ΓΔ: 2096.35 0.37% Τζίρος: 42.95 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:19:39
Σιδηροδρομικοί εργάτες εργοτάξιο
Φώτο: Shutterstock

Σε ράγες σιδηροδρομικά έργα άνω των 65 εκατ. για πρώτη φορά από Υπερταμείο

Σε διαβούλευση διαγωνισμός για την εγκατάσταση του GSM-R στα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που παραμένουν εκτός ραδιοκάλυψης. Προχωράει η ωρίμανση σιδηροδρομικού πακέτου 1,3 δισ. από το PPF.

Έφτασε η ώρα να δώσει δείγματα γραφής και στα απαιτητικά σιδηροδρομικά έργα η μονάδα συμβάσεων στρατηγικής σημασίας του Υπερταμείου

Οι πρώτες δύο συμβάσεις, άνω των 14 εκατ. ευρώ, από το μεγάλο πακέτο των 1,3 δισεκατομμυρίων υπεγράφησαν στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ τις προηγούμενες ημέρες βγήκε σε διαβούλευση το μεγάλο έργο, προϋπολογισμού 51,3 εκατ. ευρώ, για την εγκατάσταση του GSM-R σε όλα τα τμήματα που παραμένουν  εκτός… κινητών επικοινωνιών.

Προκειμένου να καλυφθεί το χαμένο έδαφος για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, που σχεδόν τρία χρόνια από το δυστύχημα των Τεμπών παραμένει σχεδόν σε ακινησία, τα ηνία των απαραίτητων έργων για τον εκσυγχρονισμό και την ασφαλή λειτουργία έχουν περάσει στο PPF. 

Κι αυτό δεν είναι τυχαίο, αφού παρά το μεταρρυθμιστικό μονοπάτι που έχει μπει ο νέος ΟΣΕ, εξελισσόμενος στην ενιαία εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», ο χρόνος δεν είναι σύμμαχος, κυρίως για τους ευρωπαϊκούς πόρους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά τις μεγάλες καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας λόγω Daniel, ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ έμειναν εκτός εξίσωσης. Τους τέσσερις διαγωνισμούς, συνολικού ύψους 450,12 εκατ. ευρώ, «έτρεξε» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όμως και σε αυτή την περίπτωση οι καθυστερήσεις ήταν μεγάλες. 

Παρότι, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΣΕ είχαν ετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησης από την άνοιξη του 2024, οι προσκλήσεις στους μεγάλους ομίλους εστάλησαν τον Δεκέμβριο, για να συμβασιοποιηθούν στις 28 Απριλίου 2025. Χρειάστηκαν δηλαδή δεκαεννιά μήνες από την καταστροφή κι ενώ είχαν εξαρχής θεσμοθετηθεί fast-track διαδικασίες.

Έτσι, σήμερα, τα έργα αποκατάστασης εκτελούνται υπό την απειλή της λήξης του Ταμείου Ανάκαμψης, τον Ιούνιο του 2026, για πόρους που ανέρχονται σε 233,12 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως, εχθές, από το βήμα του συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, δεσμεύτηκε ότι η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, θα είναι λειτουργική με όλα τα συστήματα, το καλοκαίρι του 2026.

Οι δύο πρώτες συμβάσεις

Προκειμένου να πατηθεί γκάζι η κυβερνητική επιτροπή στρατηγικών συμβάσεων έχει αναθέσει στο PPF την ωρίμανση και δημοπράτηση σιδηροδρομικών έργων, προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, ως το 2030. Οι διαγωνισμοί θα γίνουν για λογαριασμό του νέου ΟΣΕ και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που σε πρώτη φάση αξιοποίησαν τη δωρεά της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, ως εντολοδόχου των τεσσάρων δωρητριών Τραπεζών (Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Alpha Bank). 

Τα πρώτα δύο έργα, που ξεπερνούν σε αξία τα 14 εκατ. ευρώ, αφορούν στην αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου του Δομοκού ως προς την επιδομή και την υποδομής της γραμμής, καθώς και την αποκατάσταση και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, μετά τις εκτεταμένες ζημιές που προκάλεσαν τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias.

Παράλληλα, το PPF έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία ωρίμανσης των επόμενων έργων, που έχουν τεθεί σε προτεραιότητα από τον ΟΣΕ, στο πλαίσιο της συνολικής προσπάθειας για την αναβάθμιση και ασφαλή λειτουργία του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Σε διαβούλευση το έργο της ραδιοκάλυψης

Την προηγούμενη εβδομάδα, βγήκε σε διαβούλευση η διακήρυξη του διαγωνισμού για την προμήθεια και εγκατάσταση του συστήματος GSM-R στα τμήματα Κιάτο – Ρίο, Τιθορέα – Δομοκός, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και Λάρισα – Βόλος. Η σύμβαση θα συμπληρώσει το παζλ της ραδιοκάλυψης, που αποτελεί μέρος του ETCS, εκεί όπου δεν υπάρχει. 

Σημειώνεται ότι στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το GSM-R είναι εγκατεστημένο στο 78% της γραμμής. Όπως περιγράφεται στα υπό διαβούλευση τεύχη του διαγωνισμού, σήμερα το σύστημα ραδιοκάλυψης απλώνεται μόλις 706,46 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής και σε 33 χλμ. σηράγγων.

Αντικείμενο του διαγωνισμού, που θα γίνει με ανοιχτές διαδικασίες, περιλαμβάνει την εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του νέου GSM-R τόσο στην ανοικτή γραμμή όσο και στις σιδηροδρομικές σήραγγες. Ο ανάδοχος μεταξύ άλλων θα αναλάβει τον σχεδιασμό εφαρμογής του συστήματος και των υποσυστημάτων του, την αδειοδότηση, καθώς και τις απαραίτητες συνδέσεις του εξοπλισμού με τους περιφερειακούς και τους κεντρικούς σταθμούς. 

Η προμήθεια αφορά 67 σταθμούς βάσης επί εδάφους, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό με 71 πομποδέκτες, 30 νέες σταθερές συσκευές σταθμαρχών, 5 φορητά τερματικά μηχανοδηγών, 200 κινητές συσκευές (τερματικά RMR) και 410 κάρτες SIM. Ακόμη, ο ανάδοχος θα εξοπλήσει τα κέντρα ελέγχου και θα εγκαταστήσει σύστημα CCTV. Επίσης, θα εγγυηθεί εγγράφως την καλή λειτουργία του συστήματος δύο χρόνια, μετά την οριστική παραλαβή και θέση σε λειτουργία, ενώ δεσμεύεται να απαλείψει κάθε πρωτογενή αρρυθμία ή ελάττωμα λογισμικού ή υλικού.

Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ σε 39,59 εκατ. ευρώ, με τον συνολικό προϋπολογισμό να διαμορφώνεται σε 51,3 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 48 μήνες, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα τμηματικής οριστικής παραλαβής περαιωμένων τμημάτων που δύναται να έχουν αυτοτελή χρήση. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπογειοποίηση Σεπολίων: Η Οδύσσεια ενός μεγάλου σιδηροδρομικού έργου

Δέκα χρόνια θα μετρά εφόσον δεν υπάρξουν νέες καθυστερήσεις η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής σήραγγας Σεπολίων, που αναμένεται τώρα τον Φεβρουάριο του 2028, ενώ θα διαρκούσε μόλις 52 μήνες. Ανέβηκε το κόστος στα 100 εκατ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι μεγάλες «πληγές» των σιδηροδρόμων: Τι αποκάλυψαν οι εμπειρογνώμονες

Οι δαπάνες συντήρησης των υποδομών αντιστοιχούν μόλις στο 11,7% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ο ΟΣΕ λειτουργεί με το 45% του απαραίτητου προσωπικού. Παραμένει ζητούμενο η ασφάλεια στα τρένα.
τρένο υψηλής ταχύτητας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έμειναν από.... χρήμα τα σιδηροδρομικά έργα: Ποιος διαγωνισμός προχωράει

Η δυσκολία εξασφάλισης ευρωπαϊκών πόρων ψαλίδισε τον σχεδιασμό, αφήνοντας μετέωρους διαγωνισμούς 4 δισ. ευρώ. Σε προτεραιότητα το «Νέα Καρβάλη – Τοξότες», αλλά χωρίς ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.