ΓΔ: 906.57 0.50% Τζίρος: 49.09 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Το ιστορικό λάθος των Γερμανών με την τεχνολογία ντίζελ

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπαίνουν καθυστερημένα στην κούρσα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και προχωρούν σε μαζικές απολύσεις, αφού αφιέρωσαν τεράστιους πόρους στην τεχνολογία του ντίζελ.

Η Γερμανία αποτελεί ιστορικά μια πρωτοπόρα δύναμη στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τον εφευρέτη Καρλ Μπεντς να κατοχυρώνει, το 1886, το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας του Benz Patent - Motorwagen, του πρώτου αυτοκινήτου στην ιστορία. Σήμερα, όμως, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπαίνουν καθυστερημένες στην κούρσα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού έκαναν το ιστορικό λάθος να αφιερώσουν τους περισσότερους επί σειρά ετών στην τεχνολογία του ντίζελ.

Χιλιάδες εργαζόμενοι στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκονται αντιμέτωποι με το φάσμα της ανεργίας καθώς, όπως ανακοινώθηκε από τους κολοσσούς Daimler και Audi, αναμένεται να υπάρξουν 20.000 απολύσεις μέσα στους επόμενους μήνες, σε μια προσπάθεια να μειωθεί το λειτουργικό κόστος και να εξοικονομηθούν κεφάλαια για τη μετάβαση τους προς την ηλεκτροκίνηση, αυτή την φορά όχι από θέση πρωτοπόρου.

Καθώς το 2020 αναμένεται να αλλάξει το στάτους της αγοράς αυτοκινήτου παγκοσμίως, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε δεινή θέση και αναλογίζεται τα λάθη της, καθώς η άλλοτε παντοκρατορία αποδεικνύεται αδύναμη πλέον ακόμα και να διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας.

Ο εφιάλτης του dieselgate που ξέσπασε το 2014 στοιχειώνει ακόμη την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, έχοντας στοιχίσει περισσότερο από 30 δισ. ευρώ σε δικαστικά έξοδα, πρόστιμα και αποζημιώσεις, ενώ οι αρχές συνεχίζουν να πραγματοποιούν εφόδους στις εταιρείες.

Ένα τίμημα που πληρώνει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που επέλεξε στα προηγούμενα χρόνια να επενδύσει στην λάθος τεχνολογία του ντίζελ κινητήρα και μετά να προσπαθεί με σπασμωδικές και παράνομες κινήσεις να καλύψει τα λάθη της.

Ο πρώτος κινητήρας ντίζελ σχεδιάστηκε το 1824, ενώ η πρώτη επιτυχημένη λειτουργία του ήταν το 1887. Για χρόνια θεωρείτο ως η τεχνολογία που θα μπορούσε να αντικαταστήσει την βενζίνη, καθώς οι κινητήρες ντίζελ καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα από τους βενζινοκινητήρες, έχουν υψηλές αποδόσεις και αντέχουν το διπλάσιο από τους αντιπάλους τους.

Παράλληλα θεωρούνται πιο φιλικοί προς το περιβάλλον και ότι είναι αθόρυβοι. Οι ειδικοί το πρότειναν για όσους ήθελαν να κάνουν μεγάλα και ήρεμα ταξίδια.

Το dieselgate προκάλεσε ένα ντόμινο εξελίξεων, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να παραδέχονται πως οι κινητήρες ντίζελ είναι δύσκολοι στην διαχείριση τους, ενώ υπήρξαν πλέον ενστάσεις και για τον κύκλο μέτρησης NEDC (New European Driving Cycle) που γινόταν στα εργαστήρια, με τους αρμόδιους φόρεις στην ΕΕ να σχεδιάζουν μια νέα μέθοδο μέτρησης εκπομπών ρύπων, την RDE(Real Driving Emissions), που βασίζει τις μετρήσεις του σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, στο δρόμο δηλαδή και όχι σε ένα εργαστήριο κάτω από ιδανικές συνθήκες.

Η αγορά αλλάζει και γίνεται ηλεκτρική

Καθώς η απειλή της επιταχυνόμενης κλιματικής αλλαγής γίνεται όλο και πιο έντονη, η ΕΕ έχει αποφασίσει να απαντήσει δυναμικά στην μείωση των εκπομπών ρύπων. Με τα αυτοκίνητα να αποτελούν το 13% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς της ΕΕ.

Πλέον, όλα τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη θα πρέπει να εκπέμπουν όχι περισσότερο από 95 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο. Η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να σημειώσει πρόοδο αλλιώς θα βρεθεί αντιμέτωπη με συνολικά πρόστιμα 32 δισ ευρώ.

Η Porsche αποτελεί τον πιο πρόσφατο κατασκευαστή αυτοκινήτων που σταματά τις πωλήσεις οχημάτων εξοπλισμένων με ντίζελ κινητήρες, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Όλιβερ Μπλουμ να δηλώνει πως «δεν θα υπάρξουν στο μέλλον άλλα μοντέλα ντίζελ από την Porsche», κατηγορώντας την Volkswagen και το σκάνδαλο με τους ρύπους για την πτώση των κινητήρων ντίζελ και σημειώνοντας πως η εταιρεία των πολυτελών αυτοκινήτων θα στραφεί στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Με την απειλή των προστίμων να κρέμεται σαν «δαμόκλειος σπάθη», η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να «γκαζώσει» πλέον για να προλάβει την ηλεκτροκίνηση, χωρίς να δει τα κέρδη της να κατρακυλούν. Η μετάβαση δεν θα είναι εύκολη και σίγουρα όχι ανώδυνη για το προσωπικό της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του οικονομικού ερευνητικού ινστιτούτου IFO, Κλέμενες Φουστ, «αυτό το μήνα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ήταν σε δεινή θέση. Οι εκτιμήσεις είναι μάλλον αρνητικές. Βρισκόμαστε σε μια περίπλοκη διαδικασία μετασχηματισμού. Δεν είναι σαφές ποιο είναι το μέλλον του αυτοκινήτου που λειτουργεί με ντίζελ. Οι εταιρείες γνωρίζουν ότι χρειάζονται περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και χρειάζονται νέα τεχνολογία κίνησης και είναι μια μεγάλη αλλαγή».

Σύμφωνα με υπολογισμούς του IFO, αν ως το 2030 καθιερωθεί στην Ευρώπη ο κανόνας των μηδενικών εκπομπών, σηματοδοτώντας την πλήρη μετάβαση από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτροκίνητα, συνολικά θα χαθούν 600.000 θέσεις εργασίας στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και στον κύκλο των προμηθευτών της.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Elecric Car, hlektrika aytokinhta, Next.e.GO
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην τελική ευθεία το εργοστάσιο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα

Μέχρι το τέλος του έτους η γερμανική Next.e.Go θα ανακοινώσει την τοποθεσία εγκατάστασης του νέου εργοστασίου. Σύντομα αρχίζουν οι προπαραγγελίες του ηλεκτρικού αυτοκινήτου από Έλληνες καταναλωτές.