ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Βουτιά» 12% του πετρελαίου, μείωση μόνο 0,49% στις αντλίες

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Σε χαμηλό τριών μηνών «γκρέμισε» την τιμή του μπρεντ η διεθνής αναταραχή, λόγω της επιδημίας του κοροναϊού στην Κίνα. Όμως, στα ελληνικά πρατήρια καυσίμων οι μειώσεις τιμών ήταν αμελητέες.

Κατά 12% έχει υποχωρήσει το τελευταίο δεκαήμερο η διεθνής τιμή του πετρελαίου λόγω της ανησυχίας για το πλήγμα που θα επιφέρει στην ανάπτυξη της Κίνας η ταχύτατη εξάπλωση του κοροναιού. Καθόλου δεν έχει μειωθεί στο ίδιο διάστημα η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα.

Το γνώριμο ελληνικό φαινόμενο κάθε φορά που η τιμή του πετρελαίου καταγράφει αύξηση, αυτή να μετακυλίεται αυτόματα στην αντλία, όταν ωστόσο το μπρέντ πέφτει, οι πρατηριούχοι, περιλαμβανομένων των ιδιόκτητων δικτύων πρατηρίων των εταιρειών εμπορίας, να «ξεχνούν» να αλλάξουν τιμές, παρατηρείται ξανά τις ημέρες αυτές στην εγχώρια αγορά. 

Έτσι, ενώ το μπρεντ υποχώρησε σε χαμηλό τριών μηνών (ακόμη και κοντά στα 57 δολάρια, σήμερα ανακάμπτει πάνω από τα 58), οι τιμές των καυσίμων δεν επηρεάστηκαν στο παραμικρό. 

Στις 21 Ιανουαρίου, την επομένη της ανακοίνωσης από τον Κινέζο Πρωθυπουργό Λι Κετσιάνγκ ότι οι αρχές ξεκινούν εντατικές προσπάθειες για την πρόληψη και τον έλεγχο της επιδημίας πνευμονίας που προκαλείται από έναν νέο κορωναϊό, η τιμή του μπρεντ βρισκόταν στα 64,59 δολαρία. Χθες πλησίασε κάποια στιγμή τα 57 δολάρια το βαρέλι. Η μείωση είναι 12%.

Η πτώση του μπρεντ τον Ιανουάριο (προθεσμιακά συμβόλαια)

brent

Στο ίδιο διάστημα η μέση πανελλαδική τιμή ενός λίτρου αμόλυβδης βενζίνης, διαμορφώθηκε από τα 1,621 ευρώ (21 Ιανουαρίου), στα 1,613 ευρώ (29 Ιανουαρίου). Δηλαδή μειώθηκε κατά… 0,49%.

Πηγές της αγοράς υποστηρίζουν ότι επειδή ο ανταγωνισμός στη λιανική αγορά καυσίμων είναι ανελέητος, παρατηρείται το φαινόμενο, αρκετοί να απορροφούν ένα μέρος των αυξήσεων στις διεθνείς τιμές και να «ισοφαρίζουν» αυτή την απώλεια όταν οι διεθνείς τιμές μειώνονται χωρίς να περνούν οι μειώσεις στη λιανική. Έτσι, οι μειώσεις δεν περνούν ολόκληρες στην αντλία.

Όπου και να βρίσκεται η λύση του... μυστηρίου, τις αμέσως επόμενες ημέρες το φαινόμενο ίσως να προσλάβει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις στο βαθμό που συνεχιστεί η βουτιά των τιμών του πετρελαίου, υπό τον φόβο ότι η εξάπλωση του κοροναϊού ακολουθήσει ταχύτερους ρυθμούς.

Στο σενάριο που πατήσει φρένο η ανάπτυξη της Κίνας, τότε η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα μειωθεί κατά 260.000 βαρέλια, άρα η τιμή του μπρεντ, που χθες μέσα σε μια ημέρα βρέθηκε από τα 59 ακόμη και στα 57 δολάρια, θα πέσει τουλάχιστον κατά 3 ακόμη δολάρια, όπως προβλέπει η Goldman Sachs.

Σε απόλυτα ποσά η ετήσια κατανάλωση πετρελαίου της κινεζικής οικονομίας δεν είναι μεγαλύτερη από εκείνη των ΗΠΑ. Ανέρχεται στα 13,5 εκατομμύρια βαρέλια (στοιχεία 2018), δηλαδή κινείται κάτω από τα αμερικανικά επίπεδα (20,5 εκατ. βαρέλια). Ωστόσο το στοιχείο που ανεβοκατεβάζει τις τιμές του πετρελαίου είναι η αύξηση της ζήτησης και στην περίπτωση της Κίνας, όπως και της Ινδίας, αυτή είναι μακράν μεγαλύτερη απ’ ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η ετήσια κατανάλωση πετρελαίου στην Κίνα αυξάνεται με ένα ρυθμό 5,5%, έναντι μόλις 0,5% στις ΗΠΑ.

Από εδώ και πέρα, κρίσιμη για την πορεία των τιμών θα είναι η απόφαση που θα λάβει ο ΟΠΕΚ, ο οποίος ανακοίνωσε προχθές ότι προτίθεται να παρατείνει τις περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου των μελών του τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο, με πιθανότητα αυτές να γίνουν ακόμη μεγαλύτερες, εφόσον η ζήτηση από την Κίνα επηρεαστεί σημαντικά εξαιτίας της εξάπλωσης του κοροναϊού.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά το σχέδιο για τον East Med

Οι προπαρασκευαστικές κινήσεις για τον αγωγό των 7 δισ. δολ. συνεχίζονται, αλλά οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου και η αμφιθυμία του Ισραήλ για τη δέσμευση ποσοτήτων αερίου απειλούν το φιλόδοξο project.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλα κέρδη για τους Έλληνες εφοπλιστές από τον πόλεμο για το πετρέλαιο

Τεράστιες ποσότητες αργού πετρελαίου που δεν μπορεί να απορροφηθεί από την αγορά αποθηκεύονται σε δεξαμενόπλοια και ανεβάζουν σχεδόν 700% τους ναύλους. Ποιοι εφοπλιστές βγαίνουν κερδισμένοι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κάθεται η Ελλάδα πάνω σε αμύθητο πετρελαϊκό πλούτο;

Πριν ακόμη πλησιάσει γεωτρύπανο στις περιοχές νοτίως της Κρήτης, η απερχόμενη διοίκηση της ΕΔΕΥ «είδε» κοίτασμα που μοιάζει με το αιγυπτιακό Ζορ. Επικίνδυνες υπερβολές σε περίοδο έξαρσης της τουρκικής επιθετικότητας.