοδα που έχει η ΕΚΤ από πληρωμές τοκοχρεολυσίων των ομολόγων που έχει αγοράσει με τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης. Το ζητούμενο πλέον είναι να πουν το «ναι» και οι πιο «σκληροί» κεντρικοί τραπεζίτες του γερμανικού μπλοκ. Αν αυτό γίνει, ο δανεισμός της Ελλάδας θα διευκολυνθεί πολύ.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Που σκάλωσε το deal Intrakat - εφοπλιστών, η διένεξη ΑΔΜΗΕ - ΡΑΕ και τα funds

Γιατί δεν θα μείνουν άπραγα τα funds που έχουν επενδύσει στον ΑΔΜΗΕ στη διένεξη για το wacc, τι γίνεται με την Intrakat, 25 χρόνια υπομονή για το Ελληνικό και οι κοβέρτες του Πολεμικού Ναυτικού.
Κωστής Χατζηδάκης- Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι πανηγυρισμοί για τα NPLs, η «χαρά» Χατζηδάκη για ΔΕΠΑ και το κάζο Πατούλη

Οι πρόωροι πανηγυρισμοί για τα «κόκκινα» δάνεια, υπουργικοί διαγκωνισμοί για τη δόξα της ΔΕΠΑ Υποδομών, πως «έχασαν» το ράλι της Ελλάκτωρ εγχώριοι θεσμικοί και το κάζο του περιφερειάρχη Γ. Πατούλη στο Ράλλυ Ακρόπολις.
intrakat
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η απογοήτευση της αγοράς για Intrakat, τα 13,8 δισ. της Eurobank και η βουτιά στο LME

Η διάψευση προσδοκιών για δημόσια πρόταση στην Intrakat, τα «ξένα» καύσιμα των καταστροφολόγων στο ΧΑ, το «σβήσιμο» των παλαιών ζημιών της Eurobank, η βύθιση των μετάλλων στο Λονδίνο και η πτώση του πετρελαίου κάτω από 100 δολ.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το άλμα της ΔΙΑΣ, η μπηχτή Περιστέρη για τα πετρέλαια και τα τρελά της εφορίας

Η ΓΣ της ΔΙΑΣ και οι επιδόσεις ρεκόρ, ταλαιπωρία πέρα από κάθε λογική για τους συνεπείς φορολογούμενους, η υπερκάλυψη της Dimand, η αγανάκτηση του Γ. Περιστέρη, η μεταμόρφωση της Ελληνικές Αλυκές από το Υπερταμείο και η πτώση στα Χρηματιστήρια.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Μυτιληναίος κατά Βρυξελλών, το όραμα Ανδρουλάκη και το πάρτι στην Intrakat

Τι είπε ο Ευαγ. Μυτιληναίος για την ενεργειακή κρίση, την Ευρώπη και τα ορυκτά καύσιμα, οι περιπέτειες της HIG με τον ξενοδοχειακό ομίλο Kυπριώτη, το άλμα της Intrakt και η φημολογία και οι νέες συμφωνίες της Naval.