ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
Φωτο: Shutterstock

Κόλλησε στον... ανταγωνισμό η λίστα για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ

Καθυστερεί η κατάθεση της νομοθετικής ρύθμισης μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις με την Επ. Ανταγωνισμού. Πώς η κυβέρνηση προσπαθεί να δημιουργήσει έναν «τιμάριθμο της νοικοκυράς», που θα τρέχει πιο αργά από τον πληθωρισμό.

Αναστέλλεται επί του παρόντος η κατάθεση από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων της τροπολογίας στη Βουλή, με την οποία επρόκειτο να νομοθετηθεί η λίστα των τελικώς 51 προϊόντων – ενδεχομένως να συμπεριληφθεί και το αλεύρι ως 52ο προϊόν, διότι φαίνεται ότι έχει αξιοπρόσεκτη στάθμιση στη διαμόρφωση του δείκτη τιμών καταναλωτή. Ο λόγος της αναστολής δεν είναι άλλος από τη διαβούλευση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, έτσι ώστε στην τελική της διατύπωση η ρύθμιση να είναι απολύτως συμβατή με τη νομοθεσία που αφορά στην προστασία του ανταγωνισμού.

Είναι γνωστό ότι από την πλευρά των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπως έγραψε χθες το BD έχουν διατυπωθεί ισχυρές ενστάσεις σχετικά με το σύννομο του εγχειρήματος και ζητούσαν σχετική γνωμάτευση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Μετά μάλιστα και την άμεση εμπλοκή της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, με την επίσκεψη της στον πρόεδρο της κ. Ι. Λιανό και την έμμεση αμφισβήτηση του εγχειρήματος, έγιναν δεύτερες σκέψεις και αναβλήθηκε –για λίγες ημέρες– η νομοθέτηση του, προκειμένου να αναδιατυπωθεί με τρόπο που θα συνάδει με τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού.

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στόχος της πολιτικής του ηγεσίας είναι η λίστα των 51 ή 52 προϊόντων να αποτελέσει έναν «αυτόνομο» δείκτη τιμών καταναλωτή, «ανεξάρτητο» από τον γενικό δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος θα μετράται με έναν ιδιαίτερο τρόπο.

Επί παραδείγματι αν πληθωρισμός της ΕΛΣΤΑΤ τον επόμενο μήνα, το Νοέμβριο –από την 1η Νοεμβρίου φιλοδοξείται η έναρξη της λίστας- διαμορφωθεί στο 13% και ο «δείκτης» της λίστας στο 5%, τότε θα μπορεί η κυβέρνηση να πανηγυρίζει ότι έχει περιορίσει το κύμα της ακρίβειας στα βασικά είδη κατανάλωσης, κι έτσι θα μπορούν τα στελέχη της να «στέκονται» στα τηλεοπτικά πάνελ με ισχυρό επιχείρημα και θα μπορούν να αντιμετωπίζουν τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης.

Έτσι, θα υπάρχουν δύο «πληθωρισμοί», ο επίσημος και ο ανεπίσημος που αφορά στο «καλάθι της νοικοκυράς», με την επικοινωνιακή έμφαση στον δεύτερο φυσικά. Κι όπως συμπλήρωναν πηγές του υπουργείου, «εάν υπάρξει και ορατή θετική επίπτωση στον δείκτη της ΕΛΣΤΑΤ, ακόμη καλύτερα».

Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό; Κατά τις ίδιες πηγές θα ζητήσουν εμμέσως ή αμέσως από τις προμηθευτικές εταιρείες να ενσωματώσουν όποιες προσφορές σκοπεύουν να κάνουν ως το τέλος του χρόνου στο προϊόν που έχει ενταχθεί στη λίστα, αγνοώντας τα άλλα τους προϊόντα -το πιο πιθανό είναι να το ζητήσουν από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για να μεταφερθεί στους προμηθευτές τους. Δηλαδή να αλλάξουν ενδεχομένως την εμπορική τους πολιτική και να δώσουν έμφαση στο προϊόν της λίστας, το οποίο όμως ενδέχεται και να μην υφίσταται κόπωση ζήτησης και να μην έχει ανάγκη προσφορών.

Όλα αυτά στο όνομα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, την οποία βεβαίως θα μπορούν να την επικοινωνήσουν στους καταναλωτές οι επιχειρήσεις και να ενισχύσουν κατ΄αυτό τον τρόπο την θετική τους εικόνα σε μία περίοδο κρίσης και οικονομικής ανέχειας σε ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Αγνοώντας, ωστόσο, όσα γνωρίζουν και έχουν υπόψη τους οι προμηθευτικές επιχειρήσεις όταν διαμορφώνουν την εμπορική τους πολιτική, η οποία βεβαίως είναι άσχετη με την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Όλα αυτά, όμως, δεν μπορούν να νομοθετηθούν -αποτελούν επιθυμίες και κυβερνητικές σκοπιμότητες– αλλά θα είναι το αντικείμενο των συζητήσεων που έχουν και θα συνεχίσουν να έχουν τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη με τους λιανέμπορους.

Εν τω μεταξύ σε δήλωση του ο κ. Απ. Πανάς, υπεύθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ αναφέρει μεταξύ των άλλων ότι «η δημιουργία από τις αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ ενός καλαθιού με 50 βασικά προϊόντα αποτελεί μια πρόκληση για τον κοινό νου, τον ελεύθερο ανταγωνισμό και μια ευθεία επίθεση εναντίον των χιλιάδων μικρών καταστημάτων λιανικής» και πρόκειται για «κίνηση επικοινωνιακού χαρακτήρα» και δεν είναι «τίποτε παραπάνω από τις προσφορές που έχουν σε εβδομαδιαία ή δεκαπενθήμερη βάση τα περισσότερα σούπερ μάρκετ».

Αλλά αντιθέτως «τίθεται σε κίνδυνο ο ελεύθερος ανταγωνισμός καθώς με όποιο κριτήριο και να επιλεγούν τα συγκεκριμένα προϊόντα, θα προτιμηθούν και θα προβληθούν κάποια εις βάρος άλλων». Όμως «ο μεγαλύτερος κίνδυνος από την κυβερνητική πρόταση ελλοχεύει στην προφανώς ηθελημένη αγνόηση των χιλιάδων μικρών εμπορικών καταστημάτων» για οποία δεν υπάρχει «καμιά απολύτως μέριμνα σε συνθήκες αυξημένου κόστους λειτουργίας και συχνά αθέμιτου ανταγωνισμού».

Και ο κ. Πανάς καταλήγει λέγοντας ότι «αν πραγματικά ήθελε η κυβέρνηση να βοηθήσει στη μείωση των τιμών, θα μείωνε το ΦΠΑ στην ενέργεια και τα βασικά προϊόντα, ενός φόρου από τον οποίο έχει πραγματοποιήσεις υπερεισπράξεις τους τελευταίους μήνες. Θα είχε υποστηρίξει περισσότερο την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τις Καταναλωτικές Οργανώσεις ώστε να επιτελέσουν τον κρίσιμο ρόλο τους». Και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων θα μπορούσε «να χρησιμοποιήσει το Παρατηρητήριο Τιμών που έθεσε σε λειτουργία το 2010 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, θα μπορούσε αντί να διαφημίζει δημοσία δαπάνη καλάθι 50 προϊόντων, να ανακοινώνει συγκριτικά στοιχεία για χίλια προϊόντα που καταγράφονται ήδη –γίνεται ήδη σε μικρότερο βαθμό στην Κύπρο».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράταση μόνο για ένα μήνα εγκρίνει η Επ. Ανταγωνισμού για το «καλάθι»

Η Επιτροπή δεν συμφωνεί με την τρίμηνη παράταση που σχεδίαζε το υπ. Ανάπτυξης. Σχεδόν ένας στους πέντε καταναλωτές χρησιμοποιούν συστηματικά το «καλάθι», οι περισσότεροι θέλουν μείωση του ΦΠΑ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επ. Ανταγωνισμού και Κομισιόν κρίνουν την τύχη της λίστας 50+ προϊόντων

Στο μικροσκόπιο των ελληνικών και ευρωπαϊκών αρχών για τον ανταγωνισμού η λίστα του υπ. Ανάπτυξης. Κύριο ζήτημα προς εξέταση η υποχρεωτικότητα της συμμετοχής των σούπερ μάρκετ. Προβληματίζει το γεγονός ότι το μέτρο δεν έχει εφαρμοστεί σε άλλη χώρα της Ε.Ε.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετ' εμποδίων η λίστα 50 προϊόντων, κλειδί η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Προβληματισμός από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για τη συμβατότητα του νέου μέτρου με τον νόμο για τον ανταγωνισμό, η Επιτροπή καλείται να ξεκαθαρίσει το θέμα. Με ποιο κριτήριο έχουν επιλεγεί τα προϊόντα της λίστας.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι πρώτες μειώσεις τιμών στα ράφια σε 3.900 κωδικούς και έως 18%

Υποχωρούν οι τιμές στα είδη ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού μετά τα πρόσφατα μέτρα της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση επιδιώκει άμεση κάμψη του πληθωρισμού, οι εταιρείες σταθμίζουν την εμπορική τους πολιτική.