Φώτο: Ελλάκτωρ

Πώς έπεσε σε «μαύρη τρύπα» το σχέδιο διάσωσης της Ελλάκτωρ

Σε άδοξο τέλος οδεύει το φιλόδοξο εγχείρημα Change4Ellaktor των αδελφών Καλλιτσάντση εξαιτίας των χωρίς τέλος ζημιών από έργα εξωτερικού. Το παρασκήνιο ενός επιχειρηματικού θρίλερ διαρκείας.

Όταν, στα τέλη Ιουλίου 2018, οι Αναστάσιος και Δημήτρης Καλλιτσάντσης επικρατούσαν στον πρώτο proxy war –διαμάχη μεταξύ μετόχων για τον έλεγχο εταιρείας– στην Ελλάδα, δήλωναν σε όλους τους τόνους πως εντός έτους η Ελλάκτωρ θα έχει μπει σε ενάρετο κύκλο.

Η πρωτοβουλία Change4Ellaktor των δύο επιχειρηματιών είχε κερδίσει στο νήμα την πλευρά Λεωνίδα Μπόμπολα και Δημήτρη Κούτρα. Όπως σημείωναν κατά τις παρουσιάσεις του Change4Ellaktor, «μέσα σε διάστημα 5 ετών, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ από διπλάσια σε αξία (με όρους  κεφαλαιοποίησης) της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έφτασε να αντιστοιχεί σχεδόν στο μισό της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: 370 εκατ. ευρώ ζημιές σε 5 χρόνια, 232 εκατ. ευρώ ζημιές από την κατασκευή. Επτά χρόνια χωρίς διανομή μερίσματος στους μετόχους».

Την παραπάνω εικόνα υποσχέθηκαν να ανατρέψουν. Μάλιστα, στο πρώτο εξάμηνο του 2018 πραγματοποιήθηκαν διαγραφές ώστε, όπως υποστήριζε η νέα διοίκηση, να ξεκαθαρίσει ο ισολογισμός.

Όμως τα πράγματα δεν ήρθαν όπως τα υπολόγιζε η διοίκηση του Αν. Καλλιτσάντση, σε έναν όμιλο που τελευταία φορά παρουσίασε ενοποιημένα κέρδη το 2012! Από την ημέρα που ανέλαβε τα ηνία η πρωτοβουλία Change4Ellaktor μέχρι σήμερα, αποκαλύφθηκε μια «μαύρη τρύπα» 500 εκατ. ευρώ στη θυγατρική Άκτωρ!

Οι μέτοχοι πληροφορούνταν κάθε εξάμηνο πως οι διεθνείς δραστηριότητες της Άκτωρ, από την Αυστραλία μέχρι την Κολομβία, ήταν «πίθος των Δαναΐδων», με τις ζημιές να μην τελειώνουν.

Προβλήματα ρευστότητας

Τα προβλήματα ρευστότητας του ομίλου επιτείνονταν ημέρα με την ημέρα με αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευθεί σημαντικές οφειλές σε προμηθευτές, ενώ η διαπραγμάτευση με τις τράπεζες για χρηματοδοτική ένεση δεν είχε αποτέλεσμα.

Η απορρόφηση της ΕΛΛ.ΤΕΧ Ανεμος, της θυγατρικής στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) και οι άλλες ενέργειες αναδιάρθρωσης δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Όταν, στις αρχές Σεπτεμβρίου, η διοίκηση Καλλιτσάντση υποστήριζε πως είναι σε συζητήσεις με τα πιστωτικά ιδρύματα για κεφάλαια περί τα 50 εκατ. ευρώ ελάχιστοι θεώρησαν πως θα υπάρχει αίσιο τέλος.

Λίγες εβδομάδες αργότερα, ήρθε η ανακοίνωση για την συμφωνία του ολλανδικού ομίλου Reggeborgh Invest με τον κ. Λεων. Μπόμπολα για το δικαίωμα απόκτηση του περίπου 12% που διατηρεί στην Ελλάκτωρ. Από τότε, η ολλανδική εταιρεία, που είναι ήδη ο μεγαλύτερος μέτοχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αύξησε το ποσοστό της και τώρα φέρεται έτοιμη να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της Ελλάκτωρ με αποχώρηση της πλευράς Καλλιτσάντση.

Θα έχουν μεσολαβήσει λιγότερα από τρία χρόνια από την ημέρα που η πρωτοβουλία Change4Ellaktor κέρδιζε τη μάχη για τον έλεγχο του ισχυρού ομίλου, αλλά κατέληξε να χάσει την πόλεμο για την εξύγιανσή του.

Η σημερινή διοίκηση της Ελλάκτωρ υποστηρίζει πως τα τελευταία δυόμισι χρόνια έγιναν τεράστιες προσπάθειες για την ουσιαστική εξυγίανση του ομίλου και την ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης. Όποιος παρακολουθήσει τις ανακοινώσεις θα διαπιστώσει πως ο όμιλος λειτουργούσε μέχρι τα μέσα του 2018 σαν ξεχωριστά... βιλαέτια μεταξύ των βασικών μετόχων, κάτι που είχε αποδεχθεί μέχρι τότε και η πλευρά Καλλιτσάντση.

Οι αδερφοί Καλλιτσάντση δήλωναν, στις τηλεδιασκέψεις με τους αναλυτές και τις γενικές συνελεύσεις, πως δεν γνώριζαν το εύρος των ζημιών που έκρυβε η διεθνής δραστηριότητα του Άκτωρ. Αυτές οι ζημιές του μισού δισεκατομμυρίου ευρώ ήταν που οδήγησαν, όμως, στη σημερινή δυσάρεστη κατάσταση και στην ουσία άνοιξαν τον δρόμο για την παρέμβαση των Ολλανδών της Reggeborgh.

Στην τελευταία γενική συνέλευση, ο κ. Αναστ. Καλλιτσάντσης είχε δηλώσει πως η «μαύρη τρύπα» κλείνει μετά τις τεράστιες ζημιές που κατέγραψε η Άκτωρ από έργα φωτοβολταϊκών πάρκων στην Αυστραλία. Είχε υποσχεθεί πως με το νέο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης θα υπήρχε εξοικονόμηση περίπου 100 εκατ. ευρώ για τον όμιλο ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητά του.

Όμως, αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες, δεν θα προλάβει να υλοποιήσει το σχέδιο, αφού η Reggeborgh επιδιώκει αλλαγή διοίκησης και περισσότερο δραστικές λύσεις.

Η «μαύρη τρύπα» των έργων του εξωτερικού

Μπορεί να υποστηρίζουν ότι το πρόβλημα ήταν οι ατελείωτες ζημιές από έργα του εξωτερικού ωστόσο  οι αδελφοί Καλλιτσάντση, όχι μόνο είχαν εμπλοκή με τα έργα του εξωτερικού αλλά για πολλά χρόνια ήταν αυτοί που είχαν την ευθύνη τους.

Το 2000, όταν δημιουργήθηκε ο όμλος Ελλάκτωρ (από τη συγχώνευση της Άκτωρ και της Ελληνικής Τεχνοδομικής), η κατανομή των τομέων ευθύνης έγινε ως εξής: ο Δημήτρης Κούτρας είχε την ευθύνη των έργων εσωτερικού, ο Δημήτρης Καλλιτσάντσης των έργων στο εξωτερικό, τα οποία ήταν κυρίως στη Μέση Ανατολή, ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης την αιολική ενέργεια και τη Reds, ενώ ο Λεωνίδας Μπόμπολας είχε την ευθύνη των παραχωρήσεων και της Ηλέκτωρ.

Η μεγάλη ρήξη μεταξύ τους ξεκίνησε το 2017 με αφορμή νέες μεγάλες ζημιές απο έργα στον Κόλπο, ύψους 100 εκατ. ευρώ. Με τις ζημιές αυτές οι συνολικές απώλειες της Ελλάκτωρ από τα έργα στις χώρες του Κόλπου ανήλθαν στα 300 εκατ. ευρώ, τα οποία ωστόσο τότε αντισταθμίστηκαν από έσοδα προηγούμενων ετών, ύψους 280 εκατ. ευρώ, από την σταδιακή πώληση συμμετοχής σε εταιρεία εκμετάλλευσης χρυσού.

Οι νέες ζημιές προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του Δ. Κούτρα, ο οποίος απαίτησε και εν τέλει επέβαλε την παραίτηση του Δ. Καλλιτσάντση από τη θέση του. Παράλληλα, ο κ. Κούτρας ανέλαβε την επέκταση της Ελλάκτωρ στα Βαλκάνια (επέκταση η οποία επίσης γέννησε νέες ζημιές). Κάπως έτσι πυροδοτήθηκε ο πόλεμος μεταξύ των βασικών μετόχων της Ελλάκτωρ που οδήγησε στην ανοιχτή σύγκρουση και τη ρήξη με τους αδελφούς Καλλιτσάντση τελικά να επικρατούν, παίρνοντας το ρίσκο ενός μεγάλου στοιχήματος: την ανόρθωση του ομίλου. 

Τα παραπάνω ωστόσο ανατρέπουν τους ισχυρισμούς περί αιφνιδιασμού της νέας διοίκησης από τις ζημιές έργων του εξωτερικού. Η κατάσταση με τα έργα του εξωτερικού ήταν γνωστή στην οικογένεια Καλλιτσάντση, όταν υποσχόταν τη γρήγορη ανάκαμψη του ομίλου. Μάλιστα λέγεται ότι ακριβώς λόγω των μεγάλων ζημιών στο εξωτερικό η συμμετοχή του Δ. Καλλιτσάντση στο νέο διοικητικό σχήμα ήταν υποβαθμισμένη.

Το μεγάλο στοίχημα

Αρκετοί θεωρούν πως τα δύο αδέρφια, που δεν έχουν και τόσο καλές σχέσεις τα τελευταία χρόνια, έπαιξαν ένα μεγάλο στοίχημα. Πήραν δάνειο 50 εκατ. ευρώ από την Farallon για να αγοράσουν μετοχές της Ελλάκτωρ την περίοδο της διαμάχης με την πλευρά Μπόμπολα – Κούτρα. Το δάνειο περιείχε και όρους που συνδέονταν με την τιμή της μετοχής της Ελλάκτωρ. Συνεπώς, «πίστευαν πως θα γυρίσουν τον όμιλο και η μετοχή θα ανακάμψει σημαντικά», όπως έλεγαν τότε.

Όμως, η μετοχή βρίσκεται σχεδόν 23% χαμηλότερα σε σχέση με τα τέλη του 2019, παρά την άνοδο του τελευταίου εξαμήνου. Ο όμιλος θα έχει και φέτος ζημιές. «Είναι δυνατόν να μη γνώριζαν το εύρος των ζημιών της ΑΚΤΩΡ;» αναρωτιούνται ακόμα και καλοπροαίρετοι. Οι συνεχείς δυσάρεστες εκπλήξεις δείχνουν πως δεν είχαν ακριβή εικόνα για τις διεθνείς περιπέτειες του κατασκευαστικού βραχίονα ή πίστευαν πως με κάποιο μαγικό τρόπο όλα θα διορθωθούν. 

Στην κατασκευαστική αγορά είναι γνωστά τα νέα προβλήματα ρευστότητας, ενώ εξαιρετικά άστοχη αποδείχθηκε η επιλογή για την έκδοση ομολόγου ύψους 600 εκατ. ευρώ, το οποίο αντικατέστησε το μεγαλύτερο μέρος του τραπεζικού δανεισμού. Το ιδιαίτερα υψηλό επιτόκιο της έκδοσης, 6,4%, ήταν μια αντανάκλαση της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης της εταιρείας, το οποίο μάλιστα επιτεύχθηκε αφού προηγουμένως η εταιρεία παρείχε ως εγγύηση στους ομολογιούχους τα πλέον σημαντικά περιουσιακά της στοιχεία.

Ο ίδιος ο κ. Καλλιτσάντσης έχει περιγράψει πως χρειάστηκε τεράστιος αγώνας για να κλείσουν οι «πληγές» με τα έργα στην Σερβία, στην Αλβανία, στην Κολομβία και αλλού. Όμως οι επικριτές του υποστηρίζουν πως επί της θητείας του δημιουργήθηκαν νέες πληγές, καθώς η Άκτωρ ανέλαβε έργα με χαμηλά περιθώρια σε Ελλάδα και Ρουμανία. Η διοίκηση της Ελλάκτωρ υποστηρίζει πως τα νέα έργα θα είναι κερδοφόρα.

Θα διαπιστώσουν τι πραγματικά συμβαίνει οι νέοι μέτοχοι και επικεφαλής εντός μηνών…

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η αγωνία της Ελλάκτωρ για νέο δάνειο 50 εκατ. ευρώ

Δύσκολες διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, αβέβαιο το αποτέλεσμα. Τα προβλήματα ρευστότητας επηρεάζουν τη λειτουργία της Άκτωρ. Αναπάντητο ερώτημα για την πρόθεση των βασικών μετόχων για κεφαλαιακή ενίσχυση του ομίλου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αντεπίθεση ΑΚΤΩΡ στη Ρουμανία για το 1,4 δισ. του μετρό

Τη χαμηλή βαθμολογία της στο διαγωνισμό για τη γραμμή 6 του μετρό στο Βουκουρέστι θα προσβάλλει με προσφυγή η κατασκευαστική. Υπό αμφισβήτηση η πρωτιά κοινοπραξίας με επικεφαλής κινεζική εταιρεία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υποβαθμίζει την ΕΛΛΑΚΤΩΡ η S&P, ανησυχία για τον κατασκευαστικό τομέα

Η συνεχιζόμενη οικονομική «αιμορραγία» του τομέα κατασκευών του ομίλου και οι κίνδυνοι στη χρηματοδότηση οδήγησαν την S&P να υποβαθμίσει τη βαθμολογία της ΕΛΛΑΚΤΩΡ σε «B-» με αρνητικό outlook.