ΓΔ: 906.07 1.01% Τζίρος: 91.86 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
O Διευθύνων Σύμβουλος της Prosperty, Αντώνης Μαρκόπουλος Φώτο: Prosperty

Ποιες είναι οι ευκαιρίες της κρίσης στην ελληνική αγορά ακινήτων

Επενδυτική ευκαιρία τα τουριστικά ακίνητα, υπό πίεση τα επαγγελματικά, τονίζει στο Business Daily ο Αντ. Μαρκόπουλος, CEO της Prosperty, της νέας πλατφόρμας που ψηφιοποιεί τις αγοραπωλησίες.

Τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που φέρνει η υγειονομική κρίση αλλά και η ψηφιακή επανάσταση στην αγορά ακινήτων εντοπίζει, μιλώντας στο Business Daily, ο Αντώνης Μαρκόπουλος, CEO της Prosperty, της νέας πλατφόρμας που υπόσχεται να αλλάξει τον τρόπο αγοραπωλησίας και ενοικίασης ακινήτων παρέχοντας ολοκληρωμένες ψηφιακές λύσεις και αυτοματοποίηση των σχετικών διαδικασιών φέρνοντας διαφάνεια, επαγγελματισμό και καινοτόμες υπηρεσίες με ανταγωνιστικό κόστος.

Αναφερόμενος στις ανατροπές που φέρνει η πανδημία στην αγορά ακινήτων, ο κ. Μαρκόπουλος υπογραμμίζει ότι πρόκειται για μία οικονομική κρίση που θα επηρεάσει τιμές των ακινήτων αλλά όχι άμεσα. «Αναμένεται μία διόρθωση της αγοράς σε διάστημα έξι έως δώδεκα μήνες. Ωστόσο, η πίεση στις τιμές των ακινήτων δεν θα είναι οριζόντια», σημειώνει, αναφέροντας και παραδείγματα από εκείνους που θα βγουν κερδισμένοι από τη συγκυρία αυτή.

«Κατοικίες σε περιοχές με σταθερά υψηλή ζήτηση, όπως το κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, θα είναι πιο ανθεκτικές στην όποια διόρθωση, ενώ στα νεόδμητα ακίνητα καθοριστικό ρόλο θα έχουν τα μέτρα στήριξης προς τους κατασκευαστές σχετικά με τα ανοικτά δάνεια και την τακτοποίησή τους. Από την άλλη, προβλέπεται ότι θα υπάρξει εκθετική πίεση στα επαγγελματικά ακίνητα, όπως είναι τα γραφεία και τα καταστήματα. Ακόμη, τα κέντρα διανομής (logistics centers) είναι η πιο ευνοημένη κατηγορία ακινήτων, μιας και φαίνεται ότι ανεβαίνει η ζήτησή τους, λόγω της σημαντικής αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εποχή του Covid-19» σημειώνει.

Άλλη μία επενδυτική ευκαιρία, σύμφωνα με τον κ. Μαρκόπουλο αποτελούν τα τουριστικά ακίνητα. «Τα τουριστικά ακίνητα αποτελούν ίσως την πιο μεγάλη επενδυτική ευκαιρία του επόμενου διαστήματος, μιας και θα πιεστούν προσωρινά, αλλά το μέλλον στην μετα-covid εποχή θεωρείται ευοίωνο. Αρκετοί Βορειοευρωπαίοι εξετάζουν θετικά το ενδεχόμενο αγοράς τουριστικής κατοικίας στην Ελλάδα, γεγονός στο οποίο έχει συμβάλλει σημαντικά και η μέχρι σήμερα αποτελεσματική διαχείριση της πανδημίας συγκριτικά με ανταγωνιστικές αγορές, όπως η Ιταλία και η Ισπανία» τονίζει ο κ. Μαρκόπουλος.

Ερωτώμενος για το κατά πόσο η τηλεργασία θα είναι μια επιλογή που πολλές επιχειρήσεις θα διατηρήσουν και ως εκ τούτου θα πάψουν να έχουν ανάγκη μεγάλων γραφείων, ο κ. Μαρκόπουλος επισημαίνει ότι «μεσομακροπρόθεσμα η συγκεκριμένη εκτίμηση έχει βάση, καθώς το real estate αποτελεί ουσιαστικά καθρέφτη των αναγκών της αγοράς και της κοινωνίας. Όσο παγιώνεται η εξ αποστάσεως εργασία, τόσο θα μειώνεται η ζήτηση για αγορά ή ενοικίαση μεγάλων γραφείων.

Παρ' όλα αυτά, την ίδια στιγμή, έχοντας ως δεδομένο ότι η ανθρώπινη επαφή είναι αναντικατάστατη, αναδύεται μια καινούργια τάση: αυτή των μικρών, ευέλικτων, προσιτών χώρων με πολύ γρήγορο δίκτυο και τον αναγκαίο τεχνολογικό εξοπλισμό, ώστε να δουλεύουν μικρά γκρουπ στελεχών ή τμημάτων. Ως εκ τούτου, αρκετοί επενδυτές βλέπουν μια ευκαιρία σε αυτόν τον τομέα, να υπενοικιάζουν βραχυπρόθεσμα τμήματα του κτιρίου της σε εταιρείες. Βέβαια, να σημειωθεί ότι η εν λόγω τάση αφορά εταιρείες με μικρό ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί εύκολα να μετακινηθεί και να προσαρμοστεί. Οι μεγάλες εταιρείες, άνω των διακοσίων υπαλλήλων, θα συνεχίσουν να έχουν ανάγκη τη φυσική τους έδρα».

«Η Ελλάδα ανακτά το χαμένο έδαφος»

«Αδιαμφισβήτητα, συγκριτικά με το πρόσφατο παρελθόν, η Ελλάδα ανακτά το χαμένο έδαφος στην αγορά του real estate και αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες», σημειώνει ο κ. Μαρκόπουλος, τονίζοντας ότι σημαντικό ρόλο σε αυτή την αλλαγή παίζουν η «προοδευτική οικονομική ανάκαμψη από τη δεκαετία της ύφεσης, η κατά γενική ομολογία επιτυχημένη διαχείριση του πρώτου κύματος της πανδημίας και οι πρόσφατες επενδύσεις πολυεθνικών, σε συνάρτηση με τον εξαιρετικό καιρό και την εύκολη/ευχάριστη ζωή, που έχουν παγιώσει μια ισχυρή ζήτηση για προορισμό κατοικίας (residential destination) όλο τον χρόνο».

Οι ανταγωνιστικές τιμές στα ακίνητα σε σύγκριση με άλλες χώρες της Μεσογείου, μετά την πτώση τα προηγούμενα χρόνια, η σημαντική αύξηση του τουρισμού (με εξαίρεση τη φετινή χρονιά), μαζί με ένα σωστό μάρκετινγκ μπορεί να φέρουν σημαντικά αποτέλεσμα στην προώθηση του Ελληνικού επενδυτικού ακινήτου στο εξωτερικό υποστηρίζει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Prosperty. Ωστόσο, όπως σημειώνει, αυτό που σταματούσε πολλούς επενδυτές/αγοραστές από το εξωτερικό είναι η τρομερή γραφειοκρατία και αδιαφάνεια στις συναλλαγές μεταβίβασης ακινήτων. 

«Η ύπαρξη πλέον στην αγορά της Prosperty, μιας ψηφιακής πλατφόρμας, η οποία κάνει όλη τη διαδικασία της αγοράς και ενοικίασης ενός ακινήτου αξιόπιστη και διαφανή, δημιουργεί για πρώτη φορά τις προϋποθέσεις το προϊόν «Ελληνικό Ακίνητο» να προωθεί επιτυχώς στην παγκόσμια αγορά. Είναι ενδεικτικό ότι η ψηφιακή πλατφόρμα της Prosperty σε μόλις τέσσερις μήνες λειτουργίας έχει πάνω από 100.000 αναζητήσεις που προέρχονται από 120 διαφορετικές χώρες», υπογραμμίζει.

«Η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να ενσωματώσει τη νέα τεχνολογία»

Παρά την ψηφιακή επανάσταση, η αγορά του real estate στην Ελλάδα δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να ενσωματώσει την καινούργια τεχνολογία, δημιουργώντας έτσι περιθώρια για αρκετές στρεβλώσεις τονίζει ο κ. Μαρκόπουλος και αναφέρει ως σημαντικότερη εξ αυτών την έλλειψη διαφάνειας και εμπιστοσύνης ανάμεσα στους συναλλασσόμενους με υπηρεσίας χαμηλής ποιότητας και κρυφές χρεώσεις πολλών ενδιαμέσων.

«Συνεπώς, η ψηφιοποίηση του real estate, της οποίας ηγείται η Prosperty, φέρνει τη διαφάνεια στις συναλλαγές και διαμορφώνει ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης. Πώς συμβαίνει αυτό; Με την παροχή αναλυτικών πληροφοριών του ακινήτου, την πραγματική αποτύπωση του μέσω κατόψεων και τρισδιάστατης απεικόνισης και την προσφορά real time data για την πορεία της υπόθεσής του. Έτσι, ο ενδιαφερόμενος έχει ξεκάθαρη εικόνα για το ακίνητο που πρόκειται να αγοράσει ή να νοικιάσει.

Επίσης, η ψηφιοποιήση ουσιαστικά διεθνοποιεί και το real estate, αφού εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση σε όλον τον κόσμο», σημειώνει ο κ. Μαρκόπουλος και συνεχίζει λέγοντας ότι «αν θέλουμε να μιλήσουμε για τις τάσεις της τεχνολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο και της αγοράς του Real Estate θα μπορούσε κάποιος να πει ότι τα δεδομένα θα παίξουν κεντρικό και καθοριστικό ρόλο. Η Prosperty, αξιοποιώντας τεχνολογίες AI & Machine Learning, αναπτύσσει ήδη εκείνους τους αλγορίθμους που θα παρέχουν έξυπνες προσωποποιημένες υπηρεσίες σε ιδιοκτήτες (θεσμικούς και μεμονωμένους) αλλά και αγοραστές/ενοικιαστές.

Συμπερασματικά, η αυτοματοποίηση διαδικασιών, τα αναλυτικά δεδομένα, η οικοδόμηση διαφάνειας σε συνδυασμό με το άνοιγμα στη διεθνή κοινότητα μετασχηματίζουν ολιστικά το real estate, και από κλειστό κλάδο το καθιστούν μια πραγματική ανταγωνιστική αγορά που προσφέρει ευκαιρίες σε όλους».

Ψηφιοποίηση, ανέπαφες συναλλαγές, συρρίκνωση γραφειοκρατίας

Η Prosperty έχει κάνει μεγάλα βήματα σε σύντομο χρόνο. Σε τέσσερις μήνες λειτουργίας εξασφάλισε κεφάλαια εκκίνησης (seed funding) 1,1 εκατ. ευρώ από τα funds Velocity Partners και Metavallon καθώς και από angel investors, ενώ διαθέτει ήδη ένα χαρτοφυλάκιο υπό διαχείριση που σήμερα ξεπερνάει τα 300 εκατομμύρια ευρώ σε αξία και το προσεχές διάστημα αναμένεται να εντάξουμε άλλα πεντακόσια ακίνητα και από θεσμικούς. Έως σήμερα η πλατφόρμα διαχειρίζεται ακίνητα στα δύο μεγάλα κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Επίσης, στην πλατφόρμα έχουν ενταχθεί περιοχές με υψηλό εμπορικό ενδιαφέρον, όπως είναι η Χαλκιδική και η νότια Πελοπόννησος, ενώ αυξημένη κινητικότητα παρουσιάζουν και αρκετά νησιά, ανάμεσα στα οποία η Μύκονος, η Πάρος, η Σαντορίνη και η Κρήτη. 

Ποια είναι όμως τα ανταγωνιστικά προτερήματα της εταιρείας που εκτόξευσε την πλατφόρμα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα; «Η ψηφιακή πλατφόρμα της Prosperty εξασφαλίζει εμπιστοσύνη και ευκολία στους χρήστες και ταυτόχρονα παγκοσμιοποιεί το ελληνικό real estate, κάνοντας το ένα διεθνές ελκυστικό προϊόν. Καταρχάς, πρόκειται για μια εντελώς ψηφιοποιημένη διαδικασία είτε αφορά αγορά είτε ενοικίαση. Περιορίζεται η φυσική παρουσία, κάτι πολύ σημαντικό λόγω κορονοϊού, και το σημαντικότερο, εδραιώνεται η διαφάνεια στις συναλλαγές. Ελέγχουμε τις προϋποθέσεις και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ακινήτων, διασφαλίζοντας την ορθότητα των πληροφοριών, χρησιμοποιούμε σύγχρονα μέσα παρουσίασης, όπως είναι εικονική περιήγηση (360ο) και φωτογράφιση με drone, δημιουργούμε ανανεωμένες κατόψεις (floor plans) και εξασφαλίζουμε στους συναλλασσόμενους live παρακολούθηση της πορείας της υπόθεσή τους», απαντάει ο κ. Μαρκόπουλος.

Και προσθέτει ότι «όλο αυτό το φάσμα των καινοτόμων υπηρεσιών, που βασίζονται στην ψηφιακή και ανέπαφη εμπειρία, όχι μόνο επιτρέπουν την ολοκλήρωση της συναλλαγής κυριολεκτικά από τον καναπέ του σπιτιού, αλλά λύνουν και μια σειρά προβλημάτων που μέχρι πρόσφατα έμοιαζαν με γόρδιο δεσμό: οι χρήστες γλιτώνουν χρόνο, καθώς επιταχύνεται η διαδικασία μέσω της συρρίκνωσης της γραφειοκρατίας, αποφεύγουν την ταλαιπωρία, και το κυριότερο, είναι σίγουροι ότι δεν θα εξαπατηθούν από επιτήδειους ή δεν θα είναι δέκτες κακής παροχής υπηρεσιών. Είναι πολλά τα αρνητικά παραδείγματα των τελευταίων καιρών όπου ιδιοκτήτες έβλεπαν τα σπίτια που είχαν προς διάθεση ανεβασμένα με φωτογραφίες τραβηγμένες από κινητό, ή υποψήφιοι ενοικιαστές οι οποίοι δεν έκλειναν συμφωνία με τον ιδιοκτήτη λόγω των απαιτήσεων του ενδιάμεσου. Η Prosperty αφενός δεν ζητάει καμία προμήθεια στην ενοικίαση, αφετέρου δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες για απευθείας διαπραγμάτευση χωρίς κανέναν ενδιάμεσο».

Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα της εταιρείας ο κ. Μαρκόπουλος σημειώνει ότι στρατηγικός στόχος της Prosperty είναι να εδραιωθεί ως ηγέτιδα εταιρεία του ψηφιακού μετασχηματισμού του real estate στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας τις ανάγκες ιδιωτών, επενδυτών και θεσμικών φορέων, όπως είναι οι τράπεζες και τα funds. «Επίσης, αναβαθμίζουμε συνεχώς το προϊόν μας, αφενός επενδύοντας συστηματικά στην ανάλυση και την αξιοποίηση των δεδομένων, αφετέρου προσφέροντας καινοτόμες υπηρεσίες χρηματοοικονομικού και ασφαλιστικού χαρακτήρα. Η γεωμετρική αύξηση της διείσδυσης μας στην ελληνική αγορά καλλιεργεί τις προϋποθέσεις για ταχεία ανάπτυξη της Prosperty εντός του 2021, η οποία ενδεχομένως να συνοδευτεί και με έναν καινούργιο κύκλο χρηματοδότησης που θα μας δώσει το κεφάλαιο για την επέκταση μας σε γειτονικές αγορές» υπογραμμίζει ο CEO της Prosperty.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ξενοδοχείο, Τουρισμός, πισίνα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο ιός «σκότωσε» τον μαζικό τουρισμό: Ποιες είναι οι οκτώ νέες τάσεις

Ισπανία και Ιταλία στρέφονται σε νέο μοντέλο, με λιγότερους επισκέπτες και μεγαλύτερη δαπάνη από κάθε τουρίστα. Υψηλή ζήτηση στην Ελλάδα για διακοπές σε βίλες με βραχυχρόνια μίσθωση.
athina-akinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα 18 «καυτά σημεία» για επενδύσεις σε ακίνητα στο νομό Αττικής

Ποιες είναι οι περιοχές που αναβαθμίζονται με αναπλάσεις, έργα αξιοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, επεκτάσεις του μετρό και ιδιωτικές επενδύσεις, προσελκύοντας επενδυτικά κεφάλαια.