ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

Υπόθεση για λίγους ο διαγωνισμός των 130 εκατ. για το λιμάνι Θεσσαλονίκης

Το «παρών» στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού έδωσαν Μυτιληναίος - ΤΕΚΑΛ, ενώ δεν υπέβαλαν προσφορές Άκτωρ και Άβαξ. Υποχρεωτική επένδυση από τον ΟΛΘ η επέκταση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης.

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την ανάδειξη του αναδόχου που θα κατασκευάσει την επέκταση του 6ου Προβλήτα του ΟΛΘ, η οποία εξελίσσεται σε παιχνίδι για λίγους. Στη χθεσινή κατάθεση των φακέλων των οικονομικών προσφορών για το έργο των 130 εκατ. ευρώ, το «παρών» έδωσε ξανά ο Όμιλος Μυτιληναίου δια της ΜΕΤΚΑ σε συνεργασία με την έμπειρη στα λιμενικά έργα ΤΕΚΑΛ.

Από τη δεύτερη φάση απουσίαζαν, σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο η Άκτωρ όσο και η Άβαξ, που ενώ είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον στο πρώτο στάδιο, τελικά δεν κατέθεσαν οικονομική προσφορά. Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Μυτιληναίου σε σύμπραξη με την ισπανική Rover Maritime και την HDK είχε διεκδικήσει με επιτυχία και τον πρώτο διαγωνισμό του 2021, ο οποίος όμως ακυρώθηκε αιφνιδίως στα τέλη του 2023.

Η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού στις αρχές του 2024 συγκέντρωσε το αρχικό ενδιαφέρον τεσσάρων σχημάτων: Άβαξ – ETERMAR, ΑΚΤΩΡ – Χριστόφορος Κωνσταντινίδης, ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ και Archirodon Group. Για την τελευταία, δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό εάν κατέθεσε οικονομική προσφορά.

Ντόμινο καθυστερήσεων

Το ζήτημα είναι ότι αν και το έργο εντάσσεται, βάσει της σύμβασης παραχώρησης που υπεγράφη το 2018, στις υποχρεωτικές επενδύσεις και θα έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2025, αυτό δεν έχει καν ξεκινήσει. Αν και ο διαγωνισμός για τον κατασκευαστή του έργου ξεκίνησε το 2021, ολοκληρώθηκε και ο ανάδοχος αναδείχθηκε τον Φεβρουάριο του 2022, η εκκίνησή του μπήκε στον πάγο.

Αιτία για αυτό ήταν η απόφαση του ΣτΕ την άνοιξη του 2022, που αφορούσε το πρώτο παραχωρημένο λιμάνι της χώρας, τον ΟΛΠ, και προέβλεπε ότι έπρεπε να υπάρχει masterplan και εγκεκριμένη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) προ της έναρξης του έργου ανάπτυξης του λιμανιού. Απόφαση που έφερε ένα ντόμινο καθυστερήσεων.

Το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε μέχρι να αναθεωρηθεί το θεσμικό πλαίσιο στη βάση της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου, να μπουν μπροστά οι μηχανές για την επικαιροποίηση του masterplan και την εκπόνηση της ΣΜΠΕ, μέχρι την έγκρισή τους, μας έφερε ως τον Νοέμβριο του 2023. Η ΟΛΘ Α.Ε. ανακοίνωσε την ακύρωση του διαγωνισμού, με στόχο την επαναπροκήρυξή του υπό τα νέα δεδομένα.

Σημαντικό ρόλο στη λήψη αυτής της απόφασης έπαιξαν και οι δυσμενείς οικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες, που μέσα στο 2022 και το 2023 εκτόξευσαν τις τιμές των υλικών και το κόστος της εργασίας, με αποτέλεσμα οι προβλέψεις του έργου να καταστούν παρωχημένες.

Πάντως, δεδομένου ότι είμαστε ακόμα στην αναμονή για το Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο θα επισφραγισθούν τόσο το masterplan όσο και η ΣΜΠΕ, επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις ότι η επαναπροκήρυξη δεν θα έφερνε νέα καθυστέρηση στο έργο. Επί της ουσίας, οι εξελίξεις ευθυγραμμίζονται. Το επικαιροποιημένο masterplan κατατέθηκε από την ΟΛΘ Α.Ε. τον Δεκέμβριο του 2022, ενώ η ΣΜΠΕ κατατέθηκε τον Μάρτιο του 2023. Οι διαδικασίες προχωρούν με τη συμβολή του ΤΑΙΠΕΔ, που λειτουργεί ως αρχή σχεδιασμού.

Το έργο

Στόχος της επέκτασης του 6ου προβλήτα του λιμανιού είναι να αναβαθμίσει τη θέση του ΟΛΘ στη λιμενική βιομηχανία, αυξάνοντας τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας ως 24.000 TEU. Το αντικείμενο αφορά την κατασκευή ενός νέου πρόσθετου κρηπιδότοιχου, ως ευθεία προέκταση του υφιστάμενου, με ελάχιστο συνεχές μήκος 513 μέτρων. Εξ αυτών, τα 400 μέτρα τουλάχιστον θα παρέχουν ελάχιστο βάθος -16.50 μέτρα από τη μέση στάθμη της θάλασσας.

Ο ανάδοχος θα κατασκευάσει και επιπρόσθετο χερσαίο χώρο, πλάτους τουλάχιστον 258 μέτρων, παράλληλα με τον πιο πάνω νέο κρηπιδότοιχο. Επιπλέον, θα αναλάβει την κατασκευή όλων των συμπληρωματικών έργων υποδομής, τα οποία απαιτούνται για την πλήρη λειτουργία της επέκτασης του προβλήτα και του αντίστοιχου χερσαίου χώρου. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται η βυθοκόρηση του διαύλου ναυσιπλοΐας και του κύκλου ελιγμών των πλοίων με ελάχιστο βάθος - 16,50 μέτρα από τη μέση στάθμη της θάλασσας, τα δάπεδα του χερσαίου χώρου, καθώς και τα απαραίτητα δίκτυα επικοινωνιών και υπηρεσιών.

Η διάρκεια του έργου προσδιορίζεται σε 36 μήνες από την ημερομηνία έναρξης. Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός του έργου χωρίς ΦΠΑ ανέρχεται σε 130 εκατ. ευρώ.

Οι οικονομικές απαιτήσεις

Στο δεύτερο στάδιο, οι ενδιαφερόμενοι για να εξασφαλίσουν την έγκυρη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, όφειλαν να εντάξουν στον φάκελο εγγυητική επιστολή συμμετοχής, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 2% του προϋπολογισμού του έργου, βάσει της οικονομικής τους προσφοράς. Ο χρόνος ισχύος των εγγυητικών συμμετοχής δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 180 ημέρες.

Στη φάση της υπογραφής, θα απαιτηθεί και η υποβολή εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης αορίστου διάρκειας, που θα ανέρχεται σε ποσοστό 5% επί του καθορισμένου συμβατικού τιμήματος. Το έργο είναι 100% ιδιωτικό και αποκλειστικά με ιδιωτική χρηματοδότηση.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

OLTH, Thessaloniki, Limania
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα 8,4 εκατ. τα καθαρά κέρδη για τον ΟΛΘ μειωμένα κατά 12,2%

Οι κύριοι λόγοι μείωσης της κερδοφορίας επικεντρώνονται στην μείωση διακίνησης φορτίων στο Συμβατικό Λιμάνι, καθώς και στην εγγραφή απομείωσης των 0,87 εκατ. της συμμετοχής στην θυγατρική ThPA Sofia EAD.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το ισχυρό χαρτί των παραχωρήσεων και οι παθογένειες στα έργα

Εναλλακτικά σενάρια εξετάζονται για τη μεγιστοποίηση του αποτυπώματος των παραχωρήσεων στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ δεν αποκλείονται οι συνέργειες με άλλους ομίλους σε Αττική Οδό και ΒΟΑΚ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μπλόκο του ΣτΕ στο Flyover και τα σενάρια για την τύχη του έργου

Επείγουσα συνεδρίαση του ΣτΕ στις 16 Απριλίου για να ληφθεί η τελική απόφαση. Οι ελλείψεις μελετών και ο κίνδυνος επιβάρυνσης του Δημοσίου με υψηλές αποζημιώσεις στους αναδόχους για τις καθυστερήσεις.