ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Ανατροπή με τα διόδια της Αττικής Οδού, μπορεί να ανεβούν έως 3,25 ευρώ

Η τελική σύμβαση προβλέπει δυνατότητα επιβολής μεταβλητών διοδίων μετά την παρέλευση πενταετίας. Ο νέος παραχωρησιούχος θα πληρώνει στο κράτος και αμοιβή 7,5% επί των ετήσιων εσόδων του δρόμου.

Τα οκτώ σχήματα που ενδιαφέρονται για την Αττική Οδό έχουν στα χέρια τους την τελική σύμβαση παραχώρησης, που περιέχει τελικά τη δυνατότητα εφαρμογής μεταβλητών διοδίων από την πέμπτη επέτειο της υπογραφής της σύμβασης υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

Ήταν ένα αίτημα αρκετών υποψηφίων του διαγωνισμού με το οποίο είχε συμφωνήσει το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά είχε απορρίψει η απελθούσα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Έτσι, το αρχικό σχέδιο σύμβασης παραχώρησης προέβλεπε ένα βασικό τέλος διοδίου το οποίο μάλιστα είχε καθοριστεί στα 2,5 ευρώ έναντι 2,8 ευρώ σήμερα.

Όμως, στην τελική σύμβαση παραχώρησης προβλέπονται και μεταβλητά διόδια, δηλαδή ακριβότερα διόδια σε ώρες αιχμής και χαμηλότερες τιμές τις επόμενες ώρες, μετά το πέμπτο έτος της υπογραφής της σύμβασης με στόχο την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης της Αττικής Οδού και την ανακατανομή της κίνησης μέσα στις διαφορετικές περιόδους της ημέρας.

Ειδικότερα, μετά την πέμπτη επέτειο από την υπογραφή της σύμβασης -προφανώς τότε θα έχει ολοκληρωθεί και η επέκταση της Αττικής Οδού με τη σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό- ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να υποβάλει αίτημα για μεταβλητά διόδια, αλλά με σχετική μελέτη θα πρέπει να αποδείξει ότι η μέση ταχύτητα είναι κάτω από 45 χλμ ανά ώρα σε τρία τουλάχιστον από τα τέσσερα παρακάτω τμήματα του δρόμου: Ανισόπεδος Κόμβος  Πλακεντίας -Ανισόπεδος Κόμβος Εθνικης Οδού Αθηνών- Λαμίας, Ανισόπεδος Κόμβος Παπάγου- Ανισόπεδος Κόμβος Αγίας Παρασκευής, Ανισοπεδος Κόμβος Φυλής - Ανισόπεδος Κόμβος Εθνικής Οδού Αθηνών- Λαμίας και Ανισόπεδος Κόμβος Λεονταρίου -Ανισόπεδος Κόμβος Πλακεντίας.

Επίσης, εκτός από τη μέση ωριαία ταχύτητα, για να επιβάλει ο παραχωρησιούχος μεταβλητά διόδια θα πρέπει να συντρέχουν άλλες δύο προϋποθέσεις: α) το διόδιο που θα προτείνει στις ώρες αιχμής να μην είναι πάνω από 30% ακριβότερο από το βασικό τέλος διοδίου των 2,5 ευρώ, δηλαδή να φτάνει έως τα 3,25 ευρώ και β) ο μέσος όρος τιμής των διαφοροποιημένων διοδίων εντός της ημέρας να μην ξεπερνά τα 2,5 ευρώ.

Την επόμενη Πέμπτη θα συνεδριάσει το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ για να εγκρίνει την τελική πρόσκληση του διαγωνισμού. Η ημερομηνία για την υποβολή των οικονομικών δεσμευτικών προσφορών από τα οκτώ σχήματα που έχουν προεπιλεγεί παραμένει η 10η Ιουλίου, με πιθανότητα ολιγοήμερης αναβολής λόγω του σχηματισμού της κυβέρνησης που θα έχει προκύψει από τις εκλογές εκείνη την περίοδο.

Η ημερομηνία υποβολής των οικονομικών προσφορών έχει λάβει πολλές παρατάσεις και επειδή τα χρονικά περιθώρια στενεύουν -μέχρι Οκτώβριο του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση θα πρέπει να έχει ανακηρυχθεί ο νέος παραχωρησιούχος- εκτιμάται ότι μέχρι τέλος Ιουλίου θα έχουν υποβληθεί η οικονομικές προσφορές, χωρίς να αποκλείεται να ισχύσει και η ημερομηνία της 10ης Ιουλίου.

Ως προς το τίμημα, όλα δείχνουν ότι θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι έχουν κάνει την «άσκησή» τους μελετώντας τη σχέση κόστους-απόδοσης με όλα τα δεδομένα που βρίσκονται στο τραπέζι, όπως η αύξηση των επιτοκίων, το γεγονός ότι η νέα σύμβαση δεν έχει κατασκευαστικό αντικείμενο, αλλά πλέον και της δυνατότητας επιβολής διαφοροποιημένων διοδίων που αυξάνει τα έσοδά τους.

Επισημαίνεται ότι η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού σε αντίθεση με την υφιστάμενη προβλέπει και καταβολή ετήσιας αμοιβής στο κράτος από τον παραχωρησιούχο που ανέρχεται στο 7,5% των ετήσιων εσόδων του δρόμου.

Η μάχη της διεκδίκησης θα είναι σκληρή γιατί σε αυτή συμμετέχουν ισχυρά επενδυτικά funds που επενδύουν σε υποδομές αλλά και κατασκευαστικοί όμιλοι από το εξωτερικό σε συμμαχία με μεγάλους εγχώριους εργολάβους.

Μάλιστα, επήλθε πρόσφατα και μια σημαντική αλλαγή, με τη γαλλική Meridian να παίρνει τη θέση της επίσης γαλλικής Ardian στο σχήμα των Αvax και Άκτωρ Παραχωρήσεις.

Τα υπόλοιπα επτά σχήματα είναι: η ισπανική Abertis Infraestructuras, η ιταλική κοινοπραξία  Gruppo Fininc– INC SpA, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη First Sentier, η κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με τη Mytilinaios, η κοινοπραξία της πορτογαλικής Brisa με την Ιntrakat, η κοινοπραξία της Macquarie με τον όμιλο Κοπελούζο και η κοινοπραξία των γαλλικών εταιρειών Vauban και Egis μαζί με το oλλανδικό επενδυτικό fund της DIF.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φθηνότερα διόδια στην Αττική Οδό με τη νέα σύμβαση παραχώρησης

Η κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση για μεταβλητό διόδιο με αύξηση στα 3,5 ευρώ για τις ώρες αιχμής και θα το μειώσει σε 2,5 - 2,6 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα, προσβλέποντας σε πολιτικά οφέλη. Πολύ σύντομα θα λάβουν τη νέα σύμβαση οι διεκδικητές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η μεγάλη «μάχη» για την Αττική Οδό και πώς θα αυξηθούν τα διόδια

Αύριο κατατίθενται στο ΤΑΙΠΕΔ οι προσφορές από ισχυρά σχήματα ξένων και ελληνικών ομίλων, αναμένεται ρεκόρ τιμήματος σε ιδιωτικοποίηση με περισσότερα από 2 δισ. Τι προβλέπει η σύμβαση για τα διόδια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία οι συμβάσεις παραχώρησης για την Αττική Οδό και τον ΒΟΑΚ

Στις 29 Μαΐου η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στο ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό, στις 31 Μαρτίου οι οικονομικές προσφορές για το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Αττική Οδός, τα μεταβλητά διόδια και η αντίδραση της κυβέρνησης

Αυξημένες χρεώσεις στις ώρες αιχμής με τη νέα σύμβαση παραχώρησης προτείνει το ΤΑΙΠΕΔ, υποστηρίζοντας ότι το μέσο κόστος θα είναι μειωμένο. Φοβάται το πολιτικό κόστος η κυβέρνηση και θέλει να μεταθέσει τις αποφάσεις μετά τις εκλογές.
volos_limani
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λιμάνι Βόλου: Στις 28 Σεπτεμβρίου ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές

Την ερχόμενη Πέμπτη 14/9 το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ ανοίγει τον φάκελο με τα νομιμοποιητικά έγγραφα του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου και ανακηρύσσει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προτιμητέο ανάδοχο για την Αττική Οδό.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αττική Οδός: Πώς φθάσαμε στο τίμημα - μαμούθ των 3,27 δισ. ευρώ

Η δεύτερη κόντρα Περιστέρη με Vinci και Μυτιληναίο για τους μεγάλους δρόμους και τα 500.000 ευρώ που έκριναν τον νικητή. Ο προβληματισμός για τα ανοίγματα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η απάντηση της εταιρείας που δεν ανησυχεί.